A fúrópajzs felett nyugtatgatott Demszky

Vágólapra másolva!
Tagadta a főpolgármester azokat híreket, miszerint az EU nem akarja akkora összeggel támogatni a 4-es metró építését, mint amennyi pénzt Magyarország szeretne. Sőt Demszky szerint az EU olyan metrófejlesztéseket is támogatna, amire hazánk nem is kért pénzt. Demszky annak ellenére ezt állította, hogy a pénzről döntő uniós biztos szóvivője aggodalmát fejezte ki a kért támogatás nagysága miatt.
Vágólapra másolva!

"Sínen van, de az alagút még hiányzik" - mondta Demszky Gábor az Etele téren, a 4-es metró tervezett végállomásán megtartott szerdai sajtótájékoztatóján. A főpolgármester a fúrópajzsok felett állva hosszasan érvelt amellett, hogy mindenképpen megépül az új metró. Minderre azért volt szükség, mert a múlt héten felmerült: előfordulhat, hogy az EU a korábbi tervekkel szemben mégsem állja az építési költségek 70-80 százalékát. Ennek ellenére a főpolgármester első 20 perces monológjában egyáltalán nem ejtett szót arról, hogy az EU sokallja a Magyarország által remélt összeget.

Később újságírói kérdésre válaszolva Demszky elmondta: a múlt heti uniós tárgyalásokon a sajtóhírekkel szemben az derült ki, hogy EU a vártnál is nagyobb mértékben, a költségek 85 százalékával támogatná a 4-es metró első szakaszának megépítését. Ráadásul nemcsak bizonyos elemeket, hanem az egész projektet támogatná a főpolgármester szerint, aki azt mondta, az EU azt is felajánlotta, hogy olyan fejlesztéseket is finanszírozna, amelyet Budapest nem is kért, mint például a chipkártyás belépőkapukat.

Ez azt jelenti, hogy az Etele tértől a Keletiig tartó első szakasz 354 milliárd forintos költségéből (amelybe a felszín feletti beruházások, a térrendezés, a parkolók is beletartoznak) közel 300 milliárdot állna az unió. A Keletitől a Bosnyák térig tartó szakaszhoz pedig egyetlen euróval sem járulna hozzá, mivel erre még nem kapott építési engedélyt a főváros. Ez utóbbinak a költsége egyébként 131 milliárd forint lenne.

A főpolgármester szavainak némileg ellentmond, hogy a pénzért felelős uniós biztos szóvivője az [origo]-nak még kedden azt mondta: az EU aggasztónak tartja annak az összegnek a nagyságát, amelyet Magyarország a 4-es metró építéséhez szeretne kapni. Ana-Paula Laissy elmondta: jónak tartják a 4-es metróval kapcsolatos terveket, de szerintük nem lenne jó, ha a Magyarországnak szánt pénz jelentős részét egyetlen város egy beruházásához használnák fel.

Ráadásul, amíg Demszky azt mondta, hogy az EU az egész projektet támogatni akarja, addig Dancs Gábor, a főváros közlekedési tanácsnoka kedden még azt mondta az [origo]-nak, hogy az uniós tárgyalásokon pont az volt a meglepő, hogy az unió nem az egészet akarja támogatni, hanem csak bizonyos részelemeket. Dancs a szerdai sajtótájékoztatón is óvatosabban fogalmazott az uniótól remélt összeg kapcsán is. A fővárosi SZDSZ-es képviselő azt mondta: az EU-tól 70-250 milliárd forintnyi forrást várnak.

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) pedig továbbra is állítja, hogy nem tisztázott, miből fizetik ki az építés költségeit. Vitézy Dávid, a VEKE szóvivője azzal érvelt, hogy a két szakasz összköltsége 485 milliárd forint, ezzel szemben a metrótörvényben még úgy számoltak, hogy a beruházás 264 milliárdba kerül. Ha ez utóbbit, a 264 milliárdot, ki is fizetné az EU, még mindig marad 221 milliárd hiány. Vitézy szerint azt nem tudni, hogy ennek mi a fedezete, mert a törvény nem rendelkezik róla. Vitézy szerint ráadásul az uniónak benyújtott konvergenciaprogramban nem szerepelnek metróval kapcsolatos kiadások, ami arra utal, hogy a kormány nem is akar erre költeni.

Demszky azt viszont elismerte, hogy a metró építése egyéves késésben van. Ez azt jelenti, hogy a korábbi tervekkel ellentétben nem 2009-ben, hanem csak 2010 végén lehet használni, míg a második szakaszt csak 2012-ben vehetik birtokba az utasok. A főpolgármester szerint ezek lesznek a fő megállapításai annak a vizsgálatnak, amely az eddigi munkákat világította át, és amelyet március végén terjesztenek a fővárosi közgyűlés elé. Demszky a csúszást többek között a hosszú engedélyezési eljárásokkal és a politikai támadásokkal magyarázta.

Szerdán bejelentették azt is, hogy tíz év után távozik posztjáról a 4-es metróberuházás projektigazgatója, Gulyás László. Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes elmondta: az új projektigazgató Balogh Árpád, a MÁV jelenlegi főosztályvezetője lesz. A vezetőcsere okait firtató kérdésre Hagyó azt mondta: Gulyás Lászlót nem menesztették, ő ugyanis szakértőként továbbra is 4-es metró építésénél dolgozik. A főpolgármester-helyettes szerint egyszerűen arról van szó, hogy megerősítették a projektigazgatóságot.