Aluljárós üzletek miatt csúszhat a 4-es metró

Vágólapra másolva!
Újabb indokok miatt csúszhat tovább a 4-es metró építése. A főváros ugyanis annak ellenére nem tudott megállapodni a Kálvin téri aluljáróban található üzletekkel, hogy itt április 5-én kezdődne az építkezés. Az üzletek azt ígérik, hogy kitartanak a végsőkig, a BKV szerint viszont idejében meg fognak állapodni. Közben a főváros csütörtökön elfogadta azt a jelentést, amely megállapítja, hogy egy évet csúszik a metró.
Vágólapra másolva!

A kormánypártiak és az MDF-es képviselők támogatásával, a Fidesz tartózkodása mellett fogadta el csütörtökön a fővárosi közgyűlés azt a jelentést, amely megállapítja, hogy egy évet késik (2010-re lesz kész), és a tervezetthez képest 120 milliárd forinttal többe (összesen 485 milliárdba) kerül a 4-es metró építése. Demszky Gábor főpolgármester a csúszást korábban az évekig elhúzódó engedélyezési eljárásokkal és a politikai támadásokkal magyarázta.

A közgyűlés csütörtökön tudomásul vette a beszámolót, a főpolgármester pedig bejelentette, hogy április 3-án megkezdődik az alagút fúrása. A Fidesz és a KDNP képviselői ismét hangsúlyozták, hogy rendezni kell a finanszírozási hiányosságokat. Ezzel arra utaltak, hogy az elmúlt hetekben felmerült, hogy az EU az építési költségeknek csak 20-30 százalékát állná, a korábban emlegetett 70-80 százalékkal szemben.

Közben a metró építése kapcsán újabb probléma merült fel: a főváros annak ellenére sem tudott megegyezni a Kálvin téri aluljáróban található három üzlettel, hogy az aluljárót az építkezések miatt április 5-én le kéne zárni. Az üzletek (a Cha-Cha-Cha nevű szórakozóhely, egy pékség és egy édességbolt) azt nehezményezi, hogy megfelelő kártérítés nélkül akarják elküldeni őket az aluljáróból.

Kusztos Csaba, a Cha-Cha-Cha ügyvezetője az [origo]-nak azt mondta: három hónappal ezelőtt a főváros 8 millió forintot ajánlott nekik, valamint a békásmegyeri lakótelepen egy lerobbant üzlethelyiséget, ezt azonban nem voltak hajlandók elfogadni. A három üzlet ezért bírósághoz fordult, és 80 millió forint kártérítést kér a fővárostól. Kusztos elmondta: nem akarják megakadályozni a metró építését, de ha nem születik megfelelő megállapodás, akkor a szombati határidőig nem ürítik ki a helyiséget.

A BKV viszont, amely utólag beszállt a perbe, abban bízik, hogy peren kívül sikerül megállapodni. Regőczi Miklós, a közlekedési vállalat kommunikációs igazgatója azt mondta: az építkezéshez szükséges engedélyek megvannak, a munka így nem fog késni. Az [origo] azon kérdésére, hogy mi lesz, ha nem ürítik ki az üzleteket, Regőczi mindössze annyit mondott: "Nem vagyok jós." A gyors megállapodás az InfoRádió szerint azért is fontos, mert a 4-es metró európai uniós támogatásának feltétele, hogy a beruházással kapcsolatban ne merüljön fel semmilyen peres eljárás.

A főpolgármester korábban az ilyen késésekkel kapcsolatban mondta azt, hogy a főváros kezdeményezni fogja, hogy a kormány a metróépítést nyilvánítsa kiemelt beruházásnak. Demszky szerint, ha az építkezés (a csepeli szennyvíztisztítóhoz hasonlóan) megkapja ezt a státust, akkor nem húzódhat el évekig az engedélyek és ezt megtámadó kifogások elbírálása.

Szabó András