Még az idén átalakítják a fővárosi közlekedési vállalatot: felére csökken az igazgatóságok száma, az irodisták körében húsz-, a fizikai dolgozóknál tízszázalékos létszámleépítés várható - írja a Népszabadság szerdai száma. Jövőre nullszaldós működést kellene produkálnia a cégnek. Emelkedik a bliccelők bírsága is.

A XXI. század követelményeinek kell megfelelnie a BKV-nak, ezt célozza az az átalakítási terv, amelyet szóban ismertetett a Főpolgármesteri Kabinet keddi ülésén Antal Attila, a cég új vezérigazgatója. Hagyó Miklós (MSZP), városüzemeltetési főpolgármester-helyettes a Népszabadságnak azt nyilatkozta: a városvezetés feltételként szabta, hogy az átalakítás során a közlekedési vállalat által nyújtott szolgáltatás színvonala nem csökkenhet.  A vezérigazgató által összeállított intézkedési terv írásos formáját a kabinet a jövő héten tárgyalja, és a gazdasági, valamint a városüzemeltetési bizottság együttes, összevont ülésén is napirendi téma lesz. Hagyó kitért arra, hogy a héten egyeztetésre hívja az ügyben a főváros ellenzéki frakcióvezetőit is.

Hagyó az átalakítás ügyében egyeztetett Kiss Péter munkaügyi miniszterrel, valamint felvették a kapcsolatot a munkaügyi központtal is. Az átalakítási szándékról mind a 13 ezer dolgozó kapott tájékoztatást a legutóbbi fizetésükkel együtt. Tervezik, hogy a cégen belül ügyfélszolgálati irodát hoznak létre, amely jogi tanácsadást nyújt, állásbörzéket szervez. A szakképzett munkaerő sikeres elhelyezkedése érdekében piaci cégekkel is felvették a kapcsolatot.

Ötven projekt végrehajtását jelenti az átalakítás, ezekbe a munkavállalóknak is van beleszólásuk. A projektek között lesznek olyanok, amelyek stratégiai jellegűek, és az új irányítási modell kialakítását eredményezik. A BKV-nál jelenleg működő tucatnyi igazgatóság számát például a felére csökkentik. Ennek eredményeként várhatóan húsz százalékkal csökken az irodai adminisztrációs létszám, ennél kisebb mértékben pedig a fizikai dolgozók létszáma. A pontos számokat június végére határozzák meg. Úgy tudjuk, a jelenlegi tervek 1300-1500 ember elbocsátásáról szólnak. Az átszervezés egyébként a járművezetőket egyáltalán nem érinti.

Bevételnövelő intézkedésekre is készül a cég. 2006-ban a BKV működési kiadásai 106 milliárdra rúgtak, 2007-ben 116-117 milliárddal kalkulálnak. Az átalakítástól a főváros azt várja, hogy jövőre, azaz 2008-ban ugyannyi pénzből ki lehessen hozni a cég működését, mint tavaly. A BKV-nak tavaly összesen 96 milliárd forint bevétele volt. Az átalakítás célja, hogy 2008-ban - változatlan összegű állami hozzájárulással és jegyártámogatással számolva - úgy növekedjenek a bevételek, hogy elérjék az üzemi nullszaldót, azaz az idén várható 13 milliárdos üzemi veszteséget eltüntessék.

A bevételt elsősorban úgy növelnék, hogy azokkal, akik jelenleg bliccelnek, megfizettetnék a közösségi közlekedés mint szolgáltatás igénybevételének díját. A Fővárosi Közgyűlés még ebben a hónapban dönthet a pótdíjak emeléséről. A tervek szerint a jegy nélkül utazóknak ezentúl kétezer helyett ötezer forintot kell a helyszínen fizetniük. Az egy hónapon belül befizetett pótdíj összege tízezer, az egy hónapon túl befizetetteké húszezer forintra nő. A bérlet utólagos bemutatásának a díja az eddigi háromszorosa lesz. Tervezik a közlekedési vállalat által beszedhető bérleti díjak, valamint a reklámbevételek növelését is.

Sérelmezi az érdekképviselet, a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége (VTDSZSZ), hogy a létszámleépítés mértékéről a sajtóból értesültek - derült ki keddi sajtótájékoztatón. Különösen megdöbbentőnek tartják a hírekben megjelent számokat, vagyis azt, hogy a 13 000 dolgozónak nagyjából a tizedét elküldik. Elfogadthatatlan - írják közleményükben -, hogy a munkavállalókat és családtagjaikat ily módon tájékoztassák a jövőjüket érintő helyzetről, munkahelyük elvesztésének lehetőségéről. "Amennyiben ezek a hírek igazak, felelőtlen menedzsmentről és városvezetésről kell beszélnünk" - közölték.