Sok autós hallhatott az egész országra kiterjedő sebességellenőrzésről, mert akadt, aki 36-tal cammoggott az Üllői úton, bár jó néhány gyorshajtót így is sikerült elcsípni. A rendőrség szerdán és csütörtökön az összes működő traffipaxát kiviszi az utakra, hogy így vegyék el az embereket kedvét a gyorshajtástól. A be nem kötött biztonsági öv mellett ugyanis ez a másik fő oka a halálos baleseteknek.

"Ezzel a kocsival nem lehet betartani a korlátozást" - magyarázta az [origo] tudósítójának egy fekete Mercedes tulajdonosa, miért 76 kilométeres sebességgel hajtott az Üllői út külső részén a megengedett 50 helyett. Az őt megállító rendőröket azonban nem hatotta meg a magyarázat, így a gyorshajtó bírságra, büntetőpontokra biztosan számíthat, de az is lehet, hogy néhány hónapra a jogosítványától is el kell búcsúznia.

A Mercedes sofőrjét és más gyorshajtókat az Európai Unió közlekedésrendészete, a TISPOL által szervezett összeurópai sebességmérő akció keretében fülelték le a Budapesti Rendőr-főkapitányság munkatársai. A szerdán és csütörtökön az ország minden megyéjére kiterjedő ellenőrzés oka, hogy Magyarországon és az unióban is a leggyakoribb szabálysértés a gyorshajtás, és ez a balesetek legfőbb oka is.

"A balesetek legalább egyharmadáért a gyorshajtás a felelős" - mondta Kázsmér Tamás őrnagy, a BRFK forgalombiztonsági osztályának vezetője. Az unió 2001-es célkitűzése szerint 2010-ig 50 százalékkal kellene csökkenteni a halálos közúti balesetek számát, és ezt a célt szolgálja a TISPOL sebességmérő akciója is, melynek keretében minden mozdítható sebességmérő műszert az utakra vezényeltek.

"Ez lézeres, digitális videofelvételt is készít" - magyarázta a műszer kezelője az [origo] munkatársainak. Ezt nappal használják, éjszakára inkább a hagyományos, radaros berendezéseket veszik elő. Ennek a típusnak nagy előnye, hogy mindkét irányban képes mérni a haladókat, az állvány pedig úgy van kialakítva, hogy egy mozdulattal az ellenkező irányba lehessen fordítani. Ez főként a motorosok esetében hasznos, akik a rendőrök szerint gyakran játsszák azt, hogy amikor elhaladnak mellettük, egy hirtelen gázfröccsel kigyorsítanak.

Fotó: Vanik Zoltán

Kázsmér szerint azért választották az Üllői út külső szakaszát, mert a hosszú egyenes út száguldásra sarkallja a sofőröket, és a tapasztalatok szerint itt sok baleset történik. Szerdán azonban óvatosak voltak az autósok, sőt, néha túlságosan lelassítottak. "Nézd meg, harminchattal jön!" - mutatta a sebességmérőt az egyik rendőr. A szinte lépésben elhaladó kocsik egyikéből valaki még fényképezte is a rendőröket.

Nem kellett azonban sokáig várni az első gyorshajtóra: "Nyolcvanhat, sárga!" - kiáltott a műszert kezelő rendőr a kollégáinak, akik már le is intették a spojlerrel tuningolt Suzukit. Ekkora sebességtúllépés miatt már nemcsak helyszíni bírságot szabnak ki (amit egyébként csekken kell befizetni, mert készpénzt már nem vehet el a rendőr), hanem fel is jelentik a sofőrt. Aki több mint 50 százalékkal átlépi a megengedett sebességet, például a városban 75 fölött hajt, annak már jó eséllyel bevonják a jogosítványát is.

"A megállítás azért jó, mert felírjuk az adatokat, és utána már nem lehet kibújni" - magyarázta az egyik járőr, arra a - törvényi hiányosságokat kihasználó - módszerre utalva, mely szerint a postán kapott bírságoló levelekre a gyorshajtók azt válaszolják, nem ők vezették az autót, hanem egy családtagjuk, akire nem kötelesek terhelő vallomást tenni.

Fotó: Vanik Zoltán

 "Sietnek, mindenki siet. Itt akarják behozni a lemaradást" - magyarázta tudósítónknak a sofőrök leggyakrabban hangoztatott védekezését az egyik rendőr, aki elmondása szerint már 19 éve vadászik gyorshajtókra. Úgy emlékszik, az ő praxisában a rekordot egy nyitott sportkocsi tartja, ami 220 kilométeres sebesség felett száguldott az M3 autópálya bevezető szakaszán. A nap rekordere az a kisteherautó-sofőr, aki 110-es tempóval hajtott az Üllői úton a traffipax kamerája elé.

Kovács Áron