Digitális érvelés is volt a tételek között

Vágólapra másolva!
Egy Sánta-novella elemzését, Csokonai és Ady egy-egy szerelmes versének összehasonlítását, illetve a hagyományos könyvek és a digitális adathordozók melletti vagy elleni érvelést választhatták a diákok az idei középszintű magyar érettségin. Az általunk megkérdezett diákok nem találták nehéznek az érettségit, és szerintük készülni is legfeljebb csak "lelkileg" lehetett rá. Az [origo] egy végzős magyar szakos egyetemi hallgató segítségével megoldási javaslatokat is kidolgozott a középszintű vizsga kérdéseire.
Vágólapra másolva!

"Tetszett, így utólag" - mondta megkönnyebbülten egy szakközépiskolás érettségiző az [origo]-nak. Az általunk megkérdezettek közül a legtöbben könnyűnek találták a feladatokat, csak elvétve lehetett olyan véleményeket hallani, hogy a magyar érettségi "szörnyű volt" vagy éppen "kihívást jelentett". Egy gimnazista fiú szerint "akinek van egy kis agya, az megoldotta". "Egy másodikos gyerek is meg tudta volna csinálni" - fűzte hozzá a fiú, aki a budapesti József Attila Gimnázium diákja.

A végzősökhöz intézett kérdésünkre, hogy készültek-e a magyar írásbelire, legtöbbször nevetés volt a válasz. Egy szakközépiskolás fiú azt mondta, ő csak "lelkileg" készült fel, egy másik diák pedig elmondása szerint azzal, hogy öltönyt vett fel. Arra a kérdésre, hogy izgulnak-e, a diákok szintén csak nevettek: "majd holnap fogunk izgulni. A matekra és a törire készültünk is" - mondták.

A vizsgáról távozó diákok elmondása szerint a szövegértési feladat "egy bécsi kocsmafajtáról", egy "osztrák hagyományról" és borturizmusról szólt - a szövegrészhez kapcsolódó kérdésekre kellett válaszolni. A háromórás második részben három témakör közül lehetett választani: egy Sánta Ferenc-novellát elemezhettek, összehasonlíthatták Ady Endre és Csokonai Vitéz Mihály egy-egy szerelmes versét, vagy érvelhettek az online média könyveket háttérbe szorító hatásával kapcsolatban - sorolták kérésünkre a diákok. (A feladatokról bővebben keretes írásunkban és a második oldalon olvashat.)

"A Gyuri, az három oldalt írt, még engem is túlírt" - így lépett ki az iskolából néhány érettségiző. A Kolos Richárd Szakközépiskolába járó fiúk szerint csak akarattal lehetett elrontani a feladatokat, bár nevetve hozzátették: "vannak jelöltek", akik megbukhatnak. A legtöbben az érvelős feladatot választották az általunk megkérdezettek közül. "Csak annyit, hogy nagyon szubjektív volt, mindannyian tök mást írtunk" - véleményezte egy lány a feladatot. "A száznyolcvan perces második részt már untuk" - jegyezte meg egy másik érettségiző.

Szinte mindenki középszintet írt, mindössze három diákkal találkoztunk, akik az emelt szintet választották. "Könnyű volt, tanulni kellett volna" - sóhajtott egyikük. Elmondása szerint ez már a harmadik érettségije, csak a felvételi miatt kell újra letennie a vizsgát. "És most hazamegyek, és megiszom valamit magányomban" - mondta, mielőtt elindult.

Hétfőn reggel nyolctól délig a magyar nyelv és irodalom érettségit írták a végzősök - pontosabban azok, akik a múlt hét pénteken nem vizsgáztak nemzetiségi nyelvből. Középszinten több mint 92, emelt szinten 4 ezer végzős középiskolás diák tett vizsgát. A magyar írásbelin a diákoknak egy szövegértési feladatsort kellett kitölteniük, amire 60 percet kaptak, majd egy esszét kellett írniuk, amire 180 perc állt rendelkezésükre. A vizsgához használhattak helyesírási szótárt.

Az [origo] által megkérdezett végzősöknek nem voltak előzetes tippjeik arról, milyen témakörök lesznek. "A tanárok próbálták kikombinálni, de sok a variáció" - mondta fél nyolckor egy emelt szinten érettségiző szakközépiskolás lány. Korábban sokan jósoltak olyan magyar irodalmi tételt, amely aktuális évfordulóhoz kötődik, például Arany Jánost, aki 190 vagy Ady Endrét, aki 130 éve született. Ugyanakkor hasonló sejtésekről minden évben lehet hallani, és nem mindig igazolódnak be.

Abszolút biztonság

Az oktatási tárca szakállamtitkára, Szüdi János a múlt héten azt mondta: "A tételeket nem érdemes keresni. Nem kerültek fel a netre." A tárca szakemberei Szüdi szerint folyamatosan figyelik az internetet, hogy ne ismétlődhessen meg a két évvel ezelőtti botrány. A jelenlegi érettségi rendszer bevezetésének évében, 2005-ben ugyanis több internetes tárhelyen is megjelentek a későbbi érettségi feladatsorok.

A biztonsággal magyarázható az is, hogy a tételeket a korábbi gyakorlattal szemben nem teszik közzé reggel nyolckor, csak kedden hozzák nyilvánosságra, az OM tájékoztatása szerint szakmapedagógiai indokokból. Javítókulcs nélkül ugyanis nem hozzák nyilvánosságra a feladatlapokat, a kulcsokon azonban még változtathatnak a már elkészült dolgozatok, amelyek közül néhány tucatot a javítókulcsot végző pedagógusok áttanulmányoznak hétfőn délután - közölték az [origo] érdeklődésére a tárca sajtóosztályán

A visszaélések kizárásának érdekében a tételeket a lehető legkésőbbi időpontban, a vizsganap reggelén viszik az iskolákba. A biztonsági tasakokat a vizsgák előtt harminc perccel, a tantestület három tagjából álló bizottság előtt lehet felbontani, s erről jegyzőkönyv készül. Az érettségihez készült útmutató szerint az iskoláknak fel kell készülniük az esetleges rendkívüli eseményekre is. Kötelező például forgatókönyvet készíteni bombariadó esetére: tartalékhelyeket kell biztosítani, és meg kell szervezni a vizsgázók mozgását is.

Az oktatási tárca kilenc óra után azt a tájékoztatást adta, hogy az eddig rendelkezésre álló információk szerint rendben és minden probléma nélkül megkezdődtek hétfőn reggel a magyar írásbeli érettségik az ország középiskoláiban. Az Országos Közoktatási Értékelési és Vizsgaközpont Központi Főigazgatósága délelőtt háromnegyed 11-kor az [origo] érdeklődésére szintén azt közölte, semmilyen zavaró eseményről nincs tudomásuk.

Idén összesen 125 692-en jelentkeztek érettségizni, és 493 462 vizsgát kell lebonyolítani. Erre 1,3 milliárd forintot költ az oktatási tárca. A vizsgák kedden matematikával, szerdán történelemmel folytatódnak.

Ha kíváncsi arra, milyen szempontokat volt érdemes figyelembe venni az elemző és érvelő feladatoknál a középszintű érettségin, kattintson a következő oldalra és olvassa el megoldási javaslatainkat!