Rángatják a bringások bajszát Demszkyék

Vágólapra másolva!
A mosolygó politikus mindent megígér a nyilvánosság előtt, majd aztán később valahogy minden elsikkad - nem először érzik ezt a fővárosi biciklisek, akik most az elfelejtett kiskörúti kerékpárút miatt készülnek a korábbiaknál radikálisabb megmozdulásra. Demszky Gábor az utolsó pillanatban tárgyalni hívta a bringásokat, akik most már nem érnék be újabb szép ígéretekkel. Az [origo] eközben tekert a Kiskörúton, hogy bemutassa, mi is az, amiről a főváros elfeledkezett. Az eredményt nézze meg videón!
Vágólapra másolva!

"Csak akkor történik valami, ha nagyon balhézunk" - fakadt ki László János, a Magyar Kerékpárosklub elnöke, amiért a Kiskörút felújításának terveiből kiderült, a főváros nem építene kerékpársávot a budapesti belváros egyik legfontosabb útvonalára. A főváros annak ellenére nem gondolt a biciklisekre, hogy a belváros rehabilitációjáról szóló, nemrég elfogadott Budapest Szíve Programban is kerékpárutakat terveztek a Kiskörútra.

"Nincs koncepció, nincs szándék" - magyarázta László, hogyan fordulhatott elő, hogy a felújítás első szakaszára, a Vámház körútra kerékpársávok nélkül adták ki az engedélyt. A biciklis szervezetek szerint hiába határozott el valamit a politika, amikor a főpolgármesteri és a kerületi hivatalok elé került az ügy, azok megfúrták az elképzeléseket, mivel a parkolóhelyeket fontosabbnak ítélik, mint a kerékpárutat.

Hogy miként került ki a kerékpárút a Kiskörút felújítási tervei közül, azt először Dancs Gábor közlekedésért felelős tanácsnoktól szerettük volna megtudni, ő azonban Hagyó Miklós főpolgármester-helyetteshez irányított minket, aki továbbadta az ügyet szóvivőjének, Hidas Juditnak. Tőle tudjuk, hogy a tervezés során valóban az a döntés született, a Kiskörúton szükség van a parkolósávra is, ezért maradt ki a tervekből a kerékpárút.

Hidas Judit azonban ennek ellenére sem ért egyet László Jánossal, aki szerint a fővárosból hiányzik az elszánás a kerékpáros infrastruktúra fejlesztésére és a belváros forgalom-csillapítására. A szóvivő szerint egyszerűen arról van szó, hogy a Kiskörút tervezése még a Budapest Szíve Program elfogadása előtt kezdődött. Hidas szerint az ajánlott kerékpáros útvonalat a körúttal párhuzamos mellékutcákban tervezik kijelölni.

Tervek és pénz nélkül

2005-ben, amikor a kerékpáros szervezetek először keresték meg a fővárost, még pozitív fogadtatásra találtak - emlékezett László János. Akkor állapodtak meg abban, hogy az útfelújítási programban érintett utcákon - ahol lehet - kerékpárutakat is építenek. A felújítási program azonban azóta lelassult, és 2007-ben, László szerint legfeljebb 10 kilométer kerékpárút épül. Ennél többről tud Hidas Judit: ő 17 kilométerrel számol.


Tekerés a Kiskörúton

Az útfelújítási program lelassulása mellett a legfőbb hátráltató tényező a pénzhiány. Ebben az évben a főváros 500 milliárdos költségvetéséből mindössze 31,5 millió forintot szánnak kerékpáros célokra. László János szerint ráadásul hiába harcoltak ki a biciklis szervezetek közel egymilliárdos kerékpárút-alapot a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium költségvetésében, a főváros arra - kész tervek híján - nem tud pályázni. Hidas Judit szerint a GKM feltételei miatt tudnak csak egy kivitelezési pályázatot beadni, míg a tervezési pályázatokat a kerületekkel kell egyeztetniük.

Bringások a Kiskörútért

Készülnek ugyanakkor a tervek a Margit-híd felújítására, de a biciklisek ezekkel sem elégedettek. László János szerint ugyanis - saját forgalomszámlálási adataik alapján - a híd mindkét oldalára legalább 2,4 méteres kerékpársávra lenne szükség, az úttest rovására: egy az átmenő forgalomnak, egy pedig a Margit szigetre tartóknak. A jelenlegi tervek azonban csak az egyik oldallal számolnak, ott is csak a járdából leválasztott 1,8 méteres sávval.

Fotó: Pályi Zsófia

László arra emlékeztet, hogy Budapesten hivatalosan csak az Árpád- és a Lágymányosi-hídon lehet áttekerni kerékpárral, a kettő közt nincs biztonságos átkelő. Hidas Judit ellenben azt mondja, a híd tervezése még csak előkészítő stádiumban van, és a bicikliseknek is lehetőségük van véleményezni a terveket: "adott esetben elképzeléseiket, javaslataikat beépítjük a koncepcióba".

Radikális lépések

Tavaly év végén Demszky Gábor főpolgármester együttműködési megállapodást írt alá a Magyar Kerékpárosklubbal, amelyben sokféle fejlesztést és kerékpárosbarát Budapestet ígért. Demszky az aláíráskor azt mondta, a városvezetés célja, hogy éveken belül a kerékpárral közlekedők aránya elérje a 10 százalékot. Ehhez képest a Főpolgármesteri Hivatal ma már úgy számol, 2015-re szeretnék elérni az 5 százalékos arányt.

A biciklisek ezért is érzik úgy, a fővárosban nem kellő súllyal foglalkoznak velük, és újabb demonstrációra készülnek. Arra emlékeztetnek, hogy a GKM is kifelejtette a kerékpárút-alapot a költségvetésből, de tüntetésekkel ki tudták kényszeríteni, hogy a tárca tartsa be ígéretét. A tervezett megmozdulások hírére Demszky Gábor már keddre tárgyalni hívta László Jánost, de a kerékpárosok nem tettek le róla, hogy "az eddigieknél radikálisabb" lépésekkel követeljék ki a tervek és ígéretek megvalósítását.