A balkáni romákért rajzoltak a gyerekek

Vágólapra másolva!
A Bosznia-Hercegovinában, Horvátországban és Szlovéniában élő roma gyerekek igazságtalan helyzetére hívta fel a figyelmet az Amnesty International. A jogvédők magyar gyerekeket kértek, hogy rajzaikkal segítsenek a környező országokban élő roma gyerekeknek. A rajzokat eljuttatják a balkáni országok illetékeseinek.
Vágólapra másolva!

Több mint húsz roma kisiskolás vett részt az Amnesty International (AI) rajzversenyén az Erzsébet téri Gödör Klub előtt. A gyerekek egy iskolai padsorban, tábla előtt ülve alkottak, hogy rajzaikkal üzenve segítsenek a környező országokban élő roma gyerekeknek.

Bosznia-Hercegovinában, Horvátországban és Szlovéniában a roma gyerekek közül sokan egyáltalán nem jutnak el az iskolába, és ha igen, ott pusztán származásuk miatt elkülönítve és kiközösítve oktatják őket, holott képességeik nem indokolják, hogy gyengébb színvonalú képzést kapjanak. Az iskolák többségében a nyelvi akadály is jelen van: a roma gyerekek gyakran nem vagy rosszul beszélik azt a nyelvet, amelyen az oktatás folyik.

Az Amnesty szerint az illetékeseknek biztosítani kellene az iskolába járás anyagi feltételeit, csökkenteni a roma gyerekek kihullását az oktatási rendszerből, lehetőséget teremteni a kéttannyelvű vagy anyanyelven történő oktatásra és magasabb számú roma tanerőt alkalmazni.

Bosznia-Hercegovina az egyetlen olyan ország Európában, ahol a romák a törvény erejénél fogva nem tölthetnek be magas politikai hivatalt, így például az elnöki tisztséget sem.

Az AI a rajzokat az elkülönített oktatás ellen tiltakozó üzenet kíséretében elküldi a bosnyák, horvát és szlovén oktatási minisztereknek. A rajzokat Szentandrássy István festőművész zsűrizte: az első három helyezett különdíjat, a többiek ajándékot kaptak.

Az Amnesty International 2007. éves jelentése megállapította, hogy a roma közösségek tagjai Magyarországon is hátrányos megkülönböztetésnek vannak kitéve az emberi jogok - így az oktatáshoz való jog - terén. A jelentés szerint a roma gyermekek speciális osztályokban és intézményekben történő elkülönítése továbbra is súlyos probléma.