Puhány klímaharcosokra panaszkodunk

2007.08.16. 11:37

Hiába aggódik a magyarok túlnyomó többsége a klímaváltozás miatt, a politikusok és a cégek nem foglalkoznak a problémával - derül ki a TÁRKI és az Image Factory közös kutatásából. A pártok úgy érezhetik, hogy ezzel a témával nem tudnak szavazatot szerezni, pedig a kutatók szerint példát vehetnének nyugati társaikról.

A magyar lakosság túlnyomó része, a felnőttek kilenctizede gondolja úgy, hogy "az elmúlt időszakban szokatlan időjárási folyamatokat tapasztalhatunk" - derül ki a TÁRKI és az Image Factory kutatásából, amely szerint Magyarországon nagyon sokan tartanak az éghajlatváltozástól. A megkérdezettek közel fele azt mondta, "ezek a folyamatok már napjainkban is közvetlenül veszélyeztetik a Föld népességét", egyharmaduk szerint a veszély a közeljövőben, egyötödük szerint pedig csak hosszú távon lesz érzékelhető. Elhanyagolható azok száma, akik nem látnak semmi kockázatot a klímaváltozásban.

A kutatásból kiderül ugyanakkor az is, hogy a politikusok és a cégek alig foglalkoznak a problémával. A megkérdezettek kétharmada szerint "a politikusok nem fektetnek kellő hangsúlyt a környezetvédelemre". Az MSZP szavazói a legelnézőbbek, 33 százalékuk elégedett a politikusok környezetvédelmi tevékenységével, míg a legkritikusabbak az MDF és a parlamenten kívüli pártok támogatói.

A kutatók szerint "a pártok úgy érzékelhetik, hogy a téma szavazatszerző képessége kicsi", amit alátámaszt az is, hogy a 2006-os választási programokban alig esett szó a klímaváltozás elleni harcról. Hasonlót tapasztalt az [origo] is, amikor pár hónappal ezelőtt a képviselők tudását és hozzáállását tesztelte. Mindez annak ellenére van így, hogy nyugati országokban vezető téma a környezetvédelem. A kutatók az amerikai Al Gore-t hozzák fel példának, aki "bukott elnökjelöltből néhány év alatt a globális klímapolitika legelismertebb szószólójává képezte át magát".

A kutatásból kiderül, hogy a politikához hasonló a helyzet a gazdaságban is: "az élmezőnyt jelentő cégek mindössze 8 százaléka érintett valamely, a klímavédelmet szorgalmazó kezdeményezésben, illetve fogalmazott meg klímapolitikai stratégiát". Pedig a magyar cégeknek se kellene mást tenniük, mint követniük nyugati társaikat, amelyek egymással versengve próbálják magukat a klímaváltozás elleni küzdelem élharcosának bemutatni a fogyasztók előtt.

A TÁRKI és az Image Factory kutatása szerint Magyarországon a vegyipari és az úgynevezett FMCG (gyorsan fogyó fogyasztási cikkek, például fogkrém, dezodor) cégek érdemelnek némi dicséretet, közel kétharmaduk ugyanis közösségi tevékenysége és kommunikációja során arra fókuszál, hogy enyhítse saját működésének káros környezeti hatásait.

A kutatók felfigyeltek ugyanakkor arra is, hogy tavalyhoz képest jelentősen megnőtt a hazai média figyelme a klímaváltozás iránt. 2007 első felében ötször annyi sajtómegjelenés foglalkozott az általános felmelegedés kihívásaival, mint a tavalyi év azonos időszakában. Külön megemlítik, hogy míg "korábban inkább a komoly sajtó sajátja volt a téma, addig ma már a bulvármédia is előszeretettel nyúl hozzá". Ennek oka szerintük az, hogy "a mindenhol tapasztalható időjárási anomáliák segítettek eladhatóvá tenni a témát" a bulvárlapok számára is.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK