Demszky embere kételkedik a dugódíjban

Vágólapra másolva!
A főpolgármester szerint elkerülhetetlen a dugódíj bevezetése Budapesten, erről azonban nem minden szakember van meggyőződve a városházán sem. Az egyik tanácsnok, Dancs Gábor nemrég terjedelmes cikkben szállt vitába a díj támogatóival, mert szerinte a fővárosban egyáltalán nem biztos, hogy beválik az, ami Londonban vagy Stockholmban sikeresnek bizonyult. Dancs azt sem érti, miért épül több parkoló a belvárosban, ha a cél épp az lenne, hogy kiszorítsák az autókat a központból.
Vágólapra másolva!

A jövő évtized elejétől Budapesten is lesz dugódíj - jelentette ki tényként Demszky Gábor főpolgármester (SZDSZ) vasárnap egy sajtótájékoztatón. Demszky szerint azok fizetnek majd, "akik egy bizonyos térségbe, mondjuk Budapest közigazgatási határain belülre belépnek gépkocsival". A főpolgármester azt mondta, hogy ez a megoldás már Európa számos városában bevált, és szerinte Budapest számára sincs más járható út.

Ezzel azonban még a főpolgármester környezetében sem ért mindenki egyet. Demszky a tavalyi önkormányzati választási kampányban személyesen mutatta be a nyilvánosságnak Dancs Gábor SZDSZ-es képviselőjelöltet, akinek fő feladatául azt szabta, hogy a főváros tehermentesüljön az autóktól, az átmenő forgalomtól. A választás után Dancs az SZDSZ-frakció tagja lett, valamint tömegközlekedésért felelős tanácsnokként kezdett dolgozni a városházán, és nemrég a Magyar Narancsban közölt cikkében azt állította, nem feltétlenül a dugódíj jelenti a megoldást Budapest számára.

A cikkben a liberális politikus emlékeztet arra, hogy a díj bevezetésének komoly költségei vannak. Stockholmban például 50 milliárd forintnak megfelelő összeget költöttek a rendszer bevezetésére, és évente körülbelül 20 milliárdba kerül a fenntartása. Ennél valamivel több a bevétel érkezett, viszont, mivel sokan felhagytak az autózással, ezért a tömegközlekedést fejleszteni kellett, ami szintén sokba került - magyarázza írásában Dancs.

A liberális politikus szerint Budapesten az abszurd forgalmi helyzetet az okozza, hogy a belváros vonzza az átmenő forgalmat. Úgy véli, hogy a megoldásnak csak "egyik - legvégső eszköze lehet a behajtási díj". "A tranzitforgalom kiszűrésének és a belváros tehercsökkentésének elsődleges feltétele az M0 megépülése az M3-ig", de "szűkíteni kell a belváros közúti kapacitásait" és jelentősen csökkenteni kell a parkolási lehetőségeket is.

Utóbbit azért tartja fontosnak Dancs, mert ha több a parkolóhely, akkor nagyobb a forgalom is, hiszen bátrabban mennek a központba az autósok, mert tudják, lesz hova tenniük a kocsit. Más kérdés, hogy - mint arra a tanácsnok is felhívja a figyelmet a cikkben - Budapesten épp ezzel ellentétes folyamat zajlik. Például a kormányzati negyedbe is 2500 parkolóhelyet terveznek, ami "többszörösen meghaladja a most szétszórtan működő tárcák együttes parkoló-kapacitását" - írja Dancs.

A tanácsnok az [origo]-nak azt mondta, továbbra is az a véleménye, hogy a dugódíj "nem elképzelhetetlen, de nem is szükségszerű". Dancs szerint a főpolgármester most "kitűzött egy stratégiai célt", ezt szakmai anyagoknak kell követniük, amelyek felvázolják majd a különböző technikai megoldásokat, végül pedig újra a politikusoknak kell határozniuk arról, ezek közül melyiket választják. Bár a tanácsnoknak vannak kétségei a dugódíjat illetően, kérdésünkre azt mondta, ő a liberális frakció tagjaként azért fog dolgozni, hogy ez a stratégiai cél minél jobban valósuljon meg.

Megkerestük a Főpolgármesteri Hivatalt, hogy a tanácsnoka kétségei ellenére Demszky Gábor milyen megfontolások alapján döntött úgy, hogy dugódíjat kell bevezetni. A hivatal azt válaszolta, hogy Demszky sosem mondta azt, a dugódíj lenne a kizárólagos megoldás, a főváros pedig "régóta dolgozik azon, hogy csökkentse a tranzit forgalmat és fejlessze a tömegközlekedést". Hozzátették, az útdíj mellett más eszközökhöz is folyamodnak, például több nagy belvárosi utat úgy alakítanának át, hogy azokon elsősorban ne autóforgalom legyen: "több sáv járdává, illetve sétáló utcává alakulna át". "Az útdíjat várhatóan már csak akkor vezetnénk be, ha ezeknek a fejlesztéseknek a legtöbbje elkészülne és akkor is csak egy hosszabb tervezési folyamat után" - közölte a Főpolgármesteri Hivatal.