"Egyszer biztos elütök egyet"

Vágólapra másolva!
Piroson áttekerő, autók közt cikázó biciklisek, a bringásokat kicentiző busz- és taxisofőrök, kerékpárosokra rányitott ajtók, dühös gyalogosok, dudálás és kiabálás - így dúl a háború Budapest utcáin. Az [origo] tapasztalatai szerint azonban a közlekedési konfliktusokat nem elsősorban a közlekedők okozzák: ők is csak áldozatai a rosszul tervezett és megépített infrastruktúrának és az elavult szabályoknak.
Vágólapra másolva!

"Ez egy háború. Itt mindenki úgy fogja fel a közlekedést, hogy meg kell ölni a másikat. És nem csak a biciklisekkel szemben: az autós az autóssal is" - jellemezte a budapesti közlekedési helyzetet egy, a budai Duna-parton pihenő biciklis futár. Az [origo] a közelgő Critical Mass kerékpáros felvonulás alkalmából autósokat, bicikliseket és gyalogosokat kérdezett arról, milyen konfliktusok keserítik meg a közlekedők mindennapi életét.

"A bringások nem néznek se istent, se embert. Azt se tudják, mi az a KRESZ!" - hárította a felelősséget a biciklisekre egy kisteherautó sofőrje. A férfi azt mondta, ő minden nap a pesti utcákat járja, és úgy tapasztalja, hogy a kerékpárosok szándékosan szegik meg a szabályokat: áthajtanak a piroson, jobbról előznek, szembe mennek a forgalommal az egyirányú utcában és cikáznak az autók közt. A sofőr szerint a legrosszabbak a futárok: "Ha rádudálok, leköpi a kocsit. Hát hogy ne legyek ideges?!" - mondta indulatosan.

http://videa.hu/flvplayer.swf?v=sWtWhB6dzDVXMOyA


A bicikliseknek természetesen más a véleménye: "el akarnak ütni, meg akarnak ölni minket" - mondta egy futár, aki szerint az a legnagyobb baj, hogy az autósok nem tekintik partnernek a bringásokat, csak zavaró tényezőnek. "A taxisok és buszosok direkt azt játsszák, hogy egy centire húznak el mellettünk, hátha beesünk a kerekek alá" - mesélte egy másik futár. Az ellenségeskedést az [origo]-nak több biciklis is azzal magyarázta, a sofőröket frusztrálja, hogy míg ők a dugóban állnak, a bringások haladnak.

A másik gyakori konfliktusforrás, hogy az autósok nem veszik észre a bicikliseket, mert vagy a holttérben állnak, vagy egyszerűen a sofőrök agya csak az autókra koncentrál. Gyakori, hogy a kerékpáros egyenesen haladna egy kereszteződésben, míg a mellette elhúzó autó jobbra kanyarodik, mert nem látja a biciklist. Vannak persze olyanok is, akik a saját érdekükben is vigyáznak a bringásokra. Egy buszsofőr például a Batthyány téren azt mondta: "nekem a Markó nem ér meg annyit, hogy a biciklissel bohóckodjak". Ő egyébként még azt is megengedné, hogy a bringások használják a buszsávokat.

(Ne) menj a járdán!

Az [origo] tapasztalatai szerint azok az autósok, aki ellenérzésekkel viseltetnek a biciklisekkel szemben, gyakran emlegetik, hogy ők hatalmas összegeket fizetnek be a költségvetésbe - súlyadó, regisztrációs adó, a benzin jövedéki adója és parkolási díj formájában - míg a biciklisek nem járulnak hozzá az utak építéséhez és fenntartásához. A bringások szerint ez hamis érvelés, hiszen ők is fizetnek más formában - adóznak, miközben jóval kevésbé rongálják az utakat, mint a negyventonnás teherautók.

A biciklisekre morgó sofőrök szerint a kerékpárnak semmi keresnivalója az úton: "Menjenek a járdán!" - mondták többen is. Csakhogy a járdán biciklizés egy másik konfliktushelyzetet teremt, a gyalogosok és a kerékpárosok közt. Ez legalább olyan veszélyes lehet, mint a csuklós busz a biciklisre: egy bringás különösebb erősfeszítés nélkül haladhat 30 kilométeres sebességgel, ezért ütközésnél mindkét fél komolyam megsérülhet.

A gyalogos-biciklis összecsapásokat főként az önkormányzatok generálják, hiszen sokáig úgy oldották meg a kerékpárút-építést, hogy egy sárga csíkot festettek a járdára. Ennek leglátványosabb példája a budai Duna-part, ahol a biciklisek és a panorámában gyönyörködő gyalogosok is azt hiszik, hogy övék a terep. Hasonló a helyzet a Margit-híd budai hídfőjénél is: a kerékpárutakról érkező bringásoknak a forgalmas aluljárón kell keresztülhajtaniuk, gyalogosokat kerülgetve. A pesti Bajcsy-Zsilinszky úton is hiába építettek kerékpárutat: az azon közlekedők beleütköznek a turistákba, akik épp a bringaútra lépnek ki a buszokból. A futárok nem is nagyon használják ezeket az utakat.

Fotó: Pályi Zsófia

Rossz tervezés, rossz kivitelezés

A rosszul tervezett és épített bicikliutak okozzák az autósok és a kerékpárosok közti konfliktusok egy jelentős részét is. Egy, az [origo] által megkérdezett taxisofőr az Andrássy út kerékpársávjait hozta fel példaként: amikor ő jobbra akar kanyarodni a Nagymező utcába, hirtelen feltűnik a parkoló autók mögül egy biciklis. A taxis szerint eddig csak a szerencsén múlott, hogy nem történt baleset, de azt mondta: "egyszer biztos elütök egyet."

Érdekes módon a KRESZ-ben is kódolva van több baleset lehetősége. Ha valaki szó szerint be akarja tartani a szabályokat, akkor biciklivel szorosan az út jobb oldalán kell haladnia, amivel többféleképpen is veszélyezteti önmagát: egyrészt a parkoló autók mellett elhaladva bármikor rányithatják az ajtót, másrészt a jobboldali keresztutcákból érkező autósoknak jóval kisebb az esélyük észrevenni, mintha a sáv közepén haladna.