Tegyél jót, vegyél magyar bogyit!

2007.09.22. 13:33

Magyar biokörtét és bioszilvát a zsebükbe gyömöszölő érdeklődők, szürkemarha-lufi és ingyen kóstoló fogadta a lepattant Hunyadi téri piac vásárlóit pénteken, a tudatos vásárlók kampányán. A tökéletes tudatos vásárló ügyel a részletekre és tetteinek következményeire, épp ezért a kínai fokhagyma és a spanyol uborka helyett magyar termékekben utazik. A kampány egyik arca, Bíró Ica fitneszedző szerint a cél nemes: "A bolygó is élőlény, segítsük, fogjunk össze az érdekében".

"Hogy a bogyi?" - kérdezte a bogyiszlói paprikára célozva egy idős asszony a Hunyadi téri zöldségest, miután Bíró Ica és a tévéstábok között a pulthoz furakodott. A régi piacon péntek délután a Magyar Természetvédők Szövetsége, a Levegő Munkacsoport és a Tudatos Vásárlók Egyesülete, valamint egy hatalmasra felfújt szürkemarha-lufi társaságában lehetett próbálgatni a tudatos vásárlást.

A magyar szupermarketekben nem ritka a kínai fokhagyma, az ideszállítás során azonban - állították s szervezők - 2,5 kiló széndioxid kerül a légkörbe. A Dél-Afrikából származó szőlő 11 300 kilométert utazik a magyar boltokig (1,5 kg széndioxid), az ausztrál vöröshagyma 18 500 kilométert (2,5 kg), az ecuadori körte 13 000 kilométert (2,2 kg), a Spanyolországból hozott uborka pedig 2600 kilométert (0,6 kg) tesz meg.

A magyar termékek vásárlása emiatt nem csak a hazai gazdaságnak jó, hanem környezetkímélő is. Kevés magyar zöldség van a hipermarketekben - állította az egyik szervező. Valószínűleg a multik még a szállítással együtt is olcsóbban jönnek ki a Föld másik feléről hozott élelmiszerekkel, hiszen másutt teljesen eltérő az adórendszer és különböznek a minőségi követelmények az itteniektől.

A civilek szerint a legtudatosabb vásárló az, aki saját szatyrával vagy kosarával, gyalog megy bevásárolni, és mindig csak az aznapra való élelmiszert szerzi be - helyi termékekből. A Hunyadi téri piac erre alkalmas, hiszen csak magyar zöldéget lehet kapni őstermelőktől.
A kampány szervezői szerint egy tudatos vásárló mérlegeli, hogy mennyi szemét keletkezik majd azután, amit vásárolt, nem dől be a hívogató akcióknak, csak azt és annyit vesz, amire tényleg szüsége van, a kis boltot részesíti előnyben a nagy áruházakkal szemben, helyi termékekben utazik, megveti az állakínzást és a gyerekmunkát. Bíró Ica, a kampány egyik arca annyival foglalta össze a dolog lényegét: "A bolygó is élőlény, segítsük, fogjunk össze az érdekében".

Ingyen lehetett magyar biozöldséget kóstolni. "Tudatos vásárló mosatlanul nem eszik gyümölcsöt" - jegyezte meg egy nő, aki azért eltüntetett némi kóstolót a szatyrában. Egy másik vásárló a biopiacokat dicsérte, ahol medvehagymát és homoktövis teát keres, mert ezeket hagyományos piacon nem lehet kapni.
Akadt olyan is, akit nem hatott meg a tudatos és környezetkímélő vásárlás gondolata. Az egyik vásárló szerint vannak fontosabb problémák is, mint a magyar termék vásárlása: "A csöveseké meg a kutyáké a Hunyadi tér. Nem ez a természetvédelem, hanem az, hogy tele van a park magyar szarral" - mondta.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK