Felforgatnák a pesti közlekedést a városvezetők

Vágólapra másolva!
A Nagykörút és az M0-s közé álmodott új budapesti körúttal fejlesztené a fővárosi közlekedést a főpolgármester, Rogán Antal V. kerületi polgármester pedig az Astoriát alakítaná át körforgalommá. A terv szerint megtizedelnék az V. kerületen átmenő autóforgalmat is, átalakítanák a Kálvin teret és a Ferenciek terét, akár már jövőre. A külső körútról csütörtökön dönt a fővárosi közgyűlés.
Vágólapra másolva!

Külső keleti körútnak keresztelték a főváros legújabb közlekedésjavító tervét, amelyet Demszky Gábor főpolgármester ismertetett. Egy teljesen új útról van szó, amely a Nagykörúton kívül, de az M0-son belül Dél-Pesten húzódna. Az út tulajdonképpen Dél-Pest átjárhatóságát javítaná. A terv szerint a - még nem létező - Soroksárt elkerülő útból kiindulva alagútban vezetne át a XVIII. kerület alatt, az Új köztemető külső oldalán át Cinkotáig futna, és becsatlakozna az M0-sba - amely azon a szakaszon még nem épült meg.

A fővárosi közgyűlés csütörtökön dönt a tervről, pontosabban arról, hogy az első, kevesebb mint hat kilométeres szakasz nyomvonalát rögzítsék a fővárosi szabályozási tervben. Az első szakasz Demszky szerint 2010-re elkészülhet, "ha minden jól megy". A megépítéshez uniós forrásra pályáznak.

Demszky szerint elengedhetetlen a dugódíj bevezetése, de ez 2010-ig - ami az eddigi felvetésekben szerepelt - nem történik meg. A dugódíj feltétele az M0-s kiépítése, a négyes metró elkészülése és P+R parkolók építése is - tette hozzá. A főpolgármester szerint jó a belvárosi kamionstopra vonatkozó ötlet is, amely a szocialistáktól származik.

Körforgalom az Astorián

A közelmúltban Belváros-Lipótváros is előállt egy kerületi szintű tervvel, amely az ötödik kerület forgalomcsökkentését célozza, de megvalósulása az egész fővárosi közlekedésre hatással lehet. A tervet Rogán Antal polgármester ismertette. E szerint többek között megszűnne a behajtás az Üllői útról a Belvárosba, körforgalmat alakítanának ki az Astoriánál, a Kossuth Lajos utcát pedig a Március 15. térnél és a Ferenciek terénél is zebra szelné át - írja a Népszabadság.

Rogán szerint dugódíj helyett forgalomcsillapításra van szükség: a Belvárosban ezentúl nem épülnének sétálóutcák, hanem a járdák kiszélesítésével és az átmenő autósok kizárásával próbálkoznának. Ez azt jelenti, hogy egyes szakaszokon csak engedéllyel, tehát csak helyi lakosok számára lehet majd behajtani, és csak bizonyos szakaszokon engednék át teljes egészében a forgalmat. A terv első üteme szerint a délről észak felé haladó forgalmat szinte teljesen megszüntetnék. Megszűnne az Üllői útról való behajtás is a belvárosba, erre csak az engedéllyel rendelkező autóknak és a tömegközlekedési eszközöknek lenne lehetősége. Többek között a Kecskeméti utcát, az Október 6-a utcát alakítanák így át. Az első ütemet 2008-ban elkezdhetik megvalósítani - közölte Rogán.

A forgalmi koncepció a legnagyobb kerületi csomópontokat is átváltoztatná: a Kálvin teret, a Március 15. teret, a Ferenciek terét, az Astoriát és a Roosevelt teret. A Március 15-e téren jelzőlámpás csomópontot alakítanának ki, a Váci utca eddig kettévágott gyalogoszónáját egy felszíni gyalogátkelőhellyel kötnék össze. A mostani aluljáró helyére pedig parkolókat építenének. Részben átalakulna a Ferenciek tere forgalma is. A legnagyobb változáson az Astoria esne át: a zsúfolt Múzeum körúti kereszteződés helyére körforgalmat építenének. Ehhez még az aluljáró egyes lépcsőit is át kell helyezni. A körforgalom következménye, hogy kevesebb autó tud majd áthajtani az Astorián - a koncepció készítői szerint óránként kétezerrel kevesebb. Ezt a szakértők szerint másutt kell kompenzálni.