Ilyen pályázati környezetben jutottak támogatáshoz az ügyészség által Zuschlag Jánoshoz kötött szervezetek is. Az ügyészség gyanúja szerint valódi tevékenységet nem végző egyesületek pénzt nyertek egyebek mellett hátrányos helyzetű roma gyerekek táboroztatására, "fiatal hobbyzenészek minősítő találkozójára", fénymásológép vásárlására vagy éppen EU-ismereti vetélkedőre. Az, hogy ezek a szervezetek valamiféle kitüntetett szerepet élveznek, utólag egyértelműnek tűnik: forrásaink szerint többször is kaptak egyedi támogatásokat.

Ilyenben elvileg csak az részesülhetett, aki valami olyan ötlettel állt elő, ami szakmailag fontos volt, de nem fért be az általános pályázati kiírásokba. Szóba jöhetett még egyedi támogatás akkor, ha valamilyen rendkívüli eseményről - például váratlan konferenciáról - volt szó. Az ügyészségi vizsgálat alá vont Hoppá Egyesület azonban 2002-ben például az általános célok között is minden évben megjelenő táboroztatásra kapott kétmillió forintot ebből a keretből.

Az egyedi támogatásokról szóló 2003-as és 2004-es döntések nem szerepelnek a nyilvános pályázati összesítésben, viszont elvileg kiderülhetnek a tanácsülés jegyzőkönyveiből. Ezek az ülések nyilvánosak voltak, amiből logikusan az következik, hogy a jegyzőkönyvekbe is be lehet tekinteni. Az [origo] ezt kérte is, és már időpontot és helyszínt is kaptunk, amikor az utolsó pillanatban a GYIA-t jelenleg felügyelő szociális minisztérium előrántott egy jogi szakvéleményt, amely szerint erre nincs lehetőség, amíg az adatvédelmi biztos nem foglal állást az ügyben.

Hallgatag vezetők

Nehéz rekonstruálni, hogy a GYISM-en belül pontosan hogyan zajlott a pénzosztással kapcsolatos politikai igények érvényesítése. Zuschlag János egy kecskeméti fogdában ül, és nem hajlandó vallomást tenni, a nyomozók által meghallgatott egykori minisztériumi vezetők pedig - legalábbis a konkrét ügyben - kerülik a nyilvánosságot, a nyomozás érdekeire hivatkozva.

Ocsovai Tamás vallomásának részletei megjelentek a Magyar Nemzetben, ő maga azonban szintén nem akar megszólalni. Kiszivárgott vallomása szerint az ügyészségnek azt mondta, a minisztertől kapott utasításokat a tanácsülések előtt arra, hogy miként járjon el egyes - a Zuschlag-üggyel is összefüggésbe hozott - szervezetek támogatási ügyében. A szocialista kormány első ifjúsági minisztere, Jánosi György nem nyilatkozik, Gyurcsány Ferenc pedig az Index kérdésére azzal utasította el a kiszivárgott vallomásban szereplő állításokat, hogy azokat "egy gyáva ember menekülésének tartja".

A GYISM-ben gyakran megjelenő szocialista politikusok - köztük Zuschlag János - szerepéről már valamivel többet lehet tudni. Topolánszky Ákos azt mondta, az MSZP ifjúsági tagozatának vezetői dirigáltak Ocsovainak, és szerinte kulcsfigura volt Mesterházy Attila politikai államtitkár is, aki állítólag "közvetítette a mindenkori igényeket". Az általunk megkérdezett, akkoriban ifjúsági területen mozgó, név nélkül nyilatkozó szocialista politikusok ugyanakkor mindannyian tagadták, hogy a minisztérium embereivel folytatott egyeztetéseken szóba kerültek volna pályázati ügyek.

Ügyintézőt hívott fel a képviselő

Egy MSZP-s képviselő elejtette viszont, hogy amikor Gyurcsány Ferenc átvette a minisztérium irányítását, akkor egyértelművé tette a szocialista politikusoknak, nem enged beleszólást a pályázati pénzek elosztásába. Többszöri kérdésünkre, hogy akkor ezek szerint a politikusok előtte beleavatkoztak-e ebbe a folyamatba, a képviselő kitérő választ adott. Egy befolyásos minisztériumi forrásunk szerint valóban szó volt beavatkozásról, egy idő után már figyelmeztetni kellett a képviselőket, hogy pályázati ügyekben ne hívogassák közvetlenül a Mobilitásnál dolgozó pályázati ügyintézőket, hanem ha kérdésük van, akkor keressék a GYISM felsővezetését. Forrásunk hangsúlyozta, attól, hogy egy képviselő felhívott egy ügyintézőt, még nem feltétlenül követett el szabálytalanságot, de rossz látszatot kelthettek ezek a megkeresések.

Forrás: MTI
Fiatal szocialisták 2004-ben

Debreczeni József Gyurcsányról szóló könyvében szóba kerülnek állítólagos mutyizások. Gyurcsány egyik munkatársa beszélt arról, hogy a GYISM 2003 májusi átvételekor az új minisztert "kulturális sokkok" érték. "Nagyon hamar szembesült, konkrétan már az első héten, az MSZP... úgynevezett ifjúságpolitikai világával. Tehát ezzel a mutyizunk a pályázatokkal, az ifjúsági pénzekkel, s a többi világgal" - mondta Gyurcsányról egyik beosztottja.

Azt Topolánszky is elmondta az interjúban, és az általunk megkérdezett egykori minisztériumi tisztviselők megerősítették: az új miniszter olyan szándékkal érkezett, hogy gatyába rázza a tárcát. Gyurcsány egyik akkori közeli munkatársa szerint egyértelmű volt, hogy "nem szakpolitikai fókuszú az érdekérvényesítés". A miniszter - egy másik stábtag szerint - ezért felvetette a GYISM-ben gyakran feltűnő szocialista politikusoknak, hogy ne a főosztályokra vagy helyettes államtitkárságokra járogassanak, hanem ha dolguk van, akkor keressék meg közvetlenül őt vagy a politikai államtitkárt.

Gyurcsány és Zuschlag pengeváltása

Gyurcsány nem sokkal érkezése után ismerkedő beszélgetést kezdeményezett az MSZP ifjúsági munkacsoportjával - mondta az egyik résztvevő, aki szerint a találkozó nem éppen baráti hangulatban zajlott. Forrásunk úgy emlékszik, Zuschlag János tett egy megjegyzést, hogy amit ő akar, azt elintézi majd a minisztérium egyik tisztviselőjével. Ezen Gyurcsány állítólag nagyon felhúzta magát, és emelt hangon kiosztotta a képviselőt. Amikor az MSZP ifjúsági munkacsoportjának több akkori tagjánál érdeklődtünk erről a találkozóról, azt mondták, nem emlékeznek a konkrét esetre, bár egyikük megjegyezte, "sok ilyen beszélgetés volt".

Gyurcsány tehát próbálta visszafogni a gyeplőt, de egyúttal számított is a szocialista ifjúságpolitikusokra. Amikor hivatalba lépése után nem sokkal egy kormányzati üdülőben "stratégiai tervező napot" tartott a minisztérium vezető tisztviselői számára, akkor oda meghívott több fiatal szocialista képviselőt is. Emiatt egy GYISM-es forrásunk szerint több köztisztviselő is kényelmetlenül érezte magát.

Az ifjúsági munkacsoport és a miniszter közti ellentmondásos viszony alakulásában érdekes epizód a helyettes államtitkári posztok megpályáztatásának ügye. Gyurcsány előbb a közigazgatási államtitkárát választotta ki nyílt versenyeztetés útján, majd úgy döntött, hogy így tesz a szakpolitikai vezetőkkel is. Későbbi nyilatkozatai alapján egyértelmű, hogy azt szerette volna, ha a kábítószerügyért felelős Topolánszky a helyén marad, az általa szakmailag nem sokra tartott Ocsovai  helyett viszont új vezető érkezik. Végül pont fordítva történt.

Egy pályázat furcsaságai

Topolánszkynak azért kellett mennie minisztériumi forrásaink szerint, mert az új, szintén pályázaton kiválasztott közigazgatási államtitkár, Benedek András egy kevésbé önjáró vezetőt szeretett volna, olyasvalakit, aki jobban belesimul a tárca munkájába. Ocsovai maradását Gyurcsány a Debreczeni-könyvben azzal magyarázta, hogy nem volt más pályázó. Benedek András azonban az [origo]-nak elmondta, hogy a kereséssel megbízott fejvadász cég az ifjúsági terület esetében is több alkalmas jelöltet javasolt. "Én mérlegelve a javaslatokat, végül nyugodt szívvel Ocsovait ajánlottam a miniszternek" - mondta az egykori közigazgatási államtitkár.

Forrás: MTI
A második garnitúra - Gyurcsány és államtitkárai

Más okok is közrejátszhattak abban, hogy a helyettes államtitkár a helyén maradt. Egy korábban ifjúsági területen dolgozó minisztériumi tisztviselő szerint "politikusok fújták a passzátszelet".  Forrásunk azt mondta, hogy az MSZP ifjúsági munkacsoportjának tagjai nem szerették volna, ha Ocsovai távozik, és sikerült is kieszközölniük a maradását. Gyurcsány egyik munkatársa azonban úgy emlékszik, hogy nem ez volt a döntő eleme az ügynek, bár "a szocialisták ifjúsági köréből" valóban többen mondták azt, hogy jó lenne, ha maradna Ocsovai, és akadtak, akik már azt is rossz néven vették, hogy egyáltalán miért pályáztatják meg az állását. Az általunk megkérdezett szocialista képviselők csak az utóbbit erősítették meg, mondván: aggódtak amiatt, hogy a nyílt versenyeztetés akadályozhatja a minisztérium munkáját.

Persze Gyurcsány keménykedhetett volna, és miniszterként nyilván elérhette volna, hogy lecserélje a neki nem tetsző vezetőt. Akkori stábjának egyik tagja azonban emlékeztetett arra, hogy a kérdéses időszakban - 2003 őszén -  a politikust állandó támadások érték. A Fidesz a korábbi üzleti ügyeit firtatta, és a saját pártján belül is többen nyíltan bírálták. Így nem lett volna célszerű számára, hogy emellett még szembemenjen az MSZP ifjúságpolitikusaival is. "Ez még távolról sem a miniszterelnöki korszaka volt. Még nem volt abban a helyzetben, hogy elnyomja őket, mint egy csikket" - magyarázta egykori munkatársa.

"A játszótér jó, mert lehet fényképezkedni"

Az ügyészség szerint Zuschlag Jánoshoz kötődő szervezetek 2004-ben is meglehetősen sikeresen szerepeltek a minisztérium pályázatain. A hozzáférhető adatbázisból kiderül, táborozásra több mint nyolcmilliót kaptak, két kisebb rendezvényre pedig 1,2 milliót. Úgy tűnik tehát, hogy hiába keménykedett Gyurcsány a hivatalba lépésekor, ez nem akadályozta meg, hogy vitatható politikai hátterű csoportok támogatáshoz jussanak. Pedig Benedek András szerint több ponton is megváltoztatták a rendszert. Felgyorsították, illetve internetes alapúvá tették a pályázati eljárást, és ekkor vezették be azt is, hogy a szakértőket pályázat útján választják ki.

Több - egykor a GYISM-ben dolgozó - ifjúsági szakember szerint azonban ezek csak szépségtapaszok voltak, és a lényegen nem változtattak. Ők azt mondják, az a legnagyobb gond, hogy amíg nincsenek világosan meghatározott ifjúságpolitikai célok, addig arra megy el a pénz, amire az éppen aktuális vezetők gondolják.

Míg Nyugat-Európában az uniós céloknak megfelelően azon dolgoznak, hogy a fiatalokat megtanítsák önállóan boldogulni, addig Magyarországon - emlékeztetnek az egykori minisztériumi szakértők - még mindig játszóterekre, fesztiválokra és táboroztatásokra költik a pénzt. "A játszótér jó, mert szép, színes és az avatáson lehet fényképezkedni. A fesztiválokra szintén szívesen költenek a politikusok, mert ott van lehetőségük korteskedni" - magyarázta egy korábbi GYISM-es szakértő, aki szerint épp ezen a szemléleten változtatott volna az ifjúsági törvény, amelynek tervezete éveken át tartó munka után elkészült 2006 elejére, ez azonban végül még a parlamenti vitáig sem jutott el.