Másolat az ötmilliós őszödi tanulmány harmada

2007.11.30. 0:59

Csaknem hatvan oldalon keresztül idéz az ORTT elemzéseiből és a Gönczöl-bizottság jelentéséből az a száznyolcvan oldalas tanulmány, melyet ötmillió forintért rendelt meg az Inno-Res Kht.-től a Miniszterelnöki Hivatal. A tanulmány az őszödi beszéd médiában való megjelenését elemzi, de nem értékeli a hírműsorokat.

"Hírműsorok tartalomelemzése, kiegyensúlyozottsága, 2006 szeptemberétől 2007 júniusáig, kiemelten a balatonőszödi beszéd interpretálásával kapcsolatban" - ez a címe annak a százhatvan oldalas elemzésnek, melyet a Miniszterelnöki Hivatalnak (MEH) készített az Inno-Res Kht. A szöveg azt vizsgálja, az őszödi beszéd nyilvánosságra kerülésének és a székházostrom éjjelének eseményeit hogyan tálalták a hírműsorok, és kitér a hírműsorok elemzésére 2007 nyaráig.

A szórásba a tévéadók mellett néhány rádióadó műsorai is bekerültek: a Kossuth, a Sláger és a Danubius Rádióé. A tanulmány készítői bevallottan idéztek a hasonló témában vizsgálódó Gönczöl-bizottság jelentéséből - az események kronológiai rendjét például egy az egyben innen idézik -, valamint az ORTT által készített hírműsor-tartalom elemzéseiből. Utóbbiról szólva meg is említik: "ezeken az elemzéseken nem változtattunk a tanulmányban". Az ORTT anyagait csaknem hatvan oldalon keresztül használja fel forrásként a tanulmány.

A szöveg több mint negyven oldalon keresztül írja le, hogy az őszödi beszéd nyilvánosságra kerülésének és a tévészékház ostromának napján mikor miről szóltak a hírműsorok, milyen politikusok nyilatkoztak, és pontosan miről szóltak az élő, helyszíni kapcsolások. A beszámoló után összehasonlítják egyebek mellett a hírműsorok szóhasználatát, a helyszíni tudósításokat, a rendőrök és a civilek megjelenítését és a nézettségi adatokat. A dokumentumot készítő cég szerint az írás leíró jelegű, nem minősíti az egyes sajtóorgánumokat.

Gazdaságos megoldás

A Hír Tv még vasárnap számolt be arról, hogy MeH milliókért vizsgáltatja az őszödi beszéd médiában való megjelenését. Daróczi Dávid kormányszóvivő szerint a MeH a 2006 szeptemberétől 2007 júliusáig terjedő időszak hírműsorainak elemzésére adott megbízást a cégnek.

A 180 oldalas tanulmány 2007 novemberére készült el, azt hétfőn adták le a MeH-nek. A kormányszóvivő megerősítette a Hír Tv információját, hogy a cég nettó ötmillió forintot kap a munkáért. Daróczi szerint az a gazdaságos megoldás, ha az ilyen munkákat külső cégek végzik el, a csökkentett létszámú kommunikációs stáb pedig inkább a napi feladatokkal foglalkozik.

Szerdán nehezményezte Cser-Palkovics András fideszes képviselő, hogy a Kormányszóvivői Irodáról nem vihette magával a dokumentumot. Az [origo] is csak az irodában tudta tanulmányozni a száznyolcvan oldalas tanulmányt.

KAPCSOLÓDÓ CIKK