Kiterjesztené a parkolási díjfizetést a főváros egész területére a Levegő Munkacsoport. A civil szervezet azt szeretné még, hogy közösségi terek ne legyenek parkolók, hanem kapják vissza eredeti szerepüket.

A parkolás ma "túlságosan olcsó" a fővárosban - állította Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke egy konferencián. Mint mondta, a helyben lakóknak is fizetniük kellene, ha a házuk előtti közterületen parkolnak, ám ők kedvezményes díjat kaphatnának.

A civil szervezet szerint átláthatóbbá kellene tenni a parkolási rendszert és nyilvánossá tenni a díjakat beszedő cégekkel kötött szerződéseket. A bevételek pedig közösségi célokat kell, hogy szolgáljanak, így azokat a tömegközlekedés fejlesztésére kellene fordítani, ahogy teszik azt például külföldön, New Yorkban, Londonban, vagy belföldön, Debrecenben és Szegeden.

Utalt arra is, hogy a BKV viteldíjai az elmúlt években jelentősen emelkedtek, eközben azonban a parkolási díjak alig nőttek. A parkolás nem közszolgáltatás, így a mélygarázsok sem épülhetnek közpénzekből - mondta, majd hozzátette: a közterületi parkolóhelyek számát annyival kellene csökkenteni, ahány mélygarázsos parkolóhely épül egy adott körzetben.

Közölte, a munkacsoport szerint szükséges a P+R parkolók további építése a naponta 300 ezer Budapestre érkező autó miatt, ám mint mondta, ezeknek akkor van értelme, ha át lehet szállni tömegközlekedési járművekre.

Gyarmati Zoltán, a fővárosi önkormányzat 100 százalékos tulajdonában álló Parking Kft. igazgatója azt közölte: egyetért azzal, hogy a felszíni parkolók számát annyival csökkentsék, ahány új mélygarázshelyet építenek.

Egyetértett a díjemelés szükségességével is, de mint mondta, nem ebben a rendszerben. Utalt arra, hogy a főváros egyes belső övezeteiben január 1-jével tízszeresére emelik a behajtási díjak összegét egyes teherautóknál.