Újabb akadály gördült a metróépítés elé

Vágólapra másolva!
Képlékeny, rég elúszott szerződés fölött vitatkozik a főváros és a kivitelező a négyes metró Fővám téri állomásának késésével kapcsolatban, mivel mindkét fél ludas a várható hatalmas csúszásban. Miközben sajtóhírek szerint az állomáson dolgozó Hídépítő már a projektből való kiugrást fontolgatja, a főváros éppen a kivitelező cég mentőötleteire vár. Ha nem lesz meg az állomás augusztusra, akkor az alagútfúrás is leáll, és az egész metróprojekt tovább csúszik.
Vágólapra másolva!

A négyes metró Fővám téri állomását kivitelező Hídépítő a jelenlegi feltételekkel 2009 márciusában tartja reálisnak az alagútfúró pajzs fogadását az állomáson - tudta meg az [origo] egy a kivitelezőhöz közel álló forrásból. A cég francia tulajdonosa egy csütörtöki fővárosi egyeztetésen jelentette be, hogy nem tudják határidőre, 2008 augusztusára elkészíteni az állomást.

A csúszásról jó előre tudni lehetett, mivel már a munkálatok megkezdése is hónapokat késett az építési engedélyek kiadásának problémái miatt. Ezeket az engedélyeket a fővárosnak kellett volna idejében beszereznie, így a csúszásban a megrendelő is jócskán benne van, a Főpolgármesteri Hivatal sajtóosztályának tájékoztatása szerint ugyanakkor a Hídépítő francia tulajdonosa, a VINCI is elismerte mulasztását.

Az állomás több hónapos csúszása az egész metróprojektet hátráltatná, mivel az állomáson a jövő augusztusban haladna át az alagútfúró pajzs. Amíg az állomás nem tudja fogadni a pajzsot, addig az alagútfúrás sem folytatódhat, a főváros ezért csütörtökön arra kérte a VINCI-t, hogy írásban adjon megoldási javaslatot a projekt felgyorsítására, a lemaradás behozására.

A kivitelezőhöz közeli forrásunk szerint felkínáltak már egy javaslatot, amellyel augusztusra elkészülhetne az állomás, ezt azonban a főváros nem fogadta el. A terv szerint új módszerrel, mesterséges félszigetről, a Duna felől építették volna meg az állomást, de ez 2 milliárd forint többletköltséget jelentett volna.

A főváros jelenleg azt reméli, hogy a kivitelező másmilyen technikai megoldással áll elő, a VINCI ígéretet is tett, hogy "hamarosan" benyújtják a javaslatukat. "Mivel azonban a főváros is hibás a késésben, innentől kezdve minden a lelkesedésen és az együttműködésen múlik" - mondta az [origo]-nak nyilatkozó, neve elhallgatását kérő szakember, aki szerint a szerződés innentől kezdve egyáltalán nem fekete vagy fehér, a felek hibái miatt minden az új megállapodáson múlik, és nincsenek kézzelfogható határidők.

A kivitelezőhöz közel álló forrásunk szerint ráadásul egy későbbi határidő is bőven elég lenne a metrónak. "Annyi csontváz van itt a szekrényben, hogy minden állomás azon szurkol, hogy a Hídépítőt elmeszeljék, mert akkor ők is időt nyernek" - fogalmazott.

A kilépés hivatalosan nem került szóba

A Népszabadság értesülései szerint még az is felmerült, hogy a Hídépítő teljesen felhagy a Fővám téri építkezéssel, a munka folytatásához pedig új közbeszerzési pályázatot kell kiírni. Erre reagálva Horváth Éva, a metróprojekt sajtóreferense közölte, hogy nincs ilyen döntés, a tárgyalások pedig folynak a kivitelezővel. Pénteki sajtótájékoztatóján Demszky Gábor főpolgármester is megerősítette, hogy a francia tulajdonos nem vetette fel a kilépés lehetőségét.

Fotó: Virágvölgyi István
Lassan épül

A Főpolgármesteri Hivatal sajtóosztályán közölték, hogy jelenleg nincs is olyan forgatókönyv, amely szerint a fúrópajzsot augusztusban le kell állítani. "A kivitelező pontosan tudja, hogy nagyon nem éri meg kivonulni a beruházásból" - mondták, a szerződésről szólva pedig Nyári Krisztián kommunikációs igazgató hozzátette, hogy abban augusztusi határidő szerepel, a feleknek egyelőre ahhoz kell tartaniuk magukat. "Ha pedig a kivitelező nem teljesíti a szerződésben vállalt kötelezettségeit, akkor a leállás mértékétől függően milliárdos kötbért kell fizetnie" - tette hozzá.