Sajtfejű és kockafejű alakok, virtuális Toldi Miklós, az autók világában munka nélkül maradt patkolókovácsoknak búcsút intő lovak - ilyen és ehhez hasonló képekkel magyarázza a közélet nagy kérdéseit a nézőknek az MTV új animációs filmsorozata, a Modern képmesék. A kétszáz milliós sorozat - melyre a Miniszterelnöki Hivatal is adott pénzt - producere M. Tóth Géza, Oscar-díjra jelölt animációs filmrendező. Az [origo] a stúdióban járt.

Szobatiszta-e vagy? - ez a címe az MTV új animációs sorozata, a Modern képmesék egyik részének, amely a szemetelésről és a szelektív hulladék gyűjtésről szól. "Már a hároméves gyerektől is elvárjuk, hogy a bilibe pisiljen, ne az ágyba" - hallatszik Kálloy Molnár Péter, a mesélő hangja a gyorsan változó animált képek közben.

A nyolcvan részesre tervezett, részenként háromperces sorozatot januártól mindig a híradó előtt vetítik majd a közszolgálati csatornán. A készítők azt szeretnék, ha a rövid animációs filmecskék vitát generálnának a bemutatott közéleti kérdésekről.

"A célcsoport az olyan tizennyolc év feletti néző, akit érdekelnek a közéleti témák" - mondta az [origo]-nak M. Tóth Géza produkciós vezető, akinek Maestro című animációs filmjét Oscar-díjra jelölték. A produkció az MTV ötlete volt, amely a Miniszterelnöki Hivataltól (MeH) és a Nemzeti Fejlesztési Ügynökségtől (NFÜ) is kapott pénzt a sorozatra, így a sorozat költségvetése összesen több mint 200 millió forint.

Ultra kicsi, mega laza

A Jó pap holtig tanul című rész a szakmák elavulását és a folyamatos tanulás fontosságát részletezi, A munka helye a részmunkaidős állásokról szól, az Öreg ember nem vén ember pedig arról győzködi a nézőket, hogy az idősek egy részének igenis van pénze annak ellenére, hogy a reklámozók többnyire leírják őket. Az "ultra kicsi, mega laza" mobiltelefon-reklámok például nem nekik szólnak - magyarázza a mesélő és az animációk -, pedig a nyugdíjasok is potenciális vásárlóerőt jelentenek. Más epizódok az egészségügyről, az orvoslátogatókról, a gyógyszerárakról, Toldi Miklós képével az internetről, a fejlődő technikáról és a kultúráról szólnak. De lesz szó többek között az adózásról és a közlekedési problémákról is.

Forrás: [origo]

Az egyetemi diplomákban a bolognai-rendszer bevezetéséről szóló részben például úgy illusztrálják a régi diploma értékét, hogy a bizonyítvány papírrepülővé alakul át, amelyen a figurák visszarepülnek Magyarországra - illusztrálva, hogy megvan a haszna az EU-s rendszerrel kompatibilis diplomának. Egy következő jelenetben a már bolognai diplomával rendelkező, külföldön is állást találó sajt- és kockafejű alakok kezében a diploma pénzérmévé alakul át.

Népmesék, képmesék

A nyolcvan részen ötvenen doloznak több mint egy éve - köztük 25 rendező, akik egy-egy epizód megvalósításáért felelnek. A készítők ugyanis nem szeretnék, ha minden rész teljesen egyforma stílusú lenne, mert így "személyesebb, és színesebb" eredményt remélnek - mondta M. Tóth Géza. A teljesen eltérő látványvilágú részeket többek között az ugyanattól a szerzőtől, Tóta W. Árpádtól származó szöveg, a mesélő, és a dramaturgia azonossága fogja össze - magyarázta a produkciós vezető.

A Modern képmesék cím vállaltan a régi rajzfilmosorozatra, a Magyar népmesékre hajaz, és nem egy képi utalás is történik az alkotók által nagyra értékelt elődre - például a főcím, amelyben nép motívumok helyett nyilak keringenek, és rajzolnak mintát. "Az egyes epizódok itt is motívumokra épülnek, csak nem népi, hanem egy internetező, városlakó, tömegközlekedő ember számára érthető motívumokra" - magyarázta M. Tóh Géza, aki szerint a képek mindig asszociációkra építenek.

Forrás: [origo]

Kilencvenmillió a MeH-től

A MeH nyár közepén kötött szerződést az MTV-vel az animációs filmsorozat készítésére. A hivatal nettó 90 millió forintot ad a kétszáz milliós költségvetésű, a főcím nélkül is összesen háromórányi animációt jelentő sorozatra. A kormány által adott összeg mellé az NFÜ révén 73 millió forintos uniós forráshoz is jutottak - tudtuk meg a köztévétől.

A Kormányszóvivői Iroda szerint a MeH úgy került a képbe, hogy az MTV koprodukciós partnert keresett, és miután a hivatal megismerte a sorozat koncepcióját, felajánlotta együttműködését. "Az MTV önállóan nem tudta volna megvalósítani a sorozatot, amelynek árába a gyártás mellett a promóciós költségeket is bele kellett kalkulálni" - mondta az MTV sajtófőnöke, Földváry Mónika. Az NFÜ az uniós témák tárgyalása, a MeH pedig az egyéb fontosnak tartott társadalmi kérdések miatt támogatta a produkciót.