Bár az Egészségügyi Minisztérium még nem válaszolt hivatalosan a taxisok megkeresésére, valószínű, hogy a taxisok nem szállhatnak be a betegszállításba. Jelenleg ugyanis az ülő- és a fekvőbetegek szállítását is el kell látnia ugyanannak a szolgáltatónak, míg a taxisok kizárólag ülőbetegeket fuvaroznának. Ez ugyanis az egyszerűbb és a jobban fizető része a szolgáltatásnak. A két tevékenységet viszont nem választják külön - közölte az OEP.

Nagy a harc a betegszállítás terén. Jelenleg 450 autót fizet az Országos Egészségbiztosítási Pénztár (OEP), de 350-400 autóra vonatkozó pályázat vár elbírálásra - mondta az [origo]-nak Kőrösi László, az OEP főosztályvezető-helyettese. Ebből a piacból akarnának részesedni a taxisok is, és bár végleges választ még nem kaptak, úgy tűnik, nincs sok esélyük.

 

A taxisok elképzelése szerint ugyanis ők csak ülőbetegeket szállítanának, azzal az indoklással, hogy jelenleg is szállítanak betegeket kezelésekre, kórházba, csak éppen a betegek pénzén. "Elegendő szabad kapacitásunk van, hogy a tb-finanszírozott betegszállításba beszálljunk" - mondta Szeri István, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara alelnöke.

 

Több szállító, kevesebb pénz

 

Az OEP 4,3 milliárd forintot szánt a betegszállításra, ez egy zárt kassza, vagyis minél többen szállítanak, annál kevesebb pénz jut egy beteg után. A betegszállítók ezért azt se akarják, hogy nagyon bővüljön a körük. Jelenleg 80-85 forintot kapnak hasznos kilométerenként, vagyis csak akkor, ha az autóban beteg is ül. Ez arra ösztönzi őket, hogy lehetőleg egy fuvar során minél több beteget vegyenek fel, és ne egyesével szállítsák a betegeket - közölte a Mentők és Betegszállítók Országos Egyesületének szóvivője, Bíró Zsuzsa. A betegszállítók attól félnek, ha még többen kapnak engedélyt a tevékenységre, márciusban már csak 50 forintot fognak kapni kilométerenként, miközben számításaik szerint 104 forintnál lennének rentábilisak.

 

A taxisok viszont úgy okoskodnak, hogy a beteggyűjtés során sok rezsikilométer megy el, ők viszont csak egy vagy maximum kettő - egy irányban lakó - beteget vinnének el egyszerre, viszont azok gyorsabban eljutnának a kezelésre. Számításaik szerint több pénz - körülbelül 200 forint - jutna egy-egy beteg szállítása után.

 

Az ülőbeteg jobban megéri

 

Szeri szerint csupán arra lenne szükség, hogy ahogy különválasztották a szakápolót igénylő és a szakápolás nélkül szállítható betegeket, tovább bontsák a betegeket ülő- és fekvőbeteg szerint. "Így alternatív szolgáltatás lehetnénk az ülőbetegek számára" - közölte a kamara alelnöke.

 

"A taxisok a 80 forint per kilométerért az ajtót se nyitják ki" - állította a betegszállítók szövetségének szóvivője. A szervezet szerint a taxisok nem mérik fel, milyen feltételeknek kell megfelelniük a betegszállítóknak. "ÁNTSZ-engedély, megfelelő végzettség kell. Folyamatosan ellenőriznek minket, a tisztaságot, a végzettséget, a tárgyi és személyi feltételek meglétét. A teljesítményt havonta jelentjük, addig megelőlegezzük az összeget" - tette hozzá.

 

"A taxisok azt hiszik, csak taxis része van a feladatoknak. Azonban a fekvőbetegeket is el kell szállítani" - tette hozzá a betegszállítók szövetségének elnöke, Bíró Ferenc. Jelenleg a szállítandó betegek kétharmada az ülőbeteg, egyharmaduk fekvőbeteg, ráadásul ülőbetegek egyszerűbb, könnyebb és gyorsabb szállítani. A jelenlegi előírások szerint minden betegszállítónak legalább egy fekvőbetegek szállítására alkalmas autóval kell rendelkeznie.

 

A taxisok most az egészségügyi tárca válaszára várnak, amelyet a sajtóosztály tájékoztatása szerint hamarosan megkapnak. Az OEP főosztályvezető helyettese szerint azonban a taxisok nem reménykedhetnek. Mint azt Kőrösi az [origo]-nak elmondta: a jogszabályi feltételek azonosak, azok teljesítése esetén elvileg bárki beszállhat - így a taxisok is - a betegszállításba. Viszont az ülő- és fekvőbetegeket nem választják szét, mert akkor mindenki az egyszerűbb, jobban jövedelmező ülőbetegszállítást választaná - tette hozzá.