Nem történt előrelépés a VDSZSZ és a MÁV között a hétfői bértárgyalásokon. A szakszervezet ezért határozatlan ideig fenntartja a munkabeszüntetést. A szakszervezet által követelései nyomatékosítására meghirdetett sztrájk miatt a vonatközlekedés kiszámíthatatlanná vált, leálltak a nagy fővárosi pályaudvarok. A MÁV szerint a dolgozók jelentős többsége felvette a munkát, de sok jegyvizsgáló és kocsivizsgáló sztrájkol, és emiatt nem tudnak rendben elindulni a vonatok. A sztrájk alatt a volánokra és fővárosi buszokra is érvényesek a vonatbérletek.

Jottányit sem közeledtek az álláspontok a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) és a MÁV között a hétfői tárgyalásokon. Délután sem tudtak megállapodni a bérkövetelésről, még a sztrájk alatt nyújtandó elégséges szolgáltatásról sem. A VDDSZ ezért határozatlan ideig folytatja a sztrájkot - jelentette be hétfő este Gaskó István, a szervezet elnöke. A tárgyalások szerdán folytatódnak - közölte a MÁV-START Zrt.

A VDSZSZ azt követeli, hogy minden vasutas kapjon nettó 250 ezer forintot a MÁV Cargo privatizációs bevételéből, illetve 10 százalék többletbérfejlesztést kér a megajánlott 6,9 százalék felett a kiszervezett MÁV-társaságok dolgozóinak - a MÁV-START Zrt., a MÁV-Trakció Zrt., illetve a MÁV Gépészet Zrt. munkavállalóinak. Ez 16,9 százalékos jövedelemnövekedés követelését jelenti. Ezen kívül hat hónapra visszamenőleg 10 százalékos bérnövekedést szeretnének. Követeléseik nyomatékosítására sztrájkot hirdettek.

Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója szerint irreálisak és nem jogosak a VDSZSZ követelései. A vasúttársaság kitart amellett, hogy ezeknek sem jogi, sem szakmai, sem gazdasági alapja nincsen és a munkahelyek jövőbeni biztonságát veszélyezteti. A Cargo értékesítéséből befolyó pénzt a MÁV hitelek törlesztésére és műszaki, technológiai fejlesztésre fordítja, amellyel a munkavállalók munkavégzési és az utazók utazási feltételeinek javítását szolgálja. "A MÁV nem osztogatja szét a privatizációs bevételek egyetlen fillérjét sem, mint ahogy nem osztja szét a munkavállalók között a felhalmozott veszteségeket, a kamatokat, a megrongált vasúti berendezések kárának költségeit sem" - tudatta a társaság hétfőn.

Ha a vasutasok sztrájkja elhúzódik, akkor a Volán társaságokra kell bízni a közösségi közlekedés egy részét a szükséges finanszírozási források átcsoportosításával - mondta Kákosy Csaba gazdasági és közlekedési miniszter hétfőn. Kákosy közölte, a sztrájk szakmailag megalapozatlan, követelései nem reálisak, a munkabeszüntetés célja politikai zsarolás. Szerinte követelésük teljesítése 30 milliárd forintba kerülne, és nem egyeztethető össze azzal a szándékkal, hogy a vasútra szánt pénzeket modernizációra fordítsák.

Főleg a jegy- és a kocsivizsgálók sztrájkolnak

A nappali forgalmi szolgálatra jelentkező 2592 fő vasutasból 271 sztrájkol - közölte a MÁV hétfőn. A MÁV szerint a vasúti munkarendszerből fakadóan - a munkafolyamatok egymásra épülése miatt - néhány ember is meggátolhatja a többség munkáját, így olyan helyeken is lehet fennakadás, ahol csak a dolgozók elenyésző része sztrájkol.

A sztrájkoló szakszervezet ügyvivője szerint a nappali műszakban magas arányban sztrájkolnak a kocsivizsgálók, a járművek, vonatok villamos előkészítését végzők, illetve a gépészeti szolgálatnál dolgozók. Csatlakoztak a munkabeszüntetéshez a társszakszervezet tagjai is, például a Nyugati és a Keleti pályaudvaron.

A MÁV szerint kiszámíthatatlan a vasúti közlekedés a sztrájk miatt, főként a jegyvizsgálók, a kocsivizsgálók, illetve a forgalmi dolgozók egy része sztrájkol, míg a mozdonyvezető és a forgalomirányítók többsége dolgozik. A sztrájk pénteki fordulóján vita alakult ki arról, valójában mennyi vasutas nem vette fel a munkát. A MÁV szerint alacsony, a szakszervezet szerint magas volt a munkabeszüntetés támogatottsága.

Forrás: MTI

Az Útinform ügyeletese szerint a sztrájk nyomán nem növekedett jelentősen az ország főútjainak terheltsége. Unger Pál, a Budapesti Rendőr-főkapitányság sajtóügyeletese azt mondta, hogy a fővárosba vezető főutakon érzékelhetően megnőtt a forgalom, de ez sehol nem okozott fennakadást. A sztrájk miatt duplájára nőtt hétfőn reggel és délelőtt az Alba Volán utasforgalma, ezért a menetrendszerint közlekedő buszok mellé a Budapest- Székesfehérvár útvonalon két kisegítő buszt is be kellett állítani. A Volánbusz Zrt. a reggeli csúcsforgalomban 38 többletjáratot indított, főleg Vác, Nagykáta és Monor térségéből - tájékoztatta Kaldec István forgalomirányítási vezető az MTI-t hétfőn.

A sztrájk ideje alatt elfogadják a buszokon is a vonatbérleteket - közölte a MÁV. Ez vonatkozik a Volánbusz Zrt., a Bakony Volán Zrt., a Somló Volán Zrt., a Tisza Volán Zrt. és a Balaton Volán Zrt. menetrendszerinti járataira, valamint a Budapesten és az agglomerációban közlekedő buszokra, HÉV járatokra, de a metróra, villamosokra és kisföldalattira nem.