Pénteken tárgyal a MÁV a VDSZSZ-szel

Vágólapra másolva!
Eredménytelenül végződött a MÁV és a sztrájkoló vasutasszakszervezet szerda reggeli egyeztetése is, miután a vasúttársaság nem engedett. A már három napja tartó sztrájk így tovább folytatódik. Délben a MÁV-START-tal sem jutottak dűlőre a szakszervezet vezetői. A két oldal csak pénteken egyeztet legközelebb. A vonatközlekedésben szerdán is fennakadások vannak, a MÁV ötezer forintot ajánlott mindan vasutasnak, aki felveszi a munkát.
Vágólapra másolva!

Eredménytelenül zárult a szerdán 9 órakor kezdődött egyeztetés a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) és a MÁV Zrt. között a szakszervezet követeléséről, illetve a még elégséges szolgáltatásról, ezért a sztrájk - három nap után - tovább folytatódik. Az egyeztetést követően Bárány Balázs, a VDSZSZ vezető ügyvivője újságíróknak elmondta: a munkáltató nem ajánlott semmit a tárgyaláson, továbbra is kitart korábbi álláspontja mellett.

"A MÁV nem alkuszik" - szögezte le a vasúttársaság szerdai, a sztrájkkal foglalkozó közleménye. Eszerint "a sztrájk kilátástalan, viszont veszélyezteti az utasoknak a magyar vasútba vetett bizalmát, és beláthatatlan kockázatot és veszteségeket eredményez gazdaságilag és társadalmilag". A MÁV szolgálatonként ötezer forintot ígér minden olyan vasutasnak, akik "lelkiismeretes és felelősségteljes munkájukkal a vonatközlekedés biztosításán dolgoznak".

Zsoldos Marianna, a MÁV Zrt. humánerőforrás igazgatója hangsúlyozta: nem tartják indokolnak, jogosnak, gazdaságilag teljesíthetőnek a szakszervezet követelését. A MÁV Zrt. és a VDSZSZ legközelebb pénteken 10 órakor folytatja az egyeztetést. A VDSZSZ szerda délben a MÁV-START Zrt.-vel folytatta a tárgyalást, azonban ez sem vezetett eredményre. Hamarosan összeül a sztrájkbizottság és dönt a további lépésekről.

Béremelés és privatizációs pénz

A vasutasszakszervezet továbbra is azt követeli, hogy minden vasutas kapjon nettó 250 ezer forintot a MÁV Cargo privatizációs bevételéből, illetve 10 százalék többlet-bérfejlesztést kér a megajánlott 6,9 százalék mellett a kiszervezett MÁV-társaságok, a MÁV-Start Zrt., a MÁV-Trakció Zrt. és a MÁV Gépészet Zrt. munkavállalóinak. Ugyanakkor a még elégséges szolgáltatást illetően sem közeledtek az álláspontok. A MÁV álláspontja szerint az elégséges szolgáltatás keretében kiszámítható közlekedést kell biztosítani.

A MÁV Zrt. kedden a Fővárosi Munkaügyi Bírósághoz fordult. A társaság a szakszervezetnek a Munka törvénykönyvében meghatározott együttműködési kötelezettségének, továbbá a rendeltetésszerű joggyakorlás követelményének megsértése, valamint a sztrájkjoggal való visszaélése miatt kér jogorvoslatot. A MÁV sürgősségi eljárással kérte a vasutassztrájk jogellenes voltának megállapítását, a bíróság öt napon belül dönt a beadványról.

Miniszter: irreálisak a követelések

"A magyar adófizetőknek ígérhetem, hogy semmilyen felelőtlen túlköltekezést nem fogok támogatni: a MÁV privatizációs bevételeit nem újabb fizetésemelésre, hanem a vasút modernizálására, az utasok érdekeinek kiszolgálására fordítjuk majd" - fogalmazta meg álláspontját Kákosy Csaba gazdasági és közlekedési miniszter.

Szerinte a VDSZSZ-en kívül "immár minden érintett szervezet világosan látja és kimondja, hogy a sztrájk követelései irreálisak". A miniszter úgy látja, hogy tudja ezt Gaskó István is, aki a MÁV vezető beosztású alkalmazottjaként és felügyelőbizottsági tagjaként pontos információkkal rendelkezik a vasúttársaság pénzügyi helyzetéről és arról, hogy milyen szolgáltatás-javító fejlesztésekre lenne szükség.

A Déli működik, a Nyugati és Keleti üres

A vonatok 40 százaléka közlekedik, délelőtt 11 óráig 1236 vonat közül 487 járt, a közlekedő tehervonatok száma 168 - közölte a MÁV szerda délután. A közlemény szerint a vidéki regionális forgalomban a vonatok 3 órás időközönként járnak, az InterCity és a távolsági vonatközlekedés kiszámíthatatlan.

A szerdai nappalos műszakban a MÁV Zrt. pályavasúti, forgalmi területén 2710 munkatárs közül 148 sztrájkol (5,5 százalék), és 2548 vasutas dolgozik a vasúttársaság adatai szerint. Kavalecz Imre tájékoztatása szerint az éjszakai szolgálatban a MÁV Zrt. forgalomirányítói - összesen 1979 vasutas - közül 188-an sztrájkoltak. Ez az arány az elmúlt két naphoz képest javult, hiszen így - a MÁV számításai szerint - az éjszakai órákban is a munkavállalók mintegy 90 százaléka felvette a munkát. A sztrájkban elsősorban a kocsivizsgálók és az utazó személyzet vesz részt.

Budapest főpályaudvarai közül csak a Déli pályaudvaron volt némi forgalom, a Keleti és a Nyugati pályaudvar állt szerdán reggel. A Déli pályaudvaron 9:20-kor indult egy személyvonat Székesfehérvár irányába, 9:50-kor Dunaújvárosba, 10:25-kor Győrbe, Komárom érintésével és 12:55-kor Nagykanizsára. A Nyugatiból egyetlen vonat sem indul és nem is érkezik oda, a Keleti pályaudvaron egyetlen vonat indulása szerepelt a hirdetőtáblán: 8:20-kor indult egy személyvonat Szolnok felé.

Szerdán a debreceni vasútállomás is szinte teljesen kihalt. Nyíregyháza és Debrecen térségében az összes vonat áll, a hajnali órákban mindössze egy-egy 40 személy befogadóképességű úgynevezett BZ motorvonat indult el Debrecenből Nyíregyházára, illetve Püspökladányba.

Február 10-ig lehet utazni a Borsod Volán (BV) Zrt. járatain a február 5-ig érvényes vasúti bérletekkel - közölte a cég kommunikációs vezetője, Ujj Zsuzsa. A bérletek Borsod-Abaúj-Zemplén megye területén használhatók fel a MÁV sztrájk ideje alatt a helyközi autóbuszjáratokon. Mint mondta, a Miskolcról Budapestre közlekedő autóbuszok számát megnövelték, valamennyi járat megtelt.