Nem született megállapodás a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) és a MÁV között hétfőn a Herczog László közvetítésével folytatott tárgyaláson. Az egyeztetést kedden 14 órakor folytatják.

A hétfői egyeztetést követően Gaskó István, a VDSZSZ elnöke azt nyilatkozta, hogy a munkáltató a szakszervezet két követelésében - a MÁV Cargo privatizációs bevételből való részesedés minden vasutas számára, illetve a 10 százalék többlet-bérfejlesztés a kiszervezett társaságoknál - továbbra sem lépett előbbre.

A VDSZSZ elnöke megjegyezte: a szakszervezet ismét elmondta kompromisszumos javaslatát, miszerint több évre elhúzva is lehetne teljesíteni mindkét követelést, ez jelentős mértékben könnyítené a források biztosítását.

Kedden lejár a határidő, ameddig a szakszervezet vállalta, hogy a közvetítő bevonásával, szabályok szerint tárgyalnak és azalatt nem sztrájkolnak. Gaskó István elmondta: reméli, a keddi tárgyaláson a munkáltató elmozdul az álláspontjáról, ha nem, akkor a szakszervezet az összes körülmény mérlegelése után dönt, hogy folytatja-e és mikor a sztrájkot.

Zsoldos Marianna, a MÁV Zrt. humánerőforrás-igazgatója, a MÁV tárgyalódelegációjának vezetője szerint a MÁV a szakszervezetnek átadott írásos anyagban összefoglalta a hátterét, hogy miért nem tartják indokoltnak a bérfejlesztésen túl a kiszervezett társaságoknál a többlet-bérfejlesztést. Bemutatták azokat a körülményeket, hogy a korábban kiszervezett cégeknél más feltételek közé kerültek a korábbi MÁV-os dolgozók, a mostani kiszervezésnél - a MÁV-START-nál, a MÁV Trakciónál és a MÁV Gépészetnél - a korábbi kollektív szerződésben megmaradtak a szociális feltételek.

A MÁV Cargo privatizációs bevételéből elvárt egyszeri kifizetéssel kapcsolatos igényről a munkáltató gazdasági számításokon keresztül mutatta ki, hogy miért nem tartja indokoltnak. A MÁV szerint az idei és a következő kétévi gazdálkodás szoros és költségtakarékos intézkedéseket követel. A munkáltató a korábbi évek kedvezőtlen feltételei között is biztosította az elfogadható mértékű béremelést - mondta Zsoldos Marianna.

A MÁV számítása szerint a 10 százalék többlet-bérfejlesztés a kiszervezett három társaságnál bruttó kifizetés esetén 6,1 milliárd forintba, a MÁV Cargo privatizációs bevételéből való részesedés minden vasutas számára nettó fizetés esetében 8,5 milliárd forintba, bruttó kifizetésnél 20 milliárd forintba kerülne.