Hiába örültek hétfőn annyian - a kerületi önkormányzatoktól kezdve a civil szervezeteken át a megszokott buszjáratukhoz ragaszkodó fővárosiakig -, amiért leállították a fővárosi tömegközlekedési járatok megszüntetéséről, rövidítéséről szóló 2008-as paraméterkönyv munkálatait, valójában szó sincs a tervezet elvetéséről. A hivatalos hétfői bejelentés szerint Hagyó Miklós közlekedésért is felelős főpolgármester-helyettes átadta a BKV paraméterkönyvének politikai felelősségét Dancs Gábor SZDSZ-es közlekedési tanácsnoknak, aki pár órával később közölte: határozatlan időre, azonnali hatállyal leállította a járatritkító tervezet munkálatait.
Senkivel nem egyeztette a bejelentést Dancs
Ilyen döntést az önkormányzatokra vonatkozó törvények alapján a tanácsnok nem hozhatott, amit az illetékes városüzemeltetési bizottság több tagja is megerősített az [origo]-nak. A bizottság SZDSZ-es elnöke, Lakos Imre kategorikusan kijelentette: párttársának, Dancs Gábornak nem volt jogi lehetősége a paraméterkönyv elvetésére. "Hagyó Miklós át sem adhat számára ilyen jogkört, legfeljebb arra kérhette volna fel mint közlekedési tanácsnokot, hogy vegyen részt a kerületekkel folytatott egyeztetésben" - mondta.
Lakos Imre arra is felhívta a figyelmet, hogy a sokak által bírált paraméterkönyv jelenleg még csak formálódó munkaanyag, amit így elvetni nem is lehet, tovább kell egyeztetni róla. Az egyeztetést ráadásul a városüzemeltetési bizottság határozata írta elő, így erről megint csak nem dönthetett az SZDSZ-es tanácsnok. Lakos Imre szerint az "érthetetlen nyilatkozatok" miatt a koalíciónak mindenképpen egyeztetnie kell, közben viszont tovább kell folytatni a paraméterkönyv szakmai kidolgozását, hiszen - mint fogalmazott - az a jelenlegi formájában kicsapta a biztosítékot.
Ugyanezen a véleményen van a városüzemeltetési bizottság fideszes alelnöke, Wintermantel Zsolt is, aki szerint Dancs Gábor részéről "erős költői túlzás" volt a paraméterkönyv lefújásáról beszélni. Ennek ellenére teljes mértékben egyetért a jelenlegi változtatási tervek elvetésével, mert ezeknek a végrehajtása szerinte minden szakmai alapot nélkülöző vérengzéssel érne fel szerinte. Az ellenzék is tisztázni szeretné ugyanakkor a lépés jogi hátterét, mert Wintermantel szerint senki nem tudja, Demszky Gábor főpolgármester vajon kire ruházta át a döntést, ha egyáltalán átruházta.
Demszky próbált rendet tenni
Szerettük volna megkérdezni Dancs Gábort arról, milyen alapon harangozta be hétfőn a paraméterkönyv lefújását, de ő nem kívánt nyilatkozni, munkatársa útján annyit üzent: mindenben tartja magát Demszky Gábor véleményéhez. Kedden nem sokkal korábban ugyanis a főpolgármester egyértelművé tette: Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes feladata a paraméterkönyv elkészítésének felügyelete, ez az ő hatásköre, így ezt a munkát nem ruházhatja át. Demszky Gábor szerint így Dancs hatáskör hiányában "nem állíthat le semmit".
A főpolgármester ugyanakkor arról is beszélt, hogy mindenképpen szükség van a BKV jelenlegi elavult paraméterkönyvének felülvizsgálatára. A járatracionalizálás kidolgozása tehát folytatódik, Hagyó Miklósnak a tervezettel március 20-ig kell elkészülnie. Demszky hozzátette, reméli, hogy a Dancs Gábor és Hagyó Miklós felülemelkednek a kialakult vitán.
Hagyó Miklós kedd délután - Steiner Pál fővárosi szocialista frakcióvezetővel közösen - közleményben tudatta: kizárólag tájékoztatási és egyeztetési feladatokra kérte fel Dancs Gábort. Így a főpolgármester-helyettes - megfogalmazása szerint - döbbenten értesült róla, hogy a tanácsnok sajtótájékoztatót tartott a paraméterkönyv elvetéséről. "Dancs Gábor tudatosan félretájékoztatta a nyilvánosságot a megbeszélés és felkérés tartalmáról" - közölte a szocialista városvezető.
A BKV szintén közleményben tudatta: tovább folytatják a szakmai munkát és az egyeztetéseket, a 2008. évi paraméterkönyv második körös munkaközi anyagával ismét megkeresik a kerületek és a főváros környéki agglomerációs települések polgármestereit.
Mindenki kiakadt a ritkítás mértékén
A főváros tavaly decemberben hagyta jóvá az új paraméterkönyv kidolgozásának alapelveit. A változtatástól azt várták, hogy jelentősen csökkenthető vagy teljesen kiegyenlíthető a BKV 2008-as, várhatóan több mint nyolcmilliárdos vesztesége. A közlekedési cég hétfőn hozta nyilvánosságra a paraméterkönyv második olvasatát, amely jelentős vonalbezárásokat és járatritkításokat javasolt. A tervezet értelmében a mainál később indultak volna, illetve ritkábban jártak volna a HÉV szerelvényei, ritkultak volna villamosjáratok, a fogaskerekű pedig csak este kilencig közlekedett volna. Megszűnt volna a 73-as és a 79-es troli, a 6-os, a 25A gyors, a 61-es, a 61gy, a 61E, a 66gy, a 67V és a 85gy busz is. A mainál rövidebb útvonalon járt volna a 39-es és a 86-os busz is.
A fővárosi közgyűlés kerületi kollégiuma elfogadhatatlannak nevezte a tervezetet, amely szerinte még az eddigi állapotokhoz képest is visszalépést jelent, Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője pedig úgy fogalmazott: a járatritkítás fűnyíró-elven történt. A BKV-nál működő Városi Tömegközlekedési Szakszervezetek Szövetsége pedig sztrájkot helyezett kilátásba, mivel szerintük akkora lenne a járatritkítások mértéke, hogy a négy buszgarázsból csak három maradna meg.