Bukhatja az EU-pénzt a Fővám téri metrómegálló

Vágólapra másolva!
Problémákat okozhat a 4-es metró uniós támogatásában az, hogy a Fővám téri megállót az eredeti tervekhez képest más műszaki tartalommal készítenék el - írja a Népszabadság. A jelenlegi kivitelező mesterséges szigetről, többletköltséggel és későbbi határidőre vállalná, csakhogy az EU egyetlen utólagos változtatást szokott engedélyezni. A DBR Metró szerint nincs veszélyben a támogatás.
Vágólapra másolva!

Akár a 4-es metró remélt uniós támogatására is kihatással lehet, ha a főváros kitart amellett, hogy mégis a Hídépítővel fejezteti be a több hónapos csúszásban lévő Fővám téri állomást - írja a Népszabadság. A Hídépítő ugyanis úgy módosítanmá a terveket, hogy az állomást nem az eredetileg tervezett bányászati módszerrel, hanem egy, a pesti oldalon kialakított mesterséges szigetről építik meg. A lap kormányzati forrásokra hivatkozva azt írja, hogy Brüsszel nem nézné jó szemmel a műszaki tartalom ilyen mértékű változtatását.

A hatályos metrószerződés szerint a technológián még lehetne változtatni, ám sem határidőmódosításra, sem a költségek megemelésére nincs lehetőség. Az EU ilyen esetekben ugyanis csak egyetlen módosítást szokott engedélyezni. Ráadásul a Fővárosi Közgyűlés által legutóbb elfogadott metrójelentés szerint az új műszaki megoldásnál az alvállalkozó által már bejelentett igény megvalósítása a közbeszerzési törvény keretei között is lehetetlen, és fedezet sincsen rá.

A mesterséges szigetes változat esetében körülbelül 10 milliárd forinttal kerülne többe a megálló építése. Csak a sziget kialakítésa 3-3,5 milliárdba kerülne a lap szerint. Ha a fővárosi vezetés mégis belemegy a váéltoztatásba, azon a metróépítés többi alvállalkozója is felbátorodhat, és többletköltség-igénnyel léphet elő - írja a Népszabadság.

A városvezetés továbbra is kitart amellett, hogy a Fővám téri állomásnak meg kell épülnie, a kivitelezőnek pedig be kell tartania a szerződésben vállalt kötelezettségeit - reagált a lap értesüléseire a DBR Metró Projekt Igazgatóság. A DBR szerint nincs veszélyben az uniós finanszírozás, és az egyetlen komolyan vehető alternatíva az, ha a Hídépítő a szerződésben vállalt határidőre megépíti az állomást. A közlemény szerint a kivitelező válthat ugyan technológiát, de az nem jelenthet plusz költséget vagy csúszást.