Nincs igazán jó ötlet a felesleges vizitdíj-automaták hasznosítására

Vágólapra másolva!
Törhetik a fejüket a gyártók és a kórházak vezetői, mihez kezdenek a jövőben a tavaly felszerelt, a betegek által nagy nehezen megszokott vizitdíj-automatákkal. Jobb esetben ugyanis a fejlettebb gépek átalakíthatók sorszámosztásra vagy információs eszköznek, de nem tudni, mihez kezdenek azokkal az automatákkal, amelyek egy egyszerű parkolóautomatához hasonlítanak, és a díj eltörlésével okafogyottá vált a működtetésük. A háziorvosok szövetségének vezetője szerint előfordulhat, hogy olyan asszisztensek munkája is feleslegessé válik, akiket a vizitdíjból, részben annak beszedésére vettek fel.
Vágólapra másolva!

Most a beszállítók, forgalmazók javaslatait kell megvárni és ennek alapján dőlhet el a már felszerelt vizitdíj-automaták sorsa - mondta az [origo]-nak Varga Ferenc, a kórházszövetség elnöke, egyben a Siófok Város Kórház-Rendelőintézet főigazgatója. Szerinte ugyanis az a kérdés, át lehet-e alakítani más célra a vizitdíj beszedése érdekében felszerelt gépeket, például üzemelhetnek-e parkolóautomataként vagy a beléptetőrendszer részeként.

Tavaly februári bevezetése óta a vizitdíjat háromféle módon szedhették be az intézmények: készpénzben, automatával és mobiltelefonos befizetéssel. A darabonként 1-3 millió forintot kóstáló legmodernebb vizitdíj-automaták kezelése kezdetben nem zajlott teljesen zökkenőmentesen, volt olyan kórház, ahol külön személyzet segédkezett az idegenkedő betegeknek az első napokban. Az [origo] által megszólaltatott szakemberek akkor azt remélték, pár hónap és mindenki hozzászokik a berendezések használatához. A vasárnapi népszavazást követően azonban már azon kell gondolkodni, mi legyen az április elsejétől feleslegessé váló automatákkal.

Internetezhetnek rajta a betegek

A mi gépeink alapvetően betegirányítási terminálok, vagyis a vizitdíjfizetés melletti funkcióik továbbra is használhatók - mondta Pusztai László, a piacon jelen levő öt gyártó egyikének, a Medical System Hungary Kft. ügyvezető igazgatója. Szerinte csak az ötleteken múlik, mert amelyik intézetek a fejlettebb, úgynevezett integrált automatát vették, azok a jövőben más szolgáltatásokra tovább használhatják a berendezéseket. Ezek eleve alkalmasak például a betegirányításra, sorszámok osztására, de átalakíthatók tájékoztatóeszközzé, ahol internetkapcsolattal a páciensek informálódhatnának a várólistákról, rendelésekről.

Ráadásul vannak más, fizetős szolgáltatások is, például a dobozdíj, ezeket továbbra is ezekkel az automatákkal lehetne beszedni - mondta Pusztai. Nem tudni viszont, mihez kezdenek a felszerelt gépekkel azok a kórházak, amelyek az egyszerű parkolóautomatához hasonló gépet vették meg, ezek ugyanis más feladatra nem foghatók - tette hozzá a gyártó cég igazgatója. Elismerte, számukra az elején sok megrendelést hozott, hogy a kórházak pályázati pénzből automatákat vettek, és utána - egészen a népszavazás kiírásáig - folyamatosan jöttek a megrendelések.

Adminisztrátorok is feleslegessé válhatnak

A háziorvosok többnyire nyugta vagy számítógéppel nyomtatott igazolás fejében maguk gyűjtötték be a vizitdíjat, így többségük automatát sem működtetett. Legfeljebb feleslegessé válik ez a szoftver - mondta az [origo]-nak Kertai Aurél, a Magyar Orvosi Kamara háziorvosi szekciójának elnöke a vizitdíj elszámolását segítő programról.

Hozzátette, olyan nagyobb praxisú rendelőkben jelenthet ez problémát, ahol a vizitdíj miatt pluszadminisztrátort alkalmaztak, és most nem tudni, mi lesz a sorsa. A háziorvos szerint a teljes finanszírozási rendszer átalakítására irányuló "józan politikai belátásban" bízhatnak, illetve abban, hogy - ha a kormány nem is - a helyi önkormányzatok adnak plusztámogatást a vizitdíj nélkül maradt háziorvosoknak.