Utcán tiltakoznak a behajtási díjak ellen a fuvarosok

Vágólapra másolva!
Közel száz teheruató és kamion gyűlt össze hétfőn az 56-osok terén a fővárosban, hogy a behajtási díjak emelése ellen tiltakozzon. A fuvarosok sokallják és korainak tartják a tízszeres emelést, illetve hiányolják az előzetes egyeztetést.
Vágólapra másolva!

Körülbelül 70-80 teherautó és néhány kamion érkezett a Közúti Fuvarozók Érdekvédelméért Nonprofit Kft. által szervezett demonstrációra hétfőn a fővárosi 56-osok terére. Az egyik szervező az MTI-nek azt mondta, 118 fuvarozó jelezte részvételi szándékát, de engedélyt csak 100 teherutóra kaptak. A fuvarozók a fővárosi behajtási engedélyrendszer idei módosítása ellen tiltakoznak.

A fuvarozók azt nehezményezik, hogy a főváros úgy fogadta el 2007 végén a behajtási díjak tízszeres emelését, illetve a behajtási engedélyek kiadásának módosítását, hogy nem végeztek kellő szakmai elemzést, és nem mutatták be a módosítás társadalmi hatásait. Azt sem értik, hogy a szigorítással miért nem várták meg, amíg elkészül az M0-ás autópálya hiányzó keleti szakasza, és miért nem tesznek különbséget a gépjárműtípusok között.

Klinka László, a szervező cég egyik ügyvezetője szerint a behajtási engedély rendszere életképtelenné teszi a vállalkozásokat. Azt javasolta, hogy az engedélyeket - a korábbi gyakorlat szerint - ne rendszámra adják ki, így a fuvarozó cég maga döntheti el, hogy az adott munkát melyik teherautóval végzi. A behajtási engedélyek összegének tízszeres emelésével kapcsolatban közölte, ez elviselhetetlen többletkiadást jelent. A fuvarozók magasnak találják a sofőrök kötelező pihenő idejét ellenőrző tachográfos büntetési tételeket, és nem értenek egyet a túlsúly irreálisan magas büntetési tételével sem. Azt akarják, hogy a túlsúlyfizetés matricás rendszerű legyen.

A további esetleges akciókkal kapcsolatban Klinka csak annyit mondott, lehetséges, hogy a teherfuvarozók egyszerre nagy számban fogják használni a számukra kijelölt ingyenes tranzitútvonalakat. Ő a teherautók helyett a személyautók behajtásáért fizettetne díjat.

A fuvarozói szervezetek képviselői legutóbb március 12-én, szerdán egyeztettek a közgyűlési rendeletet végrehajtó, 100 százalékos fővárosi tulajdonú Parking Kft.-vel az ügyben. Akkor a főpolgármester-helyettes közleménye szerint a résztevők között "finomhangolás" jött létre a rendelet módosításáról. Erről az érintett bizottságok jóváhagyása után a közgyűlés dönt.

Fotó: MTI

A behajtási rendelet módosítása idén lépett hatályba, és azonnal kiváltotta a fuvarozó szervezetek tiltakozását. A Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége (FUVOSZ), az Ipartestületek Országos Szövetsége (IPOSZ), a Közúti Közlekedési Vállalkozások Szövetsége (KKVSZ), a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE), a Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary), a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ), a Volán Egyesülés (VE) közösen lépett fel a teherautók behajtási rendszere megváltoztatásának módja és a behajtási díj mértékének drasztikus emelése ellen.