Kibabráltak Tarlósék a foghíjas fővárosi koalícióval

Vágólapra másolva!
Két hiányzó kormánypárti képviselő miatt többségbe került a fővárosi közgyűlésben az ellenzék, amely ki is használta a ritka alkalmat: több határozati javaslatot is elfogadtatott, amelyek a BKV működését érintik. Az egyik értelmében a teherautók után szedett behajtási díjat a közlekedési cég kapná, ami a VEKE szerint azt jelenti, már nincs is szükség járatritkításra.
Vágólapra másolva!

Két ellenzéki határozati javaslatot is megszavazott csütörtökön a fővárosi közgyűlés, amelyben két kormánypárti képviselő - Lakos Imre (SZDSZ) és Hagyó Miklós (MSZP) - hiányzása miatt a jobboldal került többségbe. A fideszes Tarlós István és Wintermantel Zsolt egyik javaslata értelmében a főváros kinyilvánítja szándékát, hogy a teherautók behajtási díjából származó bevételt (amelyet 1-2 milliárd forintra becsülnek) a BKV-ra fordítja.

A döntés értelmében Demszky Gábor főpolgármesternek a következő ülésre kell kidolgoznia a részleteket. Ugyancsak a következő ülésen kell számot adnia a a BKV összes, 2007. január 1. óta kötött tanácsadói szerződéséről. Intézkednie kell arról is, hogy a négyes metró projekt tanácsadóinak járó kifizetéseket ne a BKV, hanem a metróberuházás költségvetéséből finanszírozzák. Kiderült ugyanis, hogy az egyik tanácsadó céget nem a metró büdzséje, hanem közvetlenül a közlekedési társaság fizeti.

Dorner Lajos, a járatritkítás tervét bíráló Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) alelnöke az [origo]-nak azt mondta, a határozati javaslatok elfogadásával megszűnt az a pénzügyi kényszer, amellyel a városvezetés a leépítést indokolta. Dorner szerint kiderült, hogy mégis van pénz, hiszen bárhol nyúlnak hozzá a BKV-hoz, mindenütt találnak néhány százmillió forintot.

A döntés a VEKE szerint lehetőséget teremt arra is, hogy a főváros - több vidéki nagyvároshoz hasonlóan - a jövőben a saját kezébe vegye a fizető parkolást, és az ebből, illetve az esetleg bevezetésre kerülő dugódíjból származó bevételt is a tömegközlekedésre fordítsa.

A fővárosi közgyűlés - kormánypárti és MDF-es szavazatokkal - módosította a behajtási rendeletet is, amely tiltakozást váltott ki a fuvarozók körében. Növelték azon utak számát, amelyeken korlátozásmentesen megközelíthetik a fuvarozók a nagyobb ipari és logisztikai területeket. Változás az is, hogy a jármű össztömegétől függően maximum 20 százalékos kedvezményt kaphatnak azok, akik egy évre előre befizetik a behajtási díjat.

A rendeletmódosítás értelmében három rendvédelmi szerv - a Köztársasági Őrezred, a Nemzetbiztonsági Hivatal és az Információs Hivatal - részére biztonsági okokból olyan ingyenes behajtási engedélyeket ad a főváros, amelyeken nem tüntetik fel a járművek rendszámát.