Délelőtt tíz órától felfüggesztette az éjfélkor kezdett sztrájkot a VDSZSZ. A MÁV szerint kifulladt a munkabeszüntetés, a szakszervezet viszont közölte: nem akar számháborúzni. A sztrájk alatt nem jártak a vonatok az ország több pontján, főleg a keleti országrészben: Miskolcon, Szegeden és Debrecenben is akadozott a forgalom. A MÁV arra számított, hogy a vonatok 65-70 százaléka közlekedik majd, de ennél kevesebb járt. A fővárosban alig pár vonat indult a Nyugati pályaudvarról, a Keletiben egyáltalán nem jártak szerelvények.

A MÁV úgy értékeli, hogy a hétfői vasutassztrájk kifulladt, mert a dolgozók többsége hétfőn részt vett a vasúti közlekedés lebonyolításában - közölte a MÁV Zrt. kommunikációs igazgatósága a nulla óra és tíz óra között megtartott VDSZSZ-sztrájk kapcsán. A MÁV szerint az április 7-i tízórás sztrájk jelzésértékű, mivel a korábbi munkabeszüntetéshez képest egyre több vonat közlekedett, s egyre kevesebben sztrájkoltak hétfőn.

Gaskó István, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) elnöke elmondta: nem kíván számháborúba bocsátkozni. "A munkabeszüntetés alatt látható volt, hogy kifulladt-e a sztrájk vagy kiváló volt-e a vonatközlekedés" - mondta.  A szakszervezet megítélése alapján sikeres volt a hétfői sztrájk, a vasúti forgalom megbénult a munkabeszüntetés alatt, éppen úgy, mint a korábbi munkabeszüntetések idején - hangsúlyozta a szakszervezeti vezető.

Felfüggesztették

Hétfőn délelőtt tíz órától ismét felfüggeszti az éjfélkor újrakezdett sztrájkot a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ). A tízórás munkabeszüntetés miatt a közlekedés az ország több pontján szünetelt, a sztrájk támogatottsága a Dunántúlon kisebb volt, mint az ország többi részében - mondta Oroszi Rudolf, a VDSZSZ ügyeletese az MTI-nek hétfőn korán reggel. Szerinte Debrecen, Záhony, Miskolc állomásokon nem közlekedtek vonatok, Pécsett a kocsivizsgálók sztrájkoltak, és a Gyékényes-Dombóvár járat sem közlekedett.

Kavalecz Imre, a MÁV sajtófőnöke szerint a műszakváltás reggel 6 és 7 óra között zajlott, a reggeli vonatközlekedés nagyban függött attól, hogy ebben az időszakban hányan vették fel a munkát. A MÁV korábban azt közölte, hogy előzetes felmérései szerint akár a vonatok 65-70 százaléka is közlekedhet a sztrájk ideje alatt. A vasúttársaság elsőként az IC-vonatokat és a budapesti elővárosi közlekedést indítja újra. A teljes forgalomban kedd hajnalra állhat helyre a menetrend.

A VDSZSZ úgy tudja, Budapesten a Keleti és a Nyugati pályaudvaron álltak a vonatok, a Déliben viszont volt forgalom. Az MTI Nyugati pályaudvaron tartózkodó tudósítója két induló és három érkező vonatról számolt be, a peronon 4-5 ember sétált és 50 méterenként rendőrök posztoltak a sínek mellett. Az MTV szerint a Nyugatiban csak 4 jegykezelő dolgozott a 22 közül. A Keleti pályaudvarról nem indult és nem is érkezett vonat, a sínek mellé a "Sztrájk, nincs megállás" feliratot függesztettek.

Keleten álltak

Miskolc központi pályaudvara, a Tiszai csak motorkocsikat indított és fogadott, amelyek a kora reggeli órákban zsúfoltan érkezetek, ám üresen indultak vissza - jelentette az MTI. Kovács Ferenc, a VDSZSZ területi ügyvivője azt mondta, hogy a motorkocsik közlekedéséhez nem kell kocsivizsgáló, ezért indulhattak Ózdra, Szerencsre, Füzesabonyba, Hidasnémetibe, és jöhetnek onnan vissza, igaz, általában kiszámíthatatlan menetrend szerint.

A térségben - Miskolc, Eger, Vámosgyörk, Szerencs környékén - egyébként valamennyi kocsivizsgáló sztrájkolt, a forgalmi szolgálattevőket viszont hajnali 4 és 5 óra között mindenhol leváltották. Helyükre főnökök, főnökhelyettesek, illetve olyanok álltak, akik elfogadták a vasúttársaság által felajánlott 5 ezer forintot - tette hozzá a szakszervezeti vezető. A Tiszai pályaudvaron néhány tucat utas volt reggel, egy-két pénztár, valamint az információs ablak volt nyitva.

Szegeden az éjszakai műszakban dolgozó vasutasok 70 százaléka nem vette fel a munkát, így az állomás nem indított és nem fogadott vonatot - mondta Veréb Olga, a VDSZSZ helyi ügyvivője. A főváros felé a kiskundorozsmai, Békéscsaba irányába pedig Szeged-Rókus állomásról indultak szerelvények. A szegedi pályaudvar reggel szinte kihalt volt, az információs táblák sem működtek, még a büfé sem nyitott ki.

Szegeden az éjszakai műszakban dolgozó vasutasok 70 százaléka nem vette fel a munkát, így az állomás nem indít és nem fogad vonatot - mondta Veréb Olga, a VDSZSZ helyi ügyvivője. A főváros felé a kiskundorozsmai, Békéscsaba irányába pedig Szeged-Rókus állomásról indulnak szerelvények. A szegedi pályaudvar reggel szinte kihalt volt, az információs táblák sem működtek, még a büfé sem nyitott ki.

Debrecen térségében 100 százalékos a kocsivizsgálók sztrájkja, és az utazószemélyzet 98 százaléka sem vette fel a munkát - közölte Szabó Mónika, a VDSZSZ területi vezetője. Elmondása szerint a debreceni állomás nem indít és nem is fogad vonatokat. Kivételek ez alól a Bz motorvonatok, amelyek kocsivizsgálat nélkül, úgynevezett műhelyvizsgálat után is elindulhattak.

A GYSEV vonalain menetrend szerint közlekedtek reggel a vonatok, Jákra és Acsádra vonatpótló autóbuszokkal szállították az utasokat. Az InterCity vonat is elindult reggel 6 óra után Budapestre, de alig akadt rajta utas. A Vasi Volán a szokásos egy helyett két autóbuszt indított el hétfőn reggel a vasutassztrájk miatt Szombathelyről Budapestre, Sárváron pedig megtelt egy harmadik autóbusz a főváros irányába - közölte a cég diszpécsere. Komárom-Esztergom és Zala megyében is menetrend szerint jártak a vonatok.

Részt követelnek

A VDSZSZ azt követeli, hogy kapjanak 10 százalékos többlet béremelést a kiszervezett MÁV-társaságok munkavállalói a felajánlott 6,9 százalék felett, ezen kívül azt, hogy fizessenek minden dolgozónak 250 ezer forintot a MÁV Cargo privatizációs bevételéből. Időközben a sztrájkkövetelést kiegészítették azzal, hogy a korábban bezárásra szánt 38 vasúti szárnyvonalon maradjon meg a személyszállítás, valamint a pénzügyminiszter által bejelentett további inflációnövekedést a munkáltató 1,1 százalékos béremeléssel kompenzálja. A MÁV álláspontja szerint sem jogi, sem gazdasági alapja nincs a követelések teljesítésének.

A szakszervezet idén először február 1-jén hajnali három órától kezdett határozatlan idejű, úgynevezett gördülő vasutassztrájkba a MÁV Zrt.-nél, a MÁV-START Zrt.-nél és a MÁV Gépészeti Zrt.-nél, amelyet még aznap déltől felfüggesztett. A sztrájk február 4-én hajnali három órától folytatódott, majd február 7-én déltől ismét megszakították - az akkori bejelentés szerint - legkésőbb február 15-ig. A február 15-i határidő lejárta előtt egy nappal, február 14-én a tárgyaló felek Herczog Lászlót kérték fel közvetítésre, miután az egyeztetések a sztrájkkövetelésről nem haladtak előre. A közvetítő bevonásával 5 naptári nappal meghosszabbodott a sztrájk felfüggesztése. A sztrájkmoratórium február 19-én járt le.

A VDSZSZ február 25-én nulla és 9 óra között folytatta a február elsején megkezdett sztrájkot. A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete február 28-án azt közölte, hogy március 9-ig, a népszavazásig nem tart újabb sztrájkot, ezzel kifejezve, hogy a munkabeszüntetés nem politikai célokat szolgál. A szakszervezet országos választmánya március 26-án a sztrájk folytatásáról döntött. Az időpontot, azaz azt, hogy április 7-én nulla órától folytatják a munkabeszüntetést, április 6-án, vasárnap sajtótájékoztatón jelentette be a VDSZSZ.