350 milliárdot kérünk Brüsszeltől a 4-es metróra

Vágólapra másolva!
Megérkezett a kormányhoz a 4-es metró uniós támogatást kérő pályázata, amit a nyáron küldenek tovább Brüsszelbe. A metró első két szakaszának összköltsége 517 milliárd forint, amiből 350 milliárd forintot szeretne megkapni Brüsszeltől a kormány. Bajnai Gordon miniszter szerint ugyanakkor elképzelhető, hogy hiánypótlásokra szükség lesz.
Vágólapra másolva!

Megérkezett a kormányhoz az a fővárosi pályázat, ami a 4-es metró építéséhez igényel uniós támogatást. A kabinet várhatóan nyár közepén küldi el az anyagot Brüsszelbe - mondta Bajnai Gordon területfejlesztési miniszter. "Most még folyik a pályázat vizsgálata, utána majd Brüsszelnek kell eldöntenie, hogy a projekt mekkora részét tartja támogathatónak. Ha mindent támogathatónak tartana, akkor ez körülbelül egymilliárd euró nagyságrendű összeg lehet" - mondta Bajnai.

A cél az - közölte Bajnai -, hogy az Európai Unió minél nagyobb arányban támogathatónak találja ezt a projektet, de elképzelhető, hogy különböző hiánypótlásokra is szükség lesz.

A Fővárosi Közgyűlés április 24-én fogadta el a 4-es metró EU-támogatási pályázatát az MSZP, az SZDSZ és az MDF támogatásával. A Fidesz és a KDNP képviselői nem vettek részt a szavazáson. A dokumentum szerint a 4-es metró első és második szakaszának összköltsége 517 milliárd forint, amiből 350 milliárdra uniós pályázatot nyújtanak be. A főváros a pályázat benyújtásával egyidejűleg kötelezettséget vállalt arra, hogy a költségvetésében csaknem 32 milliárd forintos önrészt biztosít az első szakasz megvalósításához.

Szerdai uniós bizottsági meghallgatásán Bajnai kiemelte: a metró a legnagyobb kiemelt uniós projekt. A kormány több mint 300 kiemelt projektet hagyott jóvá tavaly és idén év elején, ezek közül 2008-ban tizenötöt nyújtanak be Brüsszelben.

A fejlesztéspolitikában Magyarország élen járó Bajnai szerint: 296 uniós pályázat jelent meg eddig az országban, ami 3280 milliárd forintnyi forrást jelent. További több mint száz pályázatot írnak ki ebben az évben, 400 milliárd forint értékben. A miniszter hozzátette: a kiírt pályázatok számát tekintve Magyarország az első az unióban, eddig 152 pályázat zárult le. A kifizetések már tavaly elkezdődtek, négyezer pályázó már megkapta a pénzét.

A KDNP-s Firtl Mátyás viszont azt mondta, hogy eddig egyetlen nagy projekt sem érkezett meg Brüsszelbe. Kérdés, hogy a 4-es metróra mennyi pénzt kell még fordítani - tette hozzá. Pelczné Gáll Ildikó (Fidesz) szerint a fejlesztéspolitika csődöt mondott Magyarországon: az intézményrendszer nem működik megfelelően.

A bizottság 11 igennel és 7 nem szavazattal támogatta Bajnai kinevezését a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium élére. Az ülésen a Fidesz és a KDNP tagjai ellenezték a kinevezést, az MDF nem képviseltette magát a szavazáskor.