Megtévesztő lehet a partnert kémlelő játék

2008.06.05. 14:53

Ha igazi, személyiségi jogokat sért, ha nem, reklámja megtévesztő lehet - ezt gondolja a Reklámszövetség, az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület, és két hatóság is a Partner Tracker nevű, letölthető mobilos játékról. A reklámok szerint a mobilra letölthető szoftver segítségével nyomon lehet követni másokat. A szoftvert főleg serdülők és gyerekek veszik meg egy magyar tévékben is hirdető német cégtől.

"Téged nem érdekel? Lehet, hogy kellene! Partner Tracker, hogy tudd, hogy a másik mit csinál!" - így hirdetik a "Jamba Fantázia Mobilszoftvert" az interneten. A mobiltelefonra letölthető szoftvert meg lehet rendelni az interneten vagy sms-ben, legalábbis egy főként fiatalok által nézett zenetévén látható reklám szerint. A szolgáltatás interneten található - csak angol nyelvű - leírása szerint a felhasználó beírja partnere telefonszámát a megfelelő helyre, megnyomja a "track" gombot, és a kért mobiltelefont nyomon követve megtudhatja, hogy hol jár éppen a párja.

A weboldalon, ahol meg lehet rendelni a szoftvert, nem sikerült megtalálnunk a szolgáltatás árát, a "Jogi közlemény" néven előhívható ablak pedig csak egy általános szerződést tartalmaz, amelyből kevéssé derülnek ki a szerződés feltételei, vagy éppen a szoftver működési elve, és az árról, előfizetési díjról sem esik szó. A szoftvert egy Jamba! nevű német cég árulja.

A Jamba! magyar ügyfélszolgálatán érdeklődésünkre azt mondták: a játék nem olyan, hogy tényleg meg lehet találni vele a partnert, hiszen az "jogilag nem lehetséges". Inkább csak játékról van szó, amely a telefonszám beírása után egy fiktív helyszínt dob ki, akár azt, hogy a partner éppen Londonban jár, holott Budapesten van. A mobilok követéséről tehát nincs szó - mondta az ügyfélszolgálat munkatársa -, inkább csak gyerekek és serdülők szokták letölteni a játékszoftvert.

A reklámmal és a szoftverrel kapcsolatban az [origo] megkereste az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesületet (OFE), a Társaság a Szabdságjogokért (TASZ) jogvédő szervezetet, a Reklámszövetséget, a Nemzeti Hírközlési Hatóságot (NHH) és a Gazdasági Versenyhivatalt (GVH) is. A véleményük röviden úgy foglalható össze: ha valóban nyomon követésről van szó, az erősen sérti a személyiségi jogokat, ha pedig csak játékról, akkor a Partner Tracker reklámja megtévesztő lehet.

"Nyomon követésre csak a másik fél hozzájárulásával van lehetőség, az illetőnek mindenképpen tudnia kell róla... teljesen törvénytelen, ha nem tud róla" - mondta Földes Ádám, a TASZ ügyvivője. Hasonló ügyben a Vodafone már elvesztett egy pert, mert dolgozóit követte nyomon a telefonjaik alapján, megsértve ezzel személyiségi jogaikat (erről bővebben itt olvashat). Földes szerint van lehetőség mások mobiljának nyomon követésére - ilyenek például a különböző flottaszolgáltatások -, de csak nagyon szigorú feltételek mellett.

Ha tényleges nyomon követésről lenne szó, egyértelműen személyiségi jogokat sértene - mondta Markovich Réka, a Reklámszövetség főtitkára is. Ha viszont a Partner Tracker nem valós szolgáltatás, csak játék, akkor "nagyon alaposan felveti a megtévesztő reklám gyanúját", hiszen egyszerűen valótlanságot állít - mondta. Mindenképpen felmerül a megtévesztés gyanúja, ez pedig a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) hatásköre - mondta Márton György, a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) szóvivője is.

A GVH szóvivője, Mihálovits András szerint "nem zárható ki a fogyasztók megtévesztése", de hozzájuk eddig nem érkezett panasz vagy bejelentés a mobilszoftverrel kapcsolatban. A szóvivő hangsúlyozta, hogy csak az összes részlet ismeretében lehetne bizonyosan beszélni megtévesztésről. Az utóbbi időben elharapózott a mobilos tartalomszolgáltaztások terén a megtévesztő reklám - mondta. Legutóbb például egy olyan társkereső hirdetés miatt szabtak ki csaknem hetvenmilliós bírságot, amikor kiderült: nem létező nők hirdettek. Az SMS Magic nevű társkeresőn tehát nem csupán a fotók voltak hamisak, hanem hiredető személyek sem léteztek.

A Partner Trackerrel kapcsolatban a legkeményebben Fischer Gábor, az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE) infokommunikációs szakértője fogalmazott. Ha nem igazi nyomon követésről szól a mobilos játék, akkor nem adatvédelmi a probléma, valószínűleg gyszerűen csak "be akarják palizni a fiatalokat" - fogalmazott Fischer. Szerinte aggályos, hogy a leírás az interneten csak angolul érhető el, az illusztrációként használt térképek, a "track" szó mind olyan hívószavak, melyek a valódiságot sugallják, és megtévesztőek lehetnek - mondta. Szerinte a gyerekek valószínűleg nem olvassák el a szabályzatot, amiből egyébként sem derül ki, hogy a játék mennyibe kerül, homályosak a szerződési feltételek is, hiszen egy általános szerződési formuláról van szó - tette hozzá.

A játékkal kapcsolatban az OFE meggondolja a lehetséges intézkedéseket. Fischer szerint valószínűleg hamarosan próbavásárlást tartanak, levelet írnak a cégnek, vagy megvizsgálják a lehetséges jogi lépéseket is. Az [origo] a Partner Trackerrel kapcsolatban megkereste a Jamba! GmbH-t is, eddig azonban nem kaptunk választ kérdéseinkre.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK