Délutánra véget ért a vasutassztrájk

Vágólapra másolva!
Felfüggesztette a sztrájkot a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete, de az érdekképviselet vezetője szerint sikeres volt a munkabeszüntetés, meg tudták bénítani a forgalmat. A sztrájk támogatottsága Kelet-Magyarországon volt a legnagyobb, a keleti megyékben néhány órával tovább is tartott, mint az ország más vidékein. Az utasokat szinte egyáltalán nem tájékoztatták, sokszor csak az utolsó pillanatban derült ki, hogy egy vonat mégis a pályaudvaron marad. A szakszervezet ragaszkodik a követeléseihez, amelyek a MÁV szerint irreálisak.
Vágólapra másolva!

Az ország egész területén felfüggesztette a sztrájkot kora délután a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ). A munkabeszüntetést az ország nagyobb részén már délelőtt 11-kor felfüggesztették, valamivel tovább tartott az akció Szabolcs-Szatmár-Bereg, Hajdú-Bihar, Jász-Nagykun-Szolnok és Borsod-Abaúj-Zemplén megyékben, ahol délután egy óráig sztrájkoltak a vasutasok.

Sikeres volt a hétfői munkabeszüntetés, megbénult a forgalom, a vasúton káosz alakult ki - mondta Gaskó István. Hozzátette, ugyanakkor még nem hozta meg az eredményt, mert nem sikerült megállapodni a szakszervezeti követelésekről.

Áttérhetnek a területenként gördülő sztrájkra

Barna István, a VDSZSZ kelet-magyarországi területi vezetője viszont arról beszélt, hogy várhatóan legközelebb területenként szervezik a gördülő sztrájkot, mivel a munkáltatóval hosszú távú konfliktusra kell berendezkedni. Mint mondta, ez azt jeleni, hogy 3-4 megyében elkezdik, majd néhány nap múlva másik 3-4 megyében folytatnák a munkabeszüntetést. A mostani főpróba - vagyis, hogy 4 megyében tovább folytatták a demonstrációt - nagyon jól sikerült - tette hozzá Barna, mivel Kelet-Magyarországon gyakorlatilag megszűnt a vasúti közlekedés ebben az időszakban.

A MÁV már délelőtt azt közölte, hogy "kifulladni látszik" a sztrájk, miután a forgalom területén a vasutasok 98 százaléka felvette a munkát. A vasúttársaság szerint a nappali műszakban, forgalomirányításban részt vevő 2 549 munkatárs közül 2 502 felvette a munkát, míg az éjszakai műszakban 1 683 vasutas közül 1 648 dolgozott. Hétfőn 10 óráig az 1243 vonatból 808, tehát a szerelvények 65 százaléka közlekedett. Budapesten már valamennyi főpályaudvar fogad és indít vonatokat, de a távolsági és IC-járatok egyelőre "nem teljes körűen" közlekednek - közölte a MÁV.

A MÁV-val szemben Gaskó István, a VDSZSZ elnöke korábban azt mondta: "A sztrájknak elegendő támogatottsága van a vasúti közlekedés megbénulásához". Az érdekképviselet csak az utolsó pillanatban, vasárnap délután jelentette be a munkabeszüntetés folytatását. Ezt Gaskó [origo]-nak azzal magyarázta, hogy ellenkező esetben a munkaadó leváltotta volna azokat a munkavállalókat, akik részt vettek a sztrájkban.

A MÁV-társaságok és a VDSZSZ képviselői délelőtt újból tárgyaltak a szakszervezet követeléseiről és a még elégséges szolgáltatásról, de nem született megállapodás. Sigulinszki Tibor, a MÁV Zrt. szóvivője azt mondta, a vasúttársaságok álláspontja változatlan. Gaskó ezzel szemben azt állítja, a MÁV vezetése hajlana a megegyezésre, de a kormány nem engedi, hogy teljesítse a szakszervezet követeléseit. Ennek oka szerinte az, hogy bosszút akarnak állni azért, amiért a vasutasok határozottan kiálltak az egészségbiztosítási törvény ellen.

Tanácstalan utasok

Táborozni induló gyerekcsoporttal találkozott az [origo] munkatársa hétfőn hajnalban a Keleti pályaudvaron, akik a sztrájk miatt kénytelenek voltak buszt bérelni. Gaskó István érdeklődésünkre azt mondta, nagyon szomorúak, hogy kellemetlenséget kell okozniuk az utasoknak, de a felelősséget a MÁV-ra hárította. Azt mondta, ha időben szóltak volna, hogy gyerekeket szállító vonatról van szó, az gond nélkül elindulhatott volna.

"Teljes káosz van, senki nem látja át, melyik vonat indul, melyik nem" - mondta hétfőn kora reggel az [origo] tudósítójának egy kalauz a Keleti pályaudvaron. Példaként egy nemzetközi vonatra mutatott, amelynek már éjfél előtt el kellett volna indulnia, de még mindig bent állt, miközben a mozdonyvezetőnek már lejárt a szolgálati ideje. Reggel fél nyolckor mindössze négy induló vonat szerepelt az információs táblán.

Az ügyfélszolgálati irodában azt mondták, minden vonatról csak az indulás időpontjában derül ki, hogy valóban elindul-e, hiszen a személyzet ekkor közli, hogy felveszi-e a munkát vagy sem. Az ügyfélszolgálatos dolgozók szerint az utasok türelemmel viselik a helyzetet, egyelőre nem kellett kiabáló embereket lecsillapítani.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

A pályaudvaron főleg külföldiek várakoztak tanácstalanul. Az ő helyzetüket nehezítette, hogy a hangosbemondó csak magyarul beszélt. Bajban voltak ugyanakkor a vonatokat takarító cég dolgozói is, hiszen ők sem tudták, melyik vonatot kell kitakarítaniuk. Egyikük azt mondta, ők is csak a hangosbemondó alapján tájékozódnak. Ha beérkezik egy vonat, odamennek és kitakarítják.

Hasonló volt a helyzet a Déli pályaudvaron. Tudósítónk szerint ott is teljes volt a káosz, több száz ember várakozott, akiknek nem tudták megmondani, melyik vonat indul el. Az információs táblán 2-3 vonat volt kiírva, de némelyik mellett száz perc késés is fel volt tüntetve. Munkatársunk találkozott egy csapat fiatallal, akik a sztrájk miatt eleve busszal akartak utazni, de a Népligetnél nem fértek föl már egy járatra sem.

A Nyugati pályaudvaron reggel mindössze egy vonat volt kiírva. Munkatársunknak az információnál azt mondták, csak annyit tudnak tanácsolni az utasoknak, hogy üljenek le, és figyeljék a hangosbemondót. Egy kocsivizsgáló szerint minden bizonytalan, hiszen ha az indulás előtt egy vonatnak van is vezetője, nem biztos, hogy lesz rajta jegyvizsgáló is.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]

Új sztrájktaktika

Barna István, a VDSZSZ területi vezetője szerint Hajdú-Bihar és Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében új sztrájktaktikát alkalmaztak, csak a kocsi- és a jegyvizsgálókat kérték csatlakozásra, hogy minél kevesebb emberrel érjék el ugyanazt a sztrájkhatást. Barna szerint ezzel a módszerrel kevesebbet kell fizetniük a sztrájkalapból, miközben sokan a sztrájk idején is kapják a munkabérüket, így nagyobb kár éri a vasúttársaságot. A forgalomban, illetve a gépészetben dolgozók csak akkor csatlakoznak, ha a jegy- és a kocsivizsgálók nem tudják kellően megakasztani a közlekedést.

A Déli pályaudvaron - ahol szintén sztrájkoltak - kisebb atrocitás is történt reggel. Az állomásfőnök - a szakszervezet szerint "mindenfajta szabályt átszegve" - bement az alagútnál lévő forgalmi irányítótoronyba, és megpróbálta a szolgálatot átvenni, illetve elterelni onnan a sztrájkolókat egy kijelölt helyiségbe. Kavalecz Imre, a MÁV sajtófőnöke szerint az állomásfőnöknek van megfelelő vizsgája az irányítótoronyban való szolgálattételre.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]

A szakszervezet eredeti követelése 10 százalékos többlet béremelés a kiszervezett MÁV-társaságok munkavállalóinak a megajánlott 6,9 százalék felett, a MÁV Cargo privatizációs bevételéből 250 ezer forint kifizetése valamennyi vasutas számára. Ez egészült ki később azzal a követeléssel, hogy a korábban bezárásra szánt 38 vasúti szárnyvonalon maradjon meg a személyszállítás, továbbá a munkáltató 1,1 százalékos béremeléssel kompenzálja a vártnál magasabb inflációt. A MÁV kitart amellett, hogy a szakszervezet követelései irreálisak és teljesíthetetlenek.