Új menetrendet tanulhatnak a fővárosiak csütörtöktől

Vágólapra másolva!
Átszámozott buszok, megszűnő és újonnan létrejövő tömegközlekedési járatok nehezítik a fővárosiak életét csütörtöktől, illetve szeptember első szombatjától. Ekkor lép ugyanis életbe a hatalmas viták után összehozott új menetrend, ami a budapesti tömegközlekedés szinte minden elemét érinti. A BKV 850 ezer tájékoztatóval készül az átállásra, és már előre elnézést kér.
Vágólapra másolva!

Két ütemben, augusztus 21-én csütörtökön, illetve szeptember 6-án szombaton lép érvénybe az új BKV-menetrend. A hosszú viták után kialakított új, 2008-as paraméterkönyv értelmében szinte minden járat menetrendje, útvonala vagy jelzése megváltozik. A közlekedési társaság szerint az új menetrend az utasok igényeinek és a főváros szerkezetének sajátosságait figyelembe véve készült el.

A legfontosabb változásokat megtalálja cikkünk 2. és 3. oldalán.

A társaság éves szinten mintegy 1,1 milliárd forintos megtakarításra számít az új paraméterkönyv bevezetésével, miközben számításaik szerint a menetrend életbe léptetése legfeljebb 250 millió forintba kerül. A változásokról, útvonal-módosításokról, valamint a járatszám-módosításokról kiadványt készíttettek 850 ezer példányban; ebből 250 ezret a budapesti nyugdíjasoknak postáznak.

Az augusztus elején kiadott tájékoztatóban a BKV segítséget is kér, és előre mentegetőzik az esetleges késések miatt. "A bevezetendő változásoknak számos technikai feltétele van: megállóhelyeket kell építeni, be kell avatkozni egyes csomópontok közlekedési rendjébe. Természetesen nem készülhet el minden egyik napról a másikra" - áll a tájékoztatóban. A társaság a kerületi önkormányzatok és a fővárosi önkormányzat segítségét kéri az új útvonalak és megállók kiépítéséhez.

Demszky Gábor főpolgármester május legvégén írta alá a hosszas viták után kialakított paraméterkönyvet. A tervezet első változatai olyan mértékű járatritkításokat tartalmaztak, hogy a főváros városüzemeltetési bizottsága nem fogadta el azokat, a szakszervezetek pedig sztrájkoltak ellene. A BKV az első elképzelések szerint a késő esti, illetve a hajnali közlekedésen spórolt volna, de a tiltakozások hatására felpuhította a tervezetet. A terv bevezetése után 35 autóbusszal és 10 trolibusszal kevesebb közlekedik majd a fővárosban.

Az új paraméterkönyv egyik lényeges változása, hogy több buszjáratot is összekötnek, így átszállás nélkül lehet távoli helyekre is eljutni. Például az 5-ös autóbusszal a Pasaréttől egészen Rákospalotáig lehet utazni. A BKV szerint a menetrendek összehangolása miatt kevesebbet kell majd várni az átszállásra, ez a szabály a metrókra is igaz. A terv szerint így a Deák téren kevesebb időt kell majd metróvárással tölteniük az utasoknak. Takarékoskodni pedig úgy próbál a BKV, hogy a kis forgalmú időszakokban 3 kocsis villamosok helyett 2 kocsis villamosok járnak majd.

Szinte az összes buszjárat esetében változásra kell számítani: ritkábban járnak vagy módosul a menetrendjük, új számot kapnak vagy más útvonalon közlekednek majd. Nagyon sok másik számot kap: például piros 3-as helyett 33E, piros 7-es helyett 7E, 12-es helyett 212-es, 18-as helyett 218-as, 21-es helyett 90A, piros 21-es helyett 190-es busz közlekedik majd. A legkevesebb változás az éjszakai buszjáratok esetében várható. A számozás nem kerüli el a fogaskerekűt sem, ezentúl 60-as villamosként közlekedik.