Egymilliós bírság jár az engedély nélküli metrófúrásért

Vágólapra másolva!
Tizenhét métert haladt engedély nélkül a négyes metró egyik alagútépítő pajzsa, amiért egymillió forintos bírságot szabott ki a közlekedési hatóság. Az esetet maga az építtető, az DBR Metro Projekt Igazgatóság jelentette, amelyet a hatóság nem talált felelősnek az engedély nélküli fúrásért.
Vágólapra másolva!

A Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) egymillió forint bírságot szabott ki a négyes metrót építő BAMCO Közkereseti Társasággal szemben, és a kiviteli tervek jóváhagyásáig megtiltotta az átkötő alagút építését - tájékoztatta közleményben kedden az NKH az MTI-t. Az indoklás szerint az építkezés engedély nélkül zajlott a hatóság figyelmeztetése ellenére.

Az NKH nem állapította meg az építtető, a DBR Metro Projekt Igazgatóság felelősségét, mivel az a hatóság szerint igyekezett a jogsértő tevékenységet megakadályozni. Egyrészt utasította a kivitelezőt az építési engedély betartására, másrészt pedig értesítette a hatóságot a jogsértő helyzetről - áll a közleményben.

A hatóság felhívta a figyelmet arra is, hogy amennyiben a határozatában előírtakat nem tartják be, akkor a ismételt eljárásban újabb bírságot szab ki. A döntés ellen az építtető és a kivitelező fellebbezéssel élhet, azonban a fellebbezésnek nincs halasztó hatálya az építési tilalomra vonatkozóan.

A metró déli alagútját építő pajzsot 15 napja állították le a Gellért térnél, azt követően, hogy az NKH felfüggesztette a 4-es metró alagútjának építését. Az építkezést azért kellett leállítani, mert a kivitelező egy úgynevezett átkötő alagút kifúrására nem kért engedélyt.

A DBR nem tartotta elfogadhatónak, hogy a konzorcium engedély nélkül dolgozik, ezért értesítette a hatóságot a jogsértésről. Ezután az NKH egyrészt felszólította a kivitelezőt, hogy haladéktalanul fejezze be a munkálatokat, másrészt augusztus 21-én rendkívüli bejárást tartott, amelynek során megállapította: hatósági jóváhagyás nélkül kezdték meg a vágányátkötő alagút építését, és az engedélyezettnél tizenhét méterrel fúrt tovább az egyik pajzs.

Az eset kapcsán több politikus is megszólalt: Tarlós István, a fővárosi Fidesz-KDNP frakciószövetség elnöke hétfőn nyílt levélben fordult Demszky Gáborhoz, amelyben egyebek mellett választ vár a főpolgármestertől arra a kérdésére, hogy ki, miért felelős az 537 milliárd forintos beruházásban, illetve mennyi kötbért kell fizetnie a fővárosnak, ha a Fővám téri befejezetlen állomás előtt hosszabb időre meg kell állnia a fúrópajzsnak. Tarlós szerint logikus az a felvetés, hogy a főváros érdekében állhat a fúrás Szent Gellért téri megállítása, hiszen így a pajzsok később érnek el a Fővám térig, és így kevesebb állásidőt kell fizetni a kivitelezőnek.

Demszky erre úgy reagált, hogy Tarlós nem a budapestiek, hanem a hibázó kivitelező érdekeit védelmezi, hiszen nem a jogszerűséget és a biztonságot, hanem az időleges leállást sérelmezi. "Ráadásul ő is tudja, hogy a Bamco kötbért követelhet, ha a Fővám térre előbb érkezik, mint ahogy a Hídépítő fogadni tudja a pajzsokat, ám a Gellért téren történtek miatt a DBR léphet fel többletköveteléssel" - tette hozzá. A főpolgármester szerint a DBR szakemberei jogkövető módon jártak el, amikor hatósági engedélyhez kötötték az érintett átkötő alagút építését és a kivitelező cég köteles végrehajtani a Nemzeti Közlekedési Hatóság döntését, hiszen a mulasztást ő követte el.

A DBR szerint a helyszíni szemle óta nem történt munkavégzés, a jóváhagyás nélkül megépített 17 méter alagút a Bartók Béla út alatt nem veszélyeztet közvetlenül épületeket. Az építtető szerint a kivitelező legújabb javaslatát már előzetesen biztonságosnak találták, de a jogszerű kereteket a továbbiakban is be kell tarttatnia, éppen ezért kérte a hatóság közbenjárását.