Betonkeverős ételhamisítók ellen indít harcot a kormány

2008.09.20. 8:11

Százmilliárdos hasznot remél Kondorosi Ferenc kormánybiztos a hamis termékek elleni kormányzati fellépéstől. Rávennék az embereket, hogy ne vegyenek a valójában betonkeverőben készült ételízesítőből, és tudják meg, hogy a márkásnak látszó ital ablakmosóból is készülhetett. A kamu edzőcipőt vásárló és otthon CD-t író kamaszokat az iskolákban oktatnák a minőség tiszteletére, de a kormánybiztos a rendőrök és a bírák gondolkodását is átformálná egy kicsit.

"Én is beleestem ebbe, megvettem a gyereknek a bakancsot a kínai piacon. Gyönyörű volt, el volt ájulva tőle a gyerek. Aztán az esős időben másfél óra múlva hazajött kezében a bakanccsal, amelynek lejött a talpa" - ismerte be Kondorosi Ferenc az [origo]-nak, hogy ő is megtéved olykor. A kormánybiztos most maga hirdet harcot a hamisított termékek ellen, a következő két évre szóló Hamisítás Elleni Nemzeti Stratégiát heteken belül elfogadhatja a kormány.

Kétmilliárdos táskafogás

Arról nincs statisztika, hogy Kondorosihoz hasonlóan mennyien vásárolnak ma Magyarországon hamisított, az eredetinél jellemzően gyengébb minőségű terméket. A vám- és pénzügyőrség (VPOP) által lefoglalt áruk értéke azonban évente akár a tízmilliárd forintos nagyságrendet is elérheti, és Sípos Jenő szóvivő szerint folyamatosan bővül a hamisított termékek köre.

Még mindig hamisított ruhából (jellemzően szabadidő-ruházatból), cipőből, táskából foglalják le a legtöbbet. Csak ezekből évente milliárdos értékű árut találnak a VPOP munkatársai. A rekord egy hamis táskákból álló szállítmány lefülelése volt, a józsefvárosi piac szomszédságában lévő raktár tartalma kétmilliárd forintot tett ki. Lefoglalt CD-ket, DVD-ket is évente százmilliós értékben zúznak össze úthengerekkel.

"Egy felmérés szerint a parfümök fele hamisítvány" - állítja Kondorosi. A budapesti aluljárókban a legpatinásabb francia illatszergyártók ránézésre eredeti parfümjeit is mind meg lehet vásárolni. Az egyik [origo] által megkérdezett eladó állítja, ők csak eredetit árulnak. Az egyik elitmárka parfümjének dombornyomású, hibátlanul celofánozott doboza makulátlannak látszik. Kérdésünkre, hogy akkor mégis miért sokkal olcsóbb, mint a 100 méterre fekvő illatszerboltban, a válasz az, hogy ők olcsóbban bérlik a placcot, mint a kereskedelmi lánc az üzlethelyiséget. "Mi is pontosan ugyanattól a kereskedőtől vesszük a parfümöt, mint azok" - állítja az eladó.

A neves illatszerbolt-hálózat közeli üzletében pontosan ugyanolyan az imént kézbe vett parfüm doboza, a celofán is hibátlan. Mindössze egy különbséget látni: ezen apró matricán olvasható a kizárólagos magyarországi importőr cég neve, címe. A kft.-nél - nem túl nagy meglepetésre - azt mondták: "Ezer százalék, hogy mi nem állunk kapcsolatban velük. Akárkinek nem is adhatjuk el ezt a parfümöt."

Betonkeverőből ételízesítő

Ruhák, cipők, táskák, lemezek és kozmetikumok mellett egyre több mindent hamisítanak. Sípos Jenő szerint a műszaki termékeket, márkás élelmiszereket, italokat és a drágább gyógyszereket, leginkább a potencianövelőket éri meg kopírozni. Szerdán volt is utóbbiból egy nagyobb fogásuk a kecskeméti pénzügyőröknek. Egy tompai ház melléképületében 24 500 potencianövelőt találtak. A VPOP által eljárás alá vont tulajdonos nem csak a kék bogyókkal üzletelt volna, 850 hamisított farmert, 8 mobilt, két jó nevű, ám hamis karórát és némi adójegy nélküli cigit is találtak a gyógyszerek mellett, összesen 100 millió forint értékben.

A pénzügyőrök szerint a bejáratott márkákból ételízesítőt is megéri hamisítani. A VPOP munkatársai egy tanyán komplett hamisítóüzemet találtak idén, ahol egy betonkeverőben kotyvasztották a magyar háziasszonyok évtizedek óta kedvenc ételízesítőjét. Sípos szerint eredetinek látszott a lefoglalt csomagolóanyag is, szerinte egyértelmű, hogy pontos mintát vettek az igaziról. A szóvivőnek volt más riasztó példája is a hazai élelmiszer-hamisítók módszereivel kapcsolatban, a munkatársai találtak olyan márkásnak látszó italt, amit ablaktisztítóból pancsoltak.

Uniós kollégáiktól azt hallják a magyar pénzügyőrök, hogy egyre komolyabb módszerekkel másolnak az ügyesebb hamisítók. Drágább autóalkatrészek, ipari berendezések mellett arra is volt példa, hogy az eredetihez rendkívül hasonló repülőgépmotort találtak.

Országos kampányokat terveznek

Miközben a pénzügyőrök tovább keresik a hamisítókat, a kormányzat máshol támad. A heteken belül elfogadásra kerülő stratégia legfontosabb pillére a "tudatosságnövelés" - a tervezet megfogalmazása szerint. "Kell ahhoz némi emelkedettség, hogy ne a hamisítványt vegyük" - fogalmazott a kínai bakanccsal befürdő Kondorosi. Ha nem is emelkedettségre, de a minőség szeretetére nevelné az embereket a kormányzat, leginkább a fiatalokat.

A Hamisítás Elleni Nemzeti Stratégiát előkészítő Kondorosi szerint sok konkrét nemzetközi példa van arra, "hogyan lehet a szemléletet formálni". Franciaországban országos kampány indult a médiában a hamis áruk ellen "Contrefaçon non merci" (Hamisítás: köszönöm nem) címmel. Ausztriában és Finnországban olyan kiállításokat szerveztek, ahol egymás mellé állítva mutatták be ugyanazt a terméket eredetiben és hamisítva. Mindezeket a kormányzat számára készített előterjesztés is ajánlja, így van esély rá, hogy nálunk is lesznek hasonlók.

Forrás: MTI
A gyerektáskák hamisítása is nagy üzlet

A tervezet hangsúlyos része "a fiatal generációk oktatása és felvilágosítása". A kormánybiztos elképzelései szerint valamilyen formában az oktatási rendszer részévé tennék a felvilágosítást. "A gazdasági, fogyasztói kultúráról oktatnánk. Ezt hívták régen háztartási kultúrának" - mondta Kondorosi, aki szerint a kamaszokat leginkább az illegális CD-, DVD-másolásról kell leszoktatni a hamis sportruházat vásárlása mellett.

Chipet raknának a gyógyszeresdobozba

Az oktatás mellett az gyógyszerhamisítás visszaszorítása érdekében konkrét elképzelésekről is beszélt Kondorosi. Az [origo] is írt már róla korábban, hogy rádiófrekvenciás azonosításon alapuló chipeket építenének be a gyógyszerdobozokba, amelyek egyszerűbb verzióit a bolti könyvek hátlapján lehet megtalálni. A programozható chipek a gyógyszer legfontosabb adatain kívül - szavatosság, készítmény neve, hatóanyaga - tartalmaznák azt is, hogy a gyárból kikerülve milyen logisztikai állomásokon fordult meg, amíg eljutott a patikába. Kondorosi szerint mindössze 8 ezer forintba kerül az a leolvasókészülék, amelyet minden egyes patikában szívesen látna.

"Százmilliárdokban remélhető a haszon, mivel ezermilliárdos tételről van szó" - állította a kormánybiztos, aki a fiatalok felvilágosításával párhuzamosan a rendőröknek és a területen ítélkező bíráknak is képzéseket tartatna az élelmiszerbiztonság-joggal  kapcsolatban. "Nem lehet húszféle megyei bírói ítélet hasonló ügyben" - említ egy problémát.

A szülői minta a fontos

Kérdés, mennyire lehet hatékony az, amikor egy kormányzat próbálja rábeszélni ilyen-olyan módszerekkel az embereket, hogy ne az olcsót, hanem a drága, de eredeti terméket vegyék. Benda Viktória gyermekpszichológus szerint hatásos lehet az országos tévékampány, mert a felnőtteket és a gyerekeket egyaránt megszólítja.

A legfontosabb azonban a pszichológus szerint a szülői minta. "Ha azt látja a gyerek kiskorától, hogy a szülő nem veszi meg olcsón a hamis, gyengébb minőségű terméket, akkor ő sem fog erre rászokni. Inkább spórol a zsebpénzéből" - fogalmazott Benda Viktória. Úgy véli, hatásos lehet az iskolai tankönyv is, de nem annyira, mint a családi minta. Szerinte a legjobb, ha gyerekkorban kialakul egy etikai tudatosság, egy belső etikai mérce.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK