Nem dolgozik a vonatbalesetben érintett két mozdonyvezető

Vágólapra másolva!
Pár hét múlva derülhet ki, hogy mi okozta a négy halálos áldozatot követelő monorierdői vonatszerencsétlenséget, a teljes vizsgálat azonban hónapokig eltarthat. A rendőrség gondatlan bűncselekmény miatt nyomoz, a MÁV-nál belső vizsgálatot rendeltek el, és közlekedésbiztonsági szakemberek is vizsgálják a történteket. A vonatok újra menetrend szerint járnak a Budapest-Cegléd vasútvonalon.
Vágólapra másolva!

Hosszú ideig fog tartani a rendőrségi vizsgálat, de a szakértői vélemény alapján várhatóan már hetek múlva meg lehet majd mondani, mi okozhatta a balesetet - mondta kedden az [origo]-nak a Pest megyei rendőrség szóvivője, Beluzsárné Belicza Andrea a Monorierdőnél történt, négy halálos áldozatot követelő hétfői vonatbalesetről. Az ügyben a Pest Megyei Rendőr-főkapitányság nyomoz vasúti közlekedés gondatlan veszélyeztetése miatt, ismeretlen tettes ellen.

Kavalecz Imre, a MÁV szóvivője elmondta, hogy a rendőrségi eljáráshoz minden szakértői segítséget megadnak, és ezzel együtt belső vizsgálat is indult az esettel kapcsolatban. Tudomása szerint a közlekedési hatóság szakemberei is besegítenek a négy halálos áldozatot követelő szerencsétlenség felderítésébe, de ennek ellenére a szóvivő szerint is elhúzódó vizsgálatra kell számítani. Ennél jóval egyszerűbb ügy a nyári csibráki baleset, ahol kisiklott egy vonat, de még mindig tart a vizsgálat - tette hozzá.

A MÁV szóvivője kérdésünkre elmondta, hogy a hétfőn összeütközött két vonat mozdonyvezetői nem dolgoznak, a vizsgálat alatt az lesz a feladatuk, hogy közreműködjenek a körülmények tisztázásában. Kavalecz nem tudta megmondani, hogy viselik a történteket, de mint mondta, a baleset feldolgozásához segítséget kérhetnek a MÁV rehabilitációs programja keretében.

Vizsgálják, miért nem lassult a vonat

Egy független szakmai vizsgálat is indult, a Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ) kommunikációs vezetője, Bajkó Erika bejelentette, hogy közlekedésbiztonsági szakemberek azt vizsgálják, hogy miért nem állította meg a vonatbefolyásoló berendezés a személyvonatot, amikor az gyorsítani kezdett vagy történt-e tudatos beavatkozás a működésébe. Mint mondta, a vonatbefolyásoló berendezést ki lehet kapcsolni, de nem találtak utalást arra, hogy ez így történt volna. Ellenben tudatos beavatkozással hatástalanítani lehet a berendezésnek azt a funkcióját, amely sebességtúllépés esetén automatikus fékezéssel kikényszeríti a vonat megállását.

A KBSZ szakemberei a rendőrségi vizsgálattal párhuzamosan elvégezték a helyszíni szemlét. Megállapították, a balesetet megelőző egy órában sem működő biztosítóberendezés működésképtelenségét műszaki meghibásodás, egy föld alatt futó kábel zárlata okozta. "Egy ilyen véletlen műszaki meghibásodás önmagában még nem vezethet szükségszerűen balesethez, amennyiben az érintett személyzetek követik az ilyen esetekre érvényes speciális szabályokat" - állítják a közlekedésbiztonsági szervezet közleményében. Nem találtak olyan műszaki meghibásodásra utaló jelet egyik vonaton sem, amely megmagyarázná a balesetet.

A helyszíni szemle adatai alapján, a balesetben érintett vonatok olyan jelzés mellett hagyták el az utolsó, Pilis állomást, amely utalt arra, hogy az előttük lévő pályaszakaszon a biztosítóberendezés működésképtelen. Ezért a feloldó jelzés érkezéséig 15 kilométeres óránkénti sebességet engedélyezett részükre. A vonatbefolyásoló berendezésnek meg kellett volna állítania automatikus fékezéssel azt a vonatot, amely ezt a sebességhatárt túllépi - derül ki a KBSZ közleményéből.

A személyvonatnál azonban ez nem történt meg: az adatrögzítő alapján a személyvonat az ütközést megelőzően 100-110 kilométeres óránkénti sebességről kezdett fékezni és 75-80 kilométeres óránkénti sebességgel ütközött az előtte 10-15 kilométeres óránkénti sebességgel haladó Intercity utolsó kocsijának.

Helyreállt a közlekedés a vonalon

Kedd hajnali üzemkezdettől újra a menetrendnek megfelelően közlekednek a vonatok a Budapest-Cegléd vasútvonalon, ahol előző nap tragikus baleset történt - közölte Kavalecz Imre. A szakemberek még hétfőn este 10 órára befejezték a műszaki mentést és eltávolították a roncsokat a vasúti szerencsétlenség helyszínéről. A vonalon kedden legfeljebb néhány perces késésekre kell számítani, mert a baleset helyszínén, Monorierdőnél 200 méter hosszan még óránkénti 40 kilométeres sebességkorlátozás van érvényben.

Monorierdőnél hétfő délelőtt egy személyvonat hátulról beleütközött egy InterCity szerelvénybe. A balesetben négyen életüket vesztették, és a vasúti közlekedés egész napra lebénult a vonalon. A súlyos baleset miatt, amely vélhetően a vasúti biztosító berendezés hibájából történt, hétfőn lemondott Szabó Pál közlekedési miniszter, valamint Kamarás Miklós, a MÁV igazgatóságának elnöke. Az eset után a MÁV vezérigazgatója is le akart mondani, de az ő távozását a miniszterelnök nem fogadta el.