Újraindulhatnak a 4-es metró fúrópajzsai

2008.11.05. 16:36

Két héten belül újraindulhatnak a 4-es metró leállt fúrópajzsai a nemrég kinevezett igazgató, Klados Gusztáv szerint. A Gellért téri állomásnál viszont megállnak a pajzsok, és a süllyedő műegyetemi épület érdekében csak azt követően mennek tovább, hogy megépítik az alagút falazatát. A 4-es metró 2011 végétől szállíthat majd utasokat.

A remények szerint két héten belül újraindulhat a 4-es metró két fúrópajzsa, ennyi idő kell ahhoz, hogy a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) megadja az engedélyt - közölte Klados Gusztáv, a DBR Metró Projekt Igazgatóság projektigazgatója egy szerdai metróbejáráson.

Miután megkapják az engedélyt, a pajzsok elindulnak a Gellért téri állomásig, de ott újra leállnak, arra az időre, amíg az állomás belső falazatát meg nem építik, ugyanis így szeretnék elkerülni, hogy a Műszaki Egyetem CH épülete tovább süllyedjen.  A nemrégiben kinevezett igazgató szerint eltúlozzák a Duna alatti fúrás veszélyességét. Mint mondta, a fúrópajzsokat úgy alakították ki, hogy a víz nem tud betörni a gépekbe.

Ettől függetlenül készenlétben tartják a fagyasztógépet és ha szükség lesz rá, akkor használják is majd. A gép segítségével folyékony nitrogént fecskendeznek a földbe, ami azonnal megfagyasztja azt, így könnyítve meg a földmunkákat.

A metró a többi helyszínen normális ütemben épül - mondta Klados Gusztáv, aki megjegyezte, hogy az igazi gondok nem a megépítéssel, hanem a rendszer üzembe helyezésével lehetnek. Ezzel kapcsolatban annyit közölt, hogy majdnem egy évig is elhúzódhat, mire megfelelően letesztelik a vezető nélküli metrókat, az elektronikai- és számítástechnikai rendszert.

Az igazgató elmondta, hogy a fúrópajzsok már két hónapja állnak, mivel a kivitelező Bamco konzorcium nem rendelkezett a megfelelő engedélyekkel a munkálatok elvégzéséhez. Klados szerint a Bamco és a DBR között, a konzorcium többlet-követelései miatt kirobbant botrány hamarosan megoldódik. Ezzel kapcsolatban annyit mondott még, szeretnék elkerülni, hogy választott bíróság döntsön az ügyben, inkább megegyeznének a konzorciummal.

A francia, német, osztrák és magyar tagokból álló Bamco konzorcium az elmúlt másfél évben mintegy 150 többletköltség-követelést nyújtott be, 37 milliárd forintot kérve. A DBR viszont ennek csak a töredékét találta jogosnak.

Az igazgató szerint az 517 milliárd forintos költségvetésű 4-es metró 2011 végére átadható lesz.

KAPCSOLÓDÓ CIKK