Rövidebb határidővel pörgetné fel az ügyintézést a kormány

Vágólapra másolva!
Lecsökkentené a hatósági ügyintézés határidejét a kormány: az eddigi 30 nap helyett 22 napig, pár év múlva pedig már csak 15 munkanapig tarthatna a hivatali ügyintézés. Informatikai fejlesztésekkel azt is elérnék, hogy az elektronikusan lehessen intézkedni, személyes megjelenést csak kivételes esetben írhatnának elő a hatóságok, amelyeknek mulasztás esetén vissza kellene fizetniük az illetéket és más díjakat.
Vágólapra másolva!

Csökken az ügyintézési határidő, mulasztás esetén a hatóságoknak illeték- és díjvisszafizetési kötelezettségük van, és általánossá válik az egyablakos ügyintézés, amennyiben a parlament elfogadja a közigazgatási eljárás átfogó módosítását célzó törvényjavaslatot - közölte Draskovics Tibor igazságügyi és rendészeti miniszter a pénteki kormányszóvivői tájékoztatón.

Az Országgyűlés előtt lévő javaslat célja, hogy az állam működése kiszámíthatóbb, felelősségteljesebb legyen, csökkenjenek az adminisztratív terhek, gyorsabbak és olcsóbbak legyenek a hatósági eljárások. Ennek legfőbb eszköze pedig az informatika, az elektronikus ügyintézés és kapcsolattartás - mondta a tárcavezető. A jelenlegi 30 napos általános ügyintézési határidő a törvénymódosítás elfogadása esetén 22 munkanap lenne, majd 2011-től 20, 2014-től pedig 15 munkanap.

A hatóságokat a javaslat elektronikus kapcsolattartásra kötelezné 2011-től. Az ügyfelektől személyes megjelenést csak akkor követelhetne a hatóság, ha a tényállás másként nem tisztázható. A közigazgatási hatósági eljárásról szóló törvény módosítása alapján az ügyféltől nem kérhetnének olyan adatot vagy igazolást, amely nyilvános, vagy amelynek szerepelnie kell a bíróság, illetve a Magyar Országos Közjegyzői Kamara nyilvántartásában.

Egyszerűbben és gyorsabban

Draskovics Tibor szerint az egyablakos rendszer feltétele többek között az, hogy a több különböző eljáró hatóság között gyors legyen az ügyintézés. Ezt segíti, hogy 2011-től kötelező a hatóságok között az elektronikus kapcsolattartás, mi több, az adatvédelmi szabályok betartásával egymás adatbázisaiba is közvetlenül betekinthetnek a hatóságok. Az erkölcsi bizonyítványt például nem az ügyfélnek, és nem is az azt kiállító hatóságnak kell intéznie, hanem annak a hatóságnak, ahol arra szükség van, és ezzel megszűnik a hatóságok közti levelezgetés.

A javaslat szerint a hatóság a különböző eljárásokat, illetve döntéseket egy eljárásba és egy döntésbe foglalhatja, ez is egyszerűbbé, gyorsabbá teszi az eljárásokat. A miniszter szerint a digitális aláírás meglehetősen költséges és az ügyek többségénél szükségtelen, helyette megfelelő az ügyfélkapu, amely azonosítja az ügyfelet. A cél az, hogy az állampolgároknak legyen e-mail címük és biztonságos tárhelyük, ahová a közigazgatási hatósági eljárásokkal kapcsolatos dokumentumok továbbíthatóak.

Az elektronikus kapcsolattartáshoz szükséges központi rendszer működik, csupán szoftverfejlesztésre van szükség, melynek forrása is biztosított az Új Magyarország Fejlesztési Tervben Draskovics szerint. Azok a hatóságok, amelyeknek szükségük van fejlesztésre, megkapják a szükséges forrásokat. Ugyanakkor az ügyfelek oldalán a magánemberek számára nem lesz kötelező az elektronikus ügyintézési forma - tette hozzá.

Fegyelmi vár a mulasztóra

A felelős állami működés egyik feltétele a hatóságok teljesítményének mérése, akár az egyes ügyintézőkre lebontva. Ha nem tartják be a határidőket, akkor illeték-, illetve eljárási díj-visszafizetés jár az ügyfélnek, továbbá fegyelmi eljárás vár a hatóság mulasztó dolgozójára. Az államnak felelősséget kell vállalnia az adófizetőknek nyújtott szolgáltatás minőségéért - mondta a miniszter.

Újságírói kérdésre válaszolva Draskovics Tibor elmondta: pénteken írta alá azt az előterjesztést, ami a miniszterelnök korrupcióellenes csomag elkészítésére vonatkozó kérése alapján készült. Az előterjesztés szerinte a kérésnek megfelelően "brutális" javaslatokat tartalmaz és várhatóan nem kevés vitát vált majd ki. Amint a kormány megvitatja a javaslatot, az nyilvánosságra kerül - tette hozzá.