Vasárnap nulla órától sztrájkba lépett a VDSZSZ, a munkabeszüntetést Kelet-Magyarországot érinti. A szakszervezet továbbra is 250 ezer forintot követel minden vasutasnak a MÁV Cargo privatizációs bevételéből, illetve 10 százalékos bérfejlesztést kér a kiszervezett munkavállalóknak. A MÁV ellenáll, és lehetetlen helyzetnek tartja az ezüstvasárnapra időzített munkabeszüntetést.

Megkezdődött a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) által meghirdetett határozatlan idejű vasutassztrájk vasárnap nulla órakor. Gaskó István, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSZSZ) elnöke szombaton jelentette be, hogy vasárnap nulla órától határozatlan ideig folytatódik a február óta többször is felfüggesztett vasutassztrájk. A munkabeszüntetés az ország Dunától keletre fekvő területeit érinti, Budapest és Pest megye kivételével. Pest megyében csak Cegléden lesz sztrájk.

A MÁV Start és a szakszervezet nem tudott megállapodni a még elégséges szolgáltatásokról, ezért a vasúttársaság nem tudja garantálni a menetrendet a sztrájk által érintett vasútvonalakon, vasútállomásokon. A MÁV közleménye szerint a sztrájk ideje alatt és vasútvonalakon járatkimaradásokra, útvonal-rövidülésekre kell számítani, a vonatok közlekedése kiszámíthatatlan lesz.

Megzavarják az új menetrendet

Kavalecz Imre, a MÁV szóvivője szerint a munkabeszüntetés célja nem a vasutasok érdekeinek védelme, hanem az új vasúti menetrend bevezetésének megzavarása. Szerinte így nem véletlen, hogy a VDSZSZ Szolidaritás tagságának jelentős része nem ért egyet a munkabeszüntetéssel, amely így csak Kelet-Magyarország körzeteire korlátozódik. A mostani munkabeszüntetéssel ismét lehetetlen helyzetbe hozzák az utasokat, főleg ilyenkor, amikor ezüstvasárnapon sokan szeretnék igénybe venni a vonatokat - tette hozzá.

A vasúttársaság központi irányítói ugyanakkor készen állnak arra, hogy a vonatközlekedést operatív módon irányítsák - tette hozzá a szóvivő. A MÁV a pályaudvarokon tájékoztatja az utasokat, de a munkabeszüntetés miatt a jegykiadás is bizonytalan lesz. Emiatt az utasok a vonatokon pótdíj nélkül is jegyet válthatnak. Kavalecz Imre az MTI-nek cáfolta, hogy a MÁV negyvenezer forintos fizetést helyezett volna kilátásba azoknak a munkavállalóknak, akik nem vesznek részt a sztrájkban. Ilyenről szó sincs - hangsúlyozta.

Az utasok a vonatok indulásáról és érkezéséről tájékozódhatnak a vasútállomások információs szolgálatainál, illetve a 06-40-49-49-49-es telefonszámon. A MÁV közleménye szerint a sztrájkkal érintett területen a Volán táraságai elfogadják a MÁV-START Zrt. által kiadott érvényes vasúti bérleteket, illetve a MÁV tényleges és családtagi arcképes igazolványokat. Ha pedig a várható vonatkésés miatt mégsem utazik el valaki, akkor az előre megvásárolt jegy árát kezelési költség levonása nélkül visszatérítik. A sztrájk miatt elmaradó IC, IP vonatokra megváltott helyjegyek, pótjegyek árát szintén vissza lehet kérni.

Bár hivatalos értesítést még nem kaptak, már szombat este felkészültek az éjfélkor kezdődő vasutassztrájkra a Tisza Volánnál tíz mentesítő autóbusszal, amelyek bármikor indulni tudnak. Az autóbuszokon - csakúgy, mint korábban - a vasúti bérleteket és igazolványokat a sofőrök elfogadják.

Nem teljesíti a követeléseket a MÁV

A VDSZSZ továbbra is azt követeli, hogy minden vasutas kapjon 250 ezer forintot a MÁV Cargo privatizációs bevételéből, valamint 10 százalékos alapbéremelést a kiszervezett (például a MÁV Startnál vagy a MÁV Gépészetnél foglalkoztatott) dolgozóknak. A szakszervezet ezen felül az infláció kompenzálására 1,1 százalék többlet béremelést követel, és azt, hogy ne szűnjön meg a mellékvonalakon a személyszállítás.

A MÁV azonban azt állítja, továbbra sem áll módjában teljesíteni a szakszervezeti követeléseket. A MÁV Cargo Zrt. eladásából befolyt összeget a tulajdonosi döntés, illetve jóváhagyás után a magyar vasút fejlesztésére, a szolgáltatások minőségi javítására, tőkepótlásra és a kedvezőtlen hitelek törlesztésére fordítja a MÁV - közölte Kavalecz Imre.

Kavalecz Imre hangsúlyozta: a MÁV Csoport nem enged, nem engedhet a szakszervezet alaptalan követelésének, mert a vasúti társaságoknak minden egyes forintra szükségük van. Véleményük szerint irreális az a követelés, miszerint a MÁV Cargo privatizációjából befolyt összegből a MÁV Csoportnál dolgozó 35 ezer munkavállaló kapjon fejenként nettó 250 ezer fontot. Ez a követelés jogi és gazdasági értelemben is jogszabályba ütközik, ezért teljesíthetetlen.

A vasúttársaságok az utasok és a fuvaroztató partnerek érdekében ragaszkodnak álláspontjukhoz: a sztrájk ideje alatt is a megfelelő vonatmennyiség biztosítja a minimális szolgáltatást, a közszolgáltatási feladatokat szolgáltatói felelősséggel csak ilyen formában tudják biztosítani. A MÁV álláspontja szerint az iskolába és munkába járás biztosítása az alapvető társadalmi közszükségletek körébe tartozik, vagyis a még elégséges szolgáltatásoknak erre ki kell terjednie. Ez csak a MÁV által javasolt vonatmennyiséggel elégíthető ki, amit a VDSZSZ most sem fogadott el.