Súlyos zavarokat okoz a vasúti közlekedésben az egyik szakszervezet által meghirdetett sztrájk, a MÁV szerint gyakorlatilag a belföldi gyors- és IC közlekedés megszűnt. A vasúttársaság szerint a reggeli műszakváltás után javult a helyzet, több járat közlekedik, a Keleti és a Nugyati pályaudvarok pedig már fogadnak vonatokat. A VDSZSZ és MÁV a délutáni tárgyaláson nem jutott dülőre, így az országos sztrájk várhatóan tovább folytatódik.

"Sztrájk" - ezt a feliratot olvashatták az utasok a Déli Pályaudvar utastájékoztató tábláin, amelyeken egyébként azt szokták közölni, mikor érkeznek és indulnak a vonatok. Az [origo] tudósítójának reggel fél hatkor az egyik pénztáros azt mondta, "jegyet adunk, csak azt nem tudjuk, hogy a vonatok elindulnak-e".

A pályaudvaron meglehetősen gyenge hangerővel ismételgették a hangosbemondóban azt, hogy "bizonytalan ideig nem érkeznek és indulnak vonatok". Egy új típusú vonatszerelvény ablakában az a felirat volt olvasható, hogy "sztrájk miatt várakozik".

A Keleti pályaudvaron csak néhány utas lézeng - jelentette tudósítónk reggel nyolc órakor. A kijelzők teljesen üresek, és az ügyeleti információs pultnál is azt mondták, fogalmuk sincs, mikor fognak vonatok indulni. Egy 30 év körüli nő munkatársunknak azt mondta, hogy már este tíz óra óta vár a pályaudvaron, az éjszakát egy álló szerelvényben töltötte.

Tápiószelére szeretne eljutni, és csak vonattal van erre lehetőség, busszal nem - magyarázta a nő, hozzátéve, az különösen bosszantja, hogy amikor vasárnap fél 11-kor elindult Tápiószeléről Budapestre, akkor a helyi vasutasok azt mondták neki, biztosan vissza tud térni vonattal.

Javult a helyzet

A MÁV közleménye szerint gyakorlatilag a belföldi gyors- és IC vonatközlekedés megszűnt, a nemzetközi vonatokat sem indítják el Budapestre, egyedül a Beográd nemzetközi gyors érkezett Magyarország területére. Kavalecz Imre, a MÁV Zrt. sajtófőnöke hétfő délelőtt azt mondta az MTI-nek: a reggeli műszakváltás után javult a forgalom a vasúti hálózaton, több járat közlekedik, és több pályaudvar működik a vasárnapihoz képest.

A MÁV szerint a Déli pályaudvaron a munkabeszüntetés miatt ugyan nincs vonatközlekedés, a vonatok a Kelenföldi pályaudvarra érkeznek, és onnan indulnak. A Keleti pályaudvarra viszont már érkeznek vonatok Hatvan és Újszász felől, valamint a győri térségből. A Nyugati pályaudvaron is fogadnak vonatokat. Az esztergomi járatok közlekednek, a Budapest-Vác vonalon óránként egy-egy vonat jár.

 

A vasútársaság szerint reggel hat és dél között és reggel hat óra között 915 vonatból 582 közlekedett, 333 járat teljes, 23 részlegesen maradt ki. A MÁV Zrt.-nél hétfő délelőtt a 2266 megjelent dolgozó közül 104-en sztrájkolnak, 2162-en dolgoznak. A MÁV-START Zrt. 1134 munkavállalója közül 294-en sztrájkolnak és 840-en látják el a szolgálatot. A MÁV szerint körülbelül 13 százalékos a sztrájkolók aránya.

A sztrájkot hirdető Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) elnöke, Gaskó István hétfőn reggel az MTI-nek azt mondta, hogy az egész országban áll a vasúti közlekedés, alig mozognak vonatok. Gaskó szerint a vonatközlekedés a sztrájk alatt nem kiszámítható, ez a szolgáltatás szinte nem vehető igénybe. A szakszervezet szerint Kelet-Magyarországon, Közép-Magyarországon a vasúti vonalak teljesen leálltak, Nyugat-Magyarországon egy-két vonalon járnak a vonatok. Országos átlagban a személyszállító vonatok 10-15 százaléka közlekedik - közölte hétfő délután Járvás István, a VDSZSZ Start Választmányának ügyvezetője.

Marad a sztrájk

A VDSZSZ vezetői nem jutottak megállapodásra a MÁV-társaságok képviselőivel hétfőn délután Budapesten, így az országos sztrájk várhatóan tovább folytatódik. Sigulinszki Tibor, a MÁV Zrt. szóvivője a zártkörű tárgyalást követően azt mondta: a megbeszélésen semmiben sem közeledtek az álláspontok, nem sikerült dűlőre jutni a MÁV Cargo privatizációs bevétele és a 10 százalékos többlet-béremelés kérdésében sem. A tárgyaláson a vasúttársaság megerősítette korábbi álláspontját, miszerint nem tudja teljesíteni a szakszervezeti követeléseket.

A minisztériumnak a törvények nem teszik lehető, hogy bármilyen formában nyomást gyakoroljon a sztrájkolókra, egy fontos feladata van, a közlekedés biztonságának ellenőrzése és fenntartása - mondta hétfőn Molnár Csaba közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter. Molnár elmondta: a sztrájktörvény világosan fogalmaz, a sztrájk a munkáltató és a munkavállaló közötti jogvita, amelyet nekik kell rendezni. A miniszter hozzátette: örülne, ha minél gyorsabban sikerülne a Ferihegyen és a MÁV-nál is megegyezni a feleknek, utóbbi esetében első körben legalább az elégséges szolgáltatásokról.

Kelet-Magyarország

Szeged Nagyállomás nem indít és nem fogad vonatokat hétfőn reggel - jelentette az MTI, amely szerint az elektronikus információs tábla kiírása szerint Budapest felé és felől bizonytalan ideig szünetel a közlekedés. Veréb Olga, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének helyi vezetője hétfőn reggel úgy tájékoztatta az MTI-t, hogy a nagyállomáson jelenleg valamivel több mint húszan sztrájkolnak.

A műszakváltás után Dél-Alföldön Szatymaz helyett Kiskundorozsma állomás fogadja a Budapestről és indítja a Budapestre közlekedő vonatokat. Békéscsabán tovább sztrájkolnak a kocsivizsgálók, így a helyi vonatok forgalma akadozik. Itt megpróbálnak munkaerőt átcsoportosítani Lőkösházáról, hogy a helyi forgalom megindulhasson. Mezőtúr és Szolnok között a helyi forgalom szintén akadozik a jegyvizsgálók sztrájkja miatt.

Debrecenben és Nyíregyházán a hétfő reggeli helyzet hasonló a vasárnapihoz. Ezeken a településeken is sztrájkol a jegyvizsgálók és kocsivizsgálók nagy része, így a vonatok közül csupán egy-egy tud közlekedni, a vonatközlekedés kiszámíthatatlan. Nyíregyházán például éjszaka mindössze 4 vonat közlekedett.

Mindösszesen néhány BZ motorvonat, úgynevezett "Piroska" közlekedik Borsod-Abaúj-Zemplén megyében, a miskolci Tiszai pályaudvar szinte teljesen üres, egy-két utas téblábol a váróteremben és a peronon - írja az MTI. Cseh Béla Zoltán, a VDSZSZ területi vezető ügyvivője azt mondta: emelkedett a sztrájkba lépők száma. A kocsivizsgálók 100 százaléka sztrájkol, a nemzetközi gyorsvonatok és az InterCity járatok nem közlekednek. Miskolc Tiszai pályaudvara nem fogad és nem indít szerelvényeket - tette hozzá.

Dunántúl

Nyugat-Dunántúlon Szombathely állomás a reggeli műszakváltást követően sem tud indítani és fogadni vonatokat. A korábbi gyakorlatot alkalmazva Vép, illetve Ják-Balogunyom állomásokig vonatpótló autóbuszokkal juttatják el az utasokat, ahonnét tovább indulhatnak vonatokkal. Ugyanez a helyzet a Szombathely irányába közlekedő vonatoknál is. Szombathelyen a jegyvizsgálók és a kocsivizsgálók mellett a forgalomhoz tartozó munkavállalók is csatlakoztak a munkabeszüntetéshez.

Forrás: MTI

Zalaegerszeg indít és fogad vonatokat, itt kizárólag a MÁV-START Zrt. munkavállalóin, a jegyvizsgálókon és a kocsivizsgálókon múlik, hogy közlekednek-e a vonatok. Veszprém szintén indít és fogad vonatokat, itt elsősorban a jegyvizsgálók akadályozhatják a vonatközlekedést. A reggeli műszakváltás óta egy gyorsvonat maradt csak el, az is START-os jegyvizsgáló munkabeszüntetése miatt.

Pécsről és Kaposvárról nem indulnak járatok. A MÁV közleménye szerint Székesfehérvár, Pusztaszabolcs állomáson nincs munkabeszüntetés, Szolnokon is fogadnak és indítanak vonatokat. Sztrájkolnak ugyanakkor Veresegyház térségében, Apcnál és Dunaújvárosnál.

Karácsonykor nem lesz sztrájk

A szakszervezet és a MÁV hétfőn délután tárgyal egymással. A sztrájkot határozatlan időre hirdették meg, így egyelőre nem tudni, mikor fejeződhet be. A sztrájkot meghirdető Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) elnöke, Gaskó István az MTV reggeli műsorában azt mondta, az ünnepek alatt nem fognak sztrájkolni.

 

 

A VDSZSZ fő követelése, hogy minden vasutas kapjon 250 ezer forintot a MÁV Cargo 102,5 milliárd forintos privatizációs bevételéből - ez összesen mintegy 8 milliárd forintot tenne ki -, valamint 10 százalékos alapbéremelést a kiszervezett (például a MÁV Startnál vagy a MÁV Gépészetnél foglalkoztatott) dolgozóknak. A szakszervezet kéri azt is, hogy a MÁV vonja vissza az új menetrendet, mert az az érdekképviselet szerint sem az utasoknak, sem a dolgozóknak nem felel meg.

"A MÁV álláspontja nem változott, nincs jogi alapja a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) követeléseinek, ezek irreálisak" - mondta minderről Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója vasárnap Budapesten. Szerinte a MÁV Cargót a privatizációs törvény szabályai alapján értékesítették, amely szerint csak a privatizált társaság munkavállalói részesülhetnek részvényjuttatásban.