Folytatódik a vasutassztrájk, miután kedden sem született megállapodás a VDSZSZ és a MÁV közt. Az álláspontok már régen megmerevedtek, amit tovább erősített a pénzügyminiszter, aki kijelentette, nincs alapja a szakszervezet követelésének. Bár a MÁV szerint csak kevesen sztrájkolnak, a vasúti közlekedés továbbra is kiszámíthatatlan.

Folytatódik a vasutassztrájk - jelentette be Gaskó István, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) elnöke, miután kedden késő délután sem született megállapodás a VDSZSZ és a MÁV-társaságok között a szakszervezeti követelésekről, illetve a munkabeszüntetés idején nyújtandó még elégséges szolgáltatásról. Az egyeztetést szerdán 9 órakor folytatják.

A sztrájk miatt szerda hajnalban is kiszámíthatatlan vonatközlekedésre számíthatnak az utazók - közölte Kavalecz Imre, a MÁV Zrt. sajtófőnöke. A vasúttársaság adatai szerint a kedd esti műszakváltás során az 1660 forgalomirányítóból 115 vasutas nem vette fel a munkát, 1545 munkavállaló dolgozik. A mozdonyvezetők száz százalékban dolgoznak - mondta Kavalecz. A MÁV-START kedd éjszakára beosztott 904 dolgozója közül 299-en sztrájkolnak.

Hiába dolgozik azonban a forgalomirányítók többsége, a vasúti káoszhoz elegendő, ha a jegyvizsgálók vagy kocsivizsgálók közül néhányan nem veszik fel a munkát, már nem lehet elindítani a vonatokat. Kedd este a budapesti pályaudvarok közül a Déli és a Keleti pályaudvaron nincs vonatközlekedés, de a Nyugati pályaudvar működik - közölte a sajtófőnök.

Gaskó István szerint a VDSZSZ már januárban szeretett volna megállapodni a MÁV-val a még elégséges szolgáltatási szintről, hogy a sztrájk miatt ne az utazók szenvedjenek, hanem tervezhető, kiszámítható legyen a közlekedés. A szakszervezet javaslata szerint mintegy 400 vonat közlekedne a hálózaton tervszerűen, menetrend szerint. A MÁV ennél jóval több vonatot szeretne közlekedtetni.

Továbbra is eltérően ítélik meg a felek a sztrájk támogatottságát, illetve a vasúti közlekedésben okozott fennakadásokat. Gaskó szerint a vonatok egy-két százaléka közlekedett kedden a menetrend szerint, 90 százaléka pedig egyáltalán nem indult el. A MÁV közlése szerint kedd délelőtt a vonatok 64 százaléka közlekedett, vagyis 716 kijelölt vonatból 460 járattal utazhattak az utasok.

A budapesti Déli pályaudvaron kedden este is szünetelt a vasúti közlekedés, de a Nyugati és a Keleti pályaudvar működik. Debrecen, Nyíregyháza és Miskolc térségében akadozik a vasút, míg Szeged és Szombathely állomás továbbra sem indít és nem is fogad vonatot. Az MTI tudósítója szerint a miskolci Tiszai pályaudvaron továbbra is állnak a vonatok, nem fogadnak és nem is indítanak szerelvényeket.

A Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Zrt. (GYSEV) vonalain a sztrájk alatt is közlekednek a vonatok, a vasúttársaság menetrendje továbbra is igazodik a sztrájkhoz.  A GYSEV közleménye szerint a Sopron-Győr vasútvonalon a vonatok egyelőre a győri MÁV állomásra érkeznek, és onnan indulnak, az InterCity-k azonban nem közlekednek. A Sopron-Szombathely, valamint a Szentgotthárd-Szombathely vonalszakaszokon továbbra is vonatpótló buszok szállítják az utasokat Szombathelyre, illetve az ellenkező irányba.

Veres szerint jogtalanok a követelések

Megalapozatlan a sztrájkot hirdető VDSZSZ követelései, megalapozatlan követeléseket nem tud teljesíteni a kormány - mondta Magyar Televízió Napkelte című műsorában Veres János pénzügyminiszter. A VDSZSZ azon követeléséről, hogy valamennyi MÁV dolgozó kapjon 250 ezer forintot a MÁV Cargo privatizációjából, Veres azt mondta: ilyen alapon10 millió állampolgárnak kellene fejenként 250 ezer forintot kapnia.

Gaskó István, a VDSZSZ elnöke hétfőn ezzel kapcsolatban azt mondta az [origo]-nak, nem azért kérnek a privatizációs bevételből, mert egy állami tulajdont eladtak, hanem mert két és fél éven át dolgoztak azon, hogy a MÁV átalakítása sikeresen megtörténjen. "Az emberek nagyon sokat dolgoztak ezért, és nem kívülről nézték, mint aki azt gondolja, hogy ugyanúgy jogosult, mint a vasutasok. Ezt visszautasítom" - mondta Gaskó.

A szakszervezet másik követelésére, miszerint a kiszervezett leányvállalatok dolgozóinak 10 százalékos pótlékot fizessen a MÁV, a pénzügyminiszter azt mondta: ma Magyarországon egy 10 százalékos bérkövetelés irreális. Veres szerint a sztrájk nem munkaügyi kérdésről szól, hanem arról, hogyan lehet politikai konfliktust gyártani.