Csütörtökön is folytatódik a vasutasok sztrájkja, mert a szakszervezet megint nem tudott megegyezni a MÁV képviselőivel. A Déli pályaudvar ismét működik, miután a nappalos műszakváltás után némileg javult a vasúti közlekedés. Szegeden, Pécsen és több más városban viszont teljesen bizonytalanul járnak a vonatok. A MÁV-nak a sztrájk napi százmilliós veszteséget okoz, az ombudsman a közlekedési miniszter segítségét kéri, hogy az utasok jogai ne sérüljenek.

Csütörtök reggel sem tudott megegyezni egymással a MÁV és a sztrájkoló Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ), ezért a munkabeszüntetés folytatódik. Legközelebb csütörtök este ülnek tárgyalóasztalhoz, ekkor többek között a MÁV új javaslatáról lesz szó, mely szerint a sztrájk idején a vonatok húsz százaléka járna, legalább részben kiszámítható időközönként.

A javaslatot a VDSZSZ szakértői jelenleg tanulmányozzák, ám elfogadására Gaskó István, a VDSZSZ elnöke szerint kicsi az esély. A sztrájkolók körében Gaskó szerint egyre nő az elszántság arra, hogy a munkabeszüntetés megállapodásig tartson, viszont azt ígérik, a karácsonyi vasúti közlekedés zavartalan lesz.

A MÁV-START 1270 munkavállalója közül 329-en sztrájkolnak csütörtök nappal, 941-en dolgoznak. A MÁV Zrt pályavasúti területén, a forgalomirányítást végző 2502 vasutas közül csupán 59-en nem vették fel a munkát, így 2443-an dolgoznak - közölte Kavalecz Imre, a MÁV sajtófőnöke.

Az ombudsman a minisztertől kért segítséget

Az állampolgári jogok biztosa azt kérte a közlekedési minisztertől, hogy közvetítsen a vasutasszakszervezet és a MÁV között. Szabó Máté ombudsman erről levelet írt a közelmúltban hivatalba lépett Molnár Csaba minizternek. A biztos levelében megemlítette azt is, hogy egy általános sztrájk esetén sérülhet a jogbiztonság és az utasok szabad közlekedéshez való alkotmányos alapjoga.

"A jogi szabályozás hiányosságai miatt ugyanis az elégséges szolgáltatás meghatározására hivatott feleknek nem áll érdekében a megállapodás" - írta a biztos, aki a miniszternek elküldte a sztrájkjogról szóló jelentését is, amit szerinte több ponton módosítani kellene.

Ennek nyomán Molnár Csaba közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter sajtótájékoztatót tartott. Felszólította a VDSZSZ-t, hogy tartsa be a sztrájktörvényt és állapodjon meg az elégséges vasúti szolgáltatásról. A miniszter azt mondta, aggodalommal figyeli, hogy a szakszervezet ellehetetleníti a vasúti közlekedést, és lehetetlenné teszi a békés karácsonyi készülődést és sok százmillió forint kárt okoz az országnak. "A minisztérium nem avatkozhat be a munkáltató és a munkavállaló vitájába, ugyanakkor feladata a törvényesség betartatása" - fogalmazott.

Molnár Csaba hangsúlyozta, hogy a minisztérium nem vitatja a sztrájkhoz való jogot. A tárca szerint nincs általános vasutas sztrájk, hiszen a vasutas szakszervezetek és a vasutasok többsége nem támogatja a VDSZSZ irreális célkitűzéseit. Arra a kérdésre, hogy miért nem módosítják a sztrájktörvényt, a miniszter azt válaszolta, hogy a sztrájkjog lényegében jól működik, de azzal vissza is lehet élni. A törvénymódosítás egyébként kétharmados parlamenti döntést igényel, és az ellenzék nem támogatja.

A Fidesz szerint Molnár Csaba félreértette a helyzetet, mert "a vasutasok nem jókedvükben sztrájkolnak, hanem azért gyakorolják alkotmányos jogukat, mert semmibe veszik őket és követeléseiket".

A Déli megint működik, több vidéki város állomása áll

A MÁV szerint a nappalos műszakváltás után javult a vasúti közlekedés, a Déli pályaudvar ismét működik, és - Kavalecz imre sajtófőnök közleménye szerint - "Keleti és a Nyugati pályaudvar is működhet". Rákosrendezőn sztrájkolnak, ezért az esztergomi vonatok Angyalföldet, a váci vonatok Rákospalota-Újpestet használhatják. A Budapest-Gödöllő-Hatvan és a Budapest-Újszász-Szolnok vonal működik, eddig hét vonat érkezett Szolnokról. A ceglédi vonatok a Nyugati pályaudvarra érkeznek.

A miskolci Tiszai pályaudvar egyetlen vágánya működik, Hidasnémeti felé egyáltalán nem járnak a vonatok. Debrecen és Nyíregyháza környékén sem jut el minden vonat a végállomására. Szombathelyen nem járnak vonatok, az utasokat autóbuszokkal viszik a működő állomásokra, többek között Acsádra. Szombathelyről Kőszegre egyáltalán nem lehet vonattal eljutni.

Szegeden leállt a vonatközlekedés, mert a forgalmi szolgálattevő és két váltókezelő is sztrájkol. Ehelyett a szegedi utasokat autóbusszal viszik el Kiskundorozsmáig, ahonnan már el lehet jutni vonattal a fővárosba. Békéscsaba és Szeged között a szegedi pályaudvar helyett Szeged-Rókus állomásig jutnak el a vonatok. Onnan az utasok a városi tömegközlekedést vehetik igénybe - áll a MÁV közleményében. Továbbra sem járnak a vonatok a Kisszénás-Kondoros, a Mezőhegyes - Battonya, a Mezőhegyes-Orosháza-Mezőtúr és Szeged - Szabadka közötti vonalon.

Zalaegerszegen a nappali műszakban az átmenő forgalom biztosított, a forgalmi szolgálatra jelentkező munkatársak közül mindenki felvette a munkát - közölte a MÁV. Itt csak a jegyvizsgálók korlátozhatják a közlekedést. Celldömölk állomása újra működik, de az itteni jegyvizsgálók kilencven százaléka sztrájkol.Veszprém hasonló helyzetben van.

Nagykanizsa és Székesfehérvár között járnak a vonatok, Kaposvár és Fonyód, Somogyszob és Balatonszentgyörgy, Somogyszob és Nagyatád között viszont nem. Budapest és Pécs, Pécs és a város környéke között bizonytalan a vonatközlekedés a kalauzok sztrájkja miatt. Személyvonatok csak időnként járnak Pusztaszabolcs és Pécs között. Dombóvár és Kaposvár között egyáltalán nem járnak a vonatok.

Forrás: MTI
Sok helyen bizonytalan a vonatközlekedés

A MÁV-START Zrt. honlapján az utazni készülők folyamatosan követhetik az aktuális vasúti közlekedés helyzetét. Az oldal sárga színnel kiemelt "Sztrájk percről-percre" rovatában rendszeresen frissítik a személyszállító vonatok indulására vagy kimaradására vonatkozó információkat.

Február óta időnként kiújul a sztrájk

A VDSZSZ december 14-én éjféltől folytatja a februárban megkezdett, és már többször felfüggesztett sztrájkot. A szakszervezet 2008. február 1-jén hirdette meg határozatlan idejű, úgynevezett gördülősztrájkját, amely bármikor felfüggeszthető és újraindítható. Azóta február 1-jén, február 4-7. között, február 25-én, április 7-én, valamint július 15-én sztrájkoltak.

A VDSZSZ  egyik fő követelése, hogy minden vasutas kapjon nettó 250 ezer forintot a MÁV Cargo privatizációs bevételéből, ami a 102,5 milliárd forintból 8 milliárd forintot tenne ki.  A szakszervezet továbbá - a megajánlott 6,9 százalékos bérfejlesztés mellett - 10 százalékos többlet-bérfejlesztést kér a kiszervezett MÁV-társaságok dolgozói számára a MÁV-START Zrt., a MÁV-Trakció Zrt., illetve a MÁV-Gépészet Zrt. munkavállalóinak. Utóbb ez kiegészült a december 14-én életbe lépett új menetrend visszavonásával, mivel az szerintük ellehetetleníti a személyszállítást.

A MÁV-társaságok jogszerűtlennek és közgazdaságilag megalapozatlannak tartják a VDSZSZ követelését. A MÁV Zrt. álláspontja szerint a privatizációs törvény nem teszi lehetővé a más társaságokban dolgozók számára a kedvezményes tulajdonszerzést, így azt csak a MÁV Cargo dolgozóinak ajánlották fel a részvények 5 százaléka erejéig.