Nem győzik pótolni a vonatokat a Volán-buszok

Vágólapra másolva!
Szombaton megint eredménytelenül tárgyaltak a sztrájkoló vasutasok és a MÁV. A vasúttársaság új elégséges szolgáltatási javaslattal állt elő, a VDSZSZ azonban ezt sem fogadja el. A hétvégén biztosan kiszámíthatatlan lesz a vonatközlekedés, valószínűleg karácsonykor sem áll le sztrájk. A Volán buszai nem győzik a megnőtt utasforgalmat, még a segítségül forgalomba állított buszokra sem fér fel mindenki.
Vágólapra másolva!

Szombaton újra tárgyalt egymással a MÁV és a sztrájkoló Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ), ennek sem lett azonban eredménye. A szakszervezet követeléseit továbbra sem fogadja el a vasúttársaság, mert szerinte azok "jogilag és gazdaságilag teljesíthetetlenek". Mivel a MÁV hajthatatlan, ezzel "újabb kesztyűt vág az elkeseredett vasutasok arcába, aminek beláthatatlanok lehetnek a következményei" - véli a VDSZSZ.

A MÁV szombaton új javaslatot tett a sztrájk idején elégséges szolgáltatásra: eszerint a napi 3200 vonatból csak 506 vonat járna, de ezek "kiszámíthatóan, meghatározott időben" - közölte a MÁV sajtófőnöke, Kavalecz Imre. A VDSZSZ azonban ezt a javaslatot sem fogadja el.

Értékelik ugyan, hogy a vasúttársaság jelentősen engedett a vonatok számából, de "nem akarjuk, hogy a vasutasok a VDSZSZ Szolidaritást sztrájktörőnek tartsák", ezért nem fogadják el - olvasható a Gaskó István vezette szakszervezet közleményében. A szervezet szerint a még elégséges szolgáltatásokról való egyeztetések ugyan fontosak, de a követeléseikről való tárgyalások nélkül "ez csak a munkabeszüntetést konzerválja".

Vasárnap is bizonytalan közlekedés

Kavalecz Imre szerint a vonatközlekedésben vasárnap sem lehet változásra számítani: az előző napokhoz hasonlóan kiszámíthatatlan marad, hogy mely vonatok közlekednek, és melyek nem indulnak el. A vasúttársaság közleményben kért elnézést azoktól az utasoktól, akik nem jutottak el úticéljukhoz a sztrájk miatt.

A budapesti elővárosokban szombaton javult a vasúti közlekedés. Hegyeshalom és Győr között már a vonatok 90 százaléka közlekedett. Budapest-Győr között másfél óránként biztosított a vasúti közlekedés, a vonatok a Kelenföldi pályaudvarról indulnak, és oda is érkeznek. Budapest-Kelenföld és Pusztaszabolcs, Székesfehérvár, illetve Dunaújváros között óránként közlekednek a vonatok. Az újszászi vonalon másfél óránként közlekednek a járatok, de változó, hogy Rákoshegyig vagy Kőbányáig - közölte a MÁV.

A Budapest-Cegléd vasútvonalon is másfél óránként lehet vonatra szállni, de a vonatok Kőbánya-Kispestig járnak, illetve onnan is indulnak. A Nyugati pályaudvarról a Dunakanyarba egy-másfél óránként, Vácrátót felé két óránként járnak a szerelvények, Esztergom felé három óránként van közlekedés. Rákoson ismét sztrájkolnak, emiatt Pécel és Gödöllő között van csak vonatközlekedés, onnan Hatvanba busszal lehet utazni.

A sztrájk ideje alatt a MÁV-Start Zrt. honlapján folyamatosan frissülnek a vonatközlekedés állapotáról szóló információk. A sárga színnel kiemelt "Sztrájk percről percre" rovatban az utasok minden tájékoztatást megkaphatnak a vonatok indulásáról vagy kimaradásáról - közölte a MÁV.

Nem győzi a Volán a munkát

A Szabolcs Volán a közelgő karácsonyi ünnepek miatt minden szabad buszt a vasútról lemaradók szállítására irányított át. Megpróbálják megoldani, hogy Debrecenből eljussanak a szatmári településekre az emberek. Ehhez négy buszt tudtak munkába állítani.Szombaton például hat autóbuszt küldtek a fővárosba, azonban a visszaúton jó néhány utazni vágyó így is lemaradt a buszról - közölte Huba Péter, a közlekedési társaság forgalmi igazgatója.

"A Szabolcs Volán ezekben a napokban maximális kihasználtsággal közlekedteti a vasúttal párhuzamosan közlekedő járatait, ennek nyilván meglesz a bevétel-vonzata is, de látni kell, hogy egy karácsonyi csúcsforgalom időszakában minden igénynek nem tudunk eleget tenni" - mondta Huba Péter.

Jelentősen megnőtt a Tisza Volán forgalma is - közölte Mező István, a cég közszolgálati divízióigazgatója. Szeged és Budapest között duplájára növekedett a forgalom, szinte minden busz mellé egy rásegítő járatot is be kellett állítani, de az is előfordult, hogy három jármű indult a fővárosba - mondta. Más irányokba, főként Békéscsaba és Debrecen felé 15-20 százalékkal nőtt meg a forgalom - tette hozzá.

Karácsonykor is sztrájk lehet

A szombati egyeztetés a MÁV és a VDSZSZ között immár a 69. eredménytelen idén február elseje óta - ekkor hirdette meg a Gaskó István vezette szakszervezet határozatlan idejű, úgynevezett gördülősztrájkját. A MÁV 506 vonatos javaslata a korábbiak töredéke: először még 1852 vonat közlekedését javasolták - ezt a számot folyamatosan csökkentették, miután a szakszervezet egyiket sem fogadta el.

Forrás: MTI

Sokan lemaradnak a túlzsúfolt Volán-járatokról

A MÁV szerint a VDSZSZ-nek "önös érdekei álltak előtérben", így nem volt nyitott a kompromisszumra. A VDSZSZ szerint viszont "a munkáltató a még elégséges szolgáltatásokról való megállapodást sürgeti, ami fontos, de a követeléseinkről való érdemi tárgyalások nélkül a munkabeszüntetést konzerválja, ahelyett, hogy megoldaná a sztrájk, és a munkavállalók elkeseredettségének okozóját" - magyarázta álláspontját a szakszervezet.

A VDSZSZ pénteken kilátásba helyezte, hogy karácsonykor is folytatja a sztrájkot. A szakszervezetek korábban többször is azt ígérték, hogy karácsonykor, azaz december 24-26-a között teljes üzemet terveznek, ezt Gaskó István az [origo]-nak adott interjújában is megerősítette. A karácsonyi sztrájkot Gaskó István az érdekszervezet elleni politikai támadásokkal magyarázta. Gyurcsány Ferenc miniszterelnök nem sokkal korábban azt mondta: a vasutasok zsarolási potenciáljukat felhasználva előnyöket akarnak kicsikarni, miközben bizonytalanná teszik az ország közlekedését.

A VDSZSZ továbbra is azt követeli, hogy minden vasutas kapjon 250 ezer forintot a MÁV Cargo 102,5 milliárd forintos privatizációs bevételéből, ez mintegy 8 milliárd forintot tenne ki. Ezen felül visszamenőleg 10 százalék kiszervezési pótlékért harcolnak a MÁV-ból kikerült leányvállalatok dolgozóinak. Emellett azt várják a társaságtól, hogy vonja vissza a vasárnap életbe lépő új menetrendet, mert az szerintük sem az utasoknak, sem a dolgozóknak nem felel meg.