Kedden éjjel megállapodott a MÁV és a társaság munkavállalóit képviselő hat szakszervezet, és aláírták a jövő évre szóló kollektív szerződést. A szakszervezetek bérkövetelését nem teljesítette maximálisan a MÁV, a VDSZSZ alelnöke szerint ezért nem kizárt, hogy újabb sztrájkot hirdetnek.

Megszületett a megállapodás a MÁV Zrt. és hat szakszervezet képviselői között - közölte szerda hajnalban a társaság. A MÁV Zrt. és a szakszervezetek képviselői kedden a késő esti órákban aláírták a 2009. évre vonatkozó Kollektív Szerződést, valamint - a VDSZSZ-Szolidaritás kivételével - a 4,1 százalékos bérfejlesztést rögzítő megállapodást. A kollektív szerződést a Vasutasok Szakszervezete, a VDSZSZ-Szolidaritás, a Mozdonyvezetők Szakszervezete, a Pályavasúti Dolgozók Szakszervezete, a Mérnökök és Technikusok Szabad Szakszervezete, valamint a Vasutasok Független Szakszervezeti Szövetsége közel két hónapos egyeztetés után fogadta el.

A 2009-re szóló 4,1 százalékos bérmegállapodás értelmében a munkavállalók által választható béren kívüli juttatások összege a korábbi éves 250 ezer Ft-ról 270 ezer Ft-ra emelkedik. A MÁV Zrt. tartotta magát a 2006 decemberében, a vasutas szakszervezetekkel kötött négyéves középtávú egyezségben foglaltakhoz, amelyben többek között vállalta, hogy az Országos Érdekegyeztető Tanács által elfogadott béremelési ajánlás középértékét meghaladó mértékű keresetnövekedést biztosít saját munkavállalói számára.

A VDSZSZ Szolidaritás nyilatkozata szerint - egyebek mellett - azért nem írta alá a bérmegállapodást, mert 7 százalékos bérfejlesztést követel. A vasúttársaság meglátása szerint, ennek a szakszervezeti követelésnek nincs gazdasági alapja a jelenlegi gazdasági válság idején.

Sztrájk még lehet

Nem befolyásolja a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSZSZ) követeléseit a kollektív szerződés keddi aláírása, így januárban újraindulhat a határozatlan idejű országos vasutassztrájk - mondta Bárány Balázs, a szakszervezet alelnöke szerdán. Bárány Balázs elmondta, hogy a január 5-i héten kezdeményezik a tárgyalások felvételét a MÁV vezetésével és azok kimenetelétől függően döntik el, hogy folytatják-e a sztrájkot.

Eddigi követeléseiket egy újabbal is kiegészítik. Utalt arra, hogy adataik szerint 11 próbaidős vasutast bocsátott el a MÁV-START Zrt. országszerte. A VDSZSZ álláspontja szerint az elbocsátások a társaság, sztrájkoló munkavállalók elleni bosszúhadjáratának részét képezik. A VDSZSZ ezért a januári tárgyalások során követelni fogja, hogy az elbocsátott embereket vegye vissza a MÁV-START - mondta Bárány Balázs. A 11 dolgozó elbocsátását a szakszervezet alelnöke "etikátlan és aljas" lépésnek nevezte.

A VDSZSZ további követelése, hogy minden vasutas kapjon nettó 250 ezer forintot a MÁV Cargo privatizációs bevételéből, ami a 102,5 milliárd forintból 8 milliárd forintot tenne ki. A szakszervezet továbbá - a megajánlott 6,9 százalékos bérfejlesztés mellett - 10 százalékos többlet-bérfejlesztést kér a kiszervezett MÁV-társaságok dolgozói számára a MÁV-START Zrt., a MÁV-Trakció Zrt., illetve a MÁV-Gépészet Zrt. munkavállalóinak. Követelik továbbá a december 14-én hatályba lépett új menetrend visszavonását, mivel az szerintük ellehetetleníti a személyszállítást.

Ha a követelésekben nem születik megállapodás a MÁV  és a VDSZSZ között, akkor a szakszervezet újraindítja a sztrájkot - mondta Bárány Balázs.