Az ombudsman szerint lassítja a mentést a 112-es segélyhívószám

Vágólapra másolva!
Nehézkes a 112-es egységes európai segélyhívó működése Magyarországon Szabó Máté ombudsman szerint. Az állampolgári jogok biztosa szerint a legfőbb gond a a gyorsasággal, a helymeghatározással és az információtorzulással van.
Vágólapra másolva!

Az állampolgári jogok biztosa szerint mai formájában esetenként kifejezetten megnehezíti az egységes szemléletű segítségnyújtás megszervezését a 112-es egységes segélyhívó szám. Az Országgyűlési Biztos Hivatala (OBH) csütörtöki közleménye szerint Szabó Máté ombudsman a kormányhoz fordult javaslatával, amelynek lényege, hogy a kabinet fordítson kiemelt figyelmet az egységes segélyhívó rendszer megteremtéséhez szükséges jogalkotási feladatok elvégzésére.

Az állampolgári jogok biztosa egy baleset kapcsán saját hatáskörében indított vizsgálatot, hogy elemezze az elhúzódó mentés körülményeit. A balesetben a mentők ugyanis 50 perccel a riasztás után érkeztek, mert a bejelentők információi alapján nem találták meg a baleset helyszínét. A sérültet egy véletlenül arra járó mentőautó személyzete próbálta ellátni. Közben a rendőrkapitányságok között vita folyt az illetékességről ahelyett, hogy a mentőket riasztották volna - olvasható az OBH-nak az ügyről kiadott közleményében.

A közleményében az is szerepel, hogy a 112-es szám működésével kapcsolatos korábbi ombudsmani tapasztalatok szerint a segítségnyújtás késedelme döntően három okra - a riasztási lánc több áttételére, a hívó fél helyzetmeghatározásának problémájára, valamint az esetleges információtorzulásra - vezethető vissza. Ezúttal a helyzetmeghatározással volt probléma.

A segélyhívások egységes kezelése több országban magas színvonalon működik - írja az ombudsman. Ezekben az országokban rövidült a kiérkezések ideje, javult a beavatkozásban részt vevő szervezetek együttműködése, kommunikációja. A Magyarországon öt éve hatályban lévő elektronikus hírközlésről szóló törvény lehetővé és kötelességgé teszi, hogy a telefonos szolgáltató a segélyhívások esetén átadja a hívó fél azonosítására, illetve helymeghatározásra alkalmas adatokat. Ennek ellenére csaknem valamennyi ügyeleten azt mondják, hogy "lehetőséget kellene teremteni" a segélyhívó fél helymeghatározására.

A vizsgált ügyben a baleset helyszínét csak hosszabb idő alatt tudták azonosítani, és az ombudsmannak megküldött iratok és hangfelvételek még utalást sem tartalmaztak arra, hogy a szolgáltatóktól bárki kért volna tájékoztatást. A résztvevők között nem volt érdemi kommunikáció, így egymástól függetlenül próbálták megkeresni a sérültet - olvasható a közleményben.

A 112-es hívószám Magyarország teljes területéről, bármely hálózatból, bármilyen típusú készülékkel hívható.