Egységes BKV-sztrájkkal fenyegetnek a szakszervezetek

Vágólapra másolva!
Egy időpontban, összehangolt sztrájkot tarthatnak a BKV szakszervezetei. A buszos érdekvédők a beígért kormánytámogatásért, míg a kötöttpályás szakszervezetek a HÉV kiszervezése ellen demonstrálnának. A szakszervezetek a jövő hét elejére döntenek arról, hogy a nyomásgyakorlásnak pontosan milyen eszközéhez folyamodjanak februárban.
Vágólapra másolva!

Egységes és összehangolt BKV-sztrájk lehet februárban a kormány által ígért 30 milliárd forint hiánya és a HÉV kiszervezése miatt, illetve a munkavállalók védelme érdekében - közölte Nemes Gábor, a Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének szóvivője és Gulyás Attila, a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének (VTDSZSZ) elnökhelyettese csütörtökön.

Nemes Gábor, a BKV buszos szakszervezeteinek nevében közölte, hogy szerinte bebizonyosodott: nem létezik semmilyen kormányhatározat, amely azt rögzítené, hogy az állam 30 milliárd forintot juttat a közlekedési cégnek, úgy, hogy a fővárossal közösen létrehoznának egy úgynevezett elővárosi közlekedési vállalatot, amelybe az egyik fél a pénzzel, a másik pedig a HÉV-vel szállna be. Hozzátette: a szakszervezetek december 17-én az állami garanciavállalás hatására mondtak le a sztrájkról.

A szakszervezetek - mondta Nemes - a jövő hét elejére döntenek arról, hogy a nyomásgyakorlásnak pontosan milyen eszközéhez folyamodjanak céljaik elérése érdekében. Nemes szerint az is világossá vált a cég vezetőségével folytatott csütörtöki konzultáción, hogy veszélybe került az előzetesen megígért ezer autóbusz beszerzése is, hiszen a 30 milliárd forint a cég rövid távú működését biztosította volna, amely garanciát jelenthetne a járműpark fiatalítására.

A szóvivő azt mondta, szeretnék elérni, hogy a HÉV maradjon a BKV többségi tulajdonában a kiszervezés után, mert az üzletág teljes tulajdonjogáról való lemondás azt jelentheti, hogy a busz-ágazat lehet a következő, amelytől megválik a közlekedési cég.

Gulyás Attila, a vállalat kötöttpályás szakszervezeteinek nevében úgy nyilatkozott, hogy "nem elképzelhetetlen a nyomásgyakorlás azonos időben történő megtartása a cégnél működő többi szakszervezettel". A sztrájk időpontja lehet közös, de nem ugyanazokért a célokért: ők nem az állami finanszírozás elmaradása miatt, hanem a HÉV kiszervezése és az ezzel járó esetleges elbocsátások ellen lépnének fel.

Gulyás szerint nincs garancia arra, hogy a HÉV kiválásától pozitívvá válik a BKV gazdálkodása. Az viszont biztos, hogy egy ilyen lépés mind a BKV, mind a HÉV dolgozóinak gazdasági érdekeit jelentősen sértheti.