Magyarországon évek óta lehetővé teszi a büntetőeljárási törvény, hogy házi őrizetben levő gyanúsítottakra nyomkövetőt szereljen a rendőrség. A szabály csak rájuk vonatkozik, börtönből szabadult, többszörös visszaesőkre például nem.
A nyomkövetés azonban csak elvi lehetőség, a gyakorlatban még sosem alkalmazták. A rendőrségnek nincsenek ilyen készülékei, a törvény szerint pedig csak a gyanúsítottak beleegyezésével lehet alkalmazni a nyomkövetőt. A bíró beleegyezés nélkül nem rendelheti el a személyi nyomkövető használatát.
"Ezek olyan láb- vagy karperecek, amelyeket csak erőszakos módon lehet eltávolítani, ezt pedig jelzi a készülék" - mondta az [origo]-nak Fraknói Gyula, az ORFK közrendvédelmi főosztályának közterületi és őrszolgálati osztályának megbízott vezetője. A nyomkövető ebből a láb- vagy karperecből, a gyanúsított lakásában elhelyezett modulegységből és a rendőrségen található fogadóegységből áll. A nyomkövető a GPS-hez hasonlóan működik, meghatározzák, hogy a lakástól hány méterre távolodhat el a gyanúsított. Ha kilép a körből, a készülék riaszt a kapitányságon.
Magyarországon nincs ilyen eszköz rendszerbe állítva - mondta Fraknói. Az ORFK-n jelenleg készítik elő a beszerzést - eddig öt gyártó céget kerestek meg -, ami Fraknói szerint több tíz-százmillió forintba kerülhet. Az eszközök azért ilyen drágák, mert a rendszer bonyolult, a nyomkövetőnek pedig tűzállónak, rongálásbiztosnak kell lennie. Emellett kell a rendőrkapitányságra egy számítógép, külön szoftverrel, térképi felülettel - mondta az osztályvezető.
A beszerzés csak akkor éri meg, ha a rendőrség használni is tudja a nyomkövetőket. "Ha a terhelt engedélye számít a felszereléshez, lehet, hogy soha nem fogjuk használni" - mondta Fraknói, hozzátéve: ez a kitétel annak idején, többek között az ombudsman javaslatára került be a jogszabályba. A hatóságok évek óta többször felajánlották az előzetesből kikerülő gyanúsítottak ügyvédeinek a nyomkövető felszerelésének lehetőséget, de nem fogadták el. Tavaly két gyanúsított akadt, aki elfogadta volna, az ő esetükben viszont a rendőrség nem tudta alkalmazni a nyomkövetőt, mert nem volt ilyen berendezése.
Fraknói úgy tudja, a jogszabály hamarosan változhat, az igazságügyi tárcánál dolgoznak a módosításon. A jelenlegi terv szerint azzal egészítenék ki a törvényt, hogy a nyomkövető használatától elzárkózó gyanúsítottakkal kifizettetnék a rendőri őrzés költségét, ami széles skálán mozog. Drágább, ha a rendőr 24 órán át a gyanúsított lakásánál ül, kisebb az őrzés költsége, ha csak naponta néhányszor kiszáll egy járőr a házi őrizeteshez, hogy ellenőrizze. "Tavaly 327 házi őrizetünk volt országszerte. A gyanúsítottak őrzése mintegy 60 millió forintba került" - mondta Fraknói az [origo]-nak.
Előzetes helyett házi őrizet
Dénes Balázs, a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) elnöke szerint emberi jogi akadálya nincs annak, hogy kifizettessék az őrizetesekkel saját felügyeletük költségeit. Szerinte nem is feltétlenül lehet elvárni az adófizetőktől, hogy állják az őrzés költségeit.
A házi őrizet megkönnyítése ráadásul változtathat az előzetes letartóztatásba helyezések hazai gyakorlatán is. Dénes szerint probléma, hogy a hazai bíróságok túl könnyen döntenek az előzetesről, esetenként mindenféle vizsgálat nélkül teljesítik az ügyészek erre vonatkozó kérését. A házi őrizet egy ennél sokkal enyhébb forma, amit ösztönözni kellene - mondta.
Vizsgálják az elítéltek nyomkövetését is
Jelenleg a szóba jöhető technikai rendszerek, megoldások vizsgálata, elemzése kiválasztása történik - közölte az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium (IRM) az [origo]-val. Pénteken reggel rákérdeztünk arra is, hogy a tárca valóban vizsgálja-e a házi őrizet költségei kifizettetésénak lehetőségét. Erre a kérdésünkre későbbre ígértek választ.
A minisztérium vizsgálja annak a lehetőségét is, hogy más kényszerintézkedések esetén alkalmazható-e a nyomkövető. Szóba jöhet például a lakhelyelhagyási tilalom esetén, esetleg elítéltek "kiemelten kockázatos kísérésekor" vagy külső kórházi kezelés idején. Azt is vizsgálják, hogy a nyomkövetőt "a rövid tartamú büntetések végrehajtása helyett" is lehetne-e alkalmazni. Mindezekre persze csak törvénymódosítás után lenne lehetőség - közölte az IRM.