Mintegy 34 milliárd forintnyi pótdíjat próbál a BKV behajtani a bliccelőktől, akiknek alig 20 százaléka fizeti be a bírságot - hangzott el a BKV csütörtöki háttérbeszélgetésén.  A BKV jogi igazgatója szerint attól, hogy lejár az elévülési határidő, a szolgáltató még továbbra is kérheti a pénzét, ráadásul minden egyes újabb felszólító levéllel újraindul az elévülési idő számítása.

A BKV-nak 15 milliárd forinttal tartoznak bliccelők az 1-5 éves elévülési időn belüli 880 ezer pótdíjazási ügyben, de ennél jóval több, mintegy 19 milliárd forintnyi az elévülési időn túli pótdíjtartozás - mondta el a közlekedési vállalat pótdíjkezelési osztályvezetője, Siposné Sztankura Julianna csütörtökön. A BKV úgy számol, az összesen 34 milliárdos kintlévőségből 15-30 milliárd hajtható be. 
   
Sziebert György, a BKV jogi igazgatója közölte: egy 1981-es minisztertanácsi rendelet értelmében a buszon, trolin és villamoson történt pótdíjazás elévülési ideje egy év, ugyanakkor speciális jogszabály hiányában a HÉV-en, metrón és a kisföldalattin ez az idő öt év. Sziebert szerint az elévülési idő lejártával csak a pótdíjtartozás bíróság előtti követelhetősége szűnik meg, maga a tartozás nem, tehát a szolgáltatónak ugyanúgy joga van továbbra is kérni a pénzét. A jogi igazgató azt mondta: minden egyes küldemény, amelyet a BKV a pótdíjazással kapcsolatban elküld, újraindítja az elévülési időt, tehát szerinte akár egy 2002-es követelés is elévülési időn belül lehet még 2009-ben is.
   
Tavaly 366 ezer esetben szabtak ki pótdíjat, de azt csak az utasok 20 százaléka fizette ki. Siposné szerint nehezíti a pótdíjak behajtását, hogy az ellenőrök nem hivatalos személyek, tehát nem kérhetik el az utasok okmányait a személyes adatok rögzítése végett. Az ellenőrök nem vonhatják kétségbe az utas szavahihetőségét, a büntetés kiszabásánál a bemondásra diktált adatokat el kell fogadniuk - mondta el Tóth Sándor jegy-és bérlet-ellenőrzési szakszolgálat-vezető. A BKV tapasztalatai szerint azonban az utasok 80 százaléka nem valós adatokat ad meg. Abban az esetben, ha a megadott adatokkal egy másik személyt találnak meg, a rendőrséghez kell fordulni - tette hozzá Tóth.
   
A BKV adatai alapján a metrón 8, a felszíni közlekedési eszközökön pedig átlagosan 16 százalék a bliccelők aránya.  
Tóth szerint motiválni kell az utasokat a jegyvásárlásra, és ehhez szankciórendszer kell, ezért emelték meg jelentősen a pótdíjakat.