Vágólapra másolva!
Búcsút inthetnek az autósok a novemberi biztosítóváltási kampánynak és a jelenlegi bonus-malus rendszernek is, ha az Országgyűlés elfogadja a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításról szóló új törvényt. A változások azonban nem azonnal lépnek életbe, néhány év kell még a rendszer átállásához.
Vágólapra másolva!

Törvényben szabályozná a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításokat a kormány, a Pénzügyminisztérium a múlt héten nyújtotta be a tervezetet a parlament elé. Bár Magyarországon 1991 közepe óta működik a jelenlegi, úgynevezett szerződéses felelősségbiztosítási rendszer, mindeddig csak kormány- és PM-rendeletek szabályozták ezt a kérdést.

Az egyik legfontosabb változás a jelenlegi rendszerhez képest, hogy a törvénytervezet a jövőben megszüntetné a jelenlegi egységes bonus-malus rendszert. Ennek érdekében a törvény létrehozná az egységes kártörténeti nyilvántartást. Ebben a nyilvántartásban összegyűjtenék az összes káresemény adatát, vagyis hogy ki, milyen rendszámú járművel, mikor okozott balesetet.

Az egységes nyilvántartás egyrészt feleslegessé tenné a biztosítóváltáskor a kártörténeti igazolások kiállítását, másrészt a mainál nagyobb rugalmasságot adna a biztosítóknak a díjak megállapításánál. Ma például legfeljebb a B10 kategóriába lehet sorolni a régóta biztonságosan vezető sofőröket, de a nyilvántartás alapján egy biztosító akár 30 kategóriás rendszert is létrehozhat, az igazi mérce az lesz, hogy ki hány alkalommal okozott kárt.

A mai rendszer ugyanakkor egy darabig még biztosan fennmarad - mondta az [origo]-nak Forgács Zoltán, a Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz) közgazdasági ügyvezetője. Az adatbázist ugyanis előbb létre kell hozni - a törvény és a rendeletek megszületése után -, illetve fel kell tölteni adatokkal. Forgács szerint komoly ügyfélazonosítási nehézséget okozhat, hogy adatvédelmi okokból az üzembentartókat nem tarthatják nyilván sem a személyi, sem az adószámmal, ráadásul a törvény megduplázza a nyilvántartást: ma is létezik ugyanis a kötvénynyilvántartás, amely azt rögzíti, hogy van-e biztosítás egy adott járművön.

Szintén csak évek alatt valósulhat meg egy másik, a tervezetben szereplő változás, a novemberi biztosítóváltási kampányok megszűnése. A javaslat szerint az eddigi egységes január 1. helyett mindenkinek a szerződéskötése napja lenne a fordulónap, ekkor lehetne felmondani a biztosítást és újat kötni helyette. Mivel jelenleg a legtöbb autósnak január 1. a fordulónapja, a kampány csak fokozatosan, az autóvásárlásokkal párhuzamosan fog megszűnni.

Forgács a csehországi példa alapján - ott 2000-ben törölték el az egységes fordulónapot - úgy számol, hogy legalább öt évre van szükség, amíg egyenletesen eloszlanak az év egészében a biztosítási fordulónapok. A novemberi kampány szerinte hatalmas terhet ró a biztosítók alkalmazottaira, ezért a Mabisz tagjainak többsége támogatta a módosítást. Kivételt csak néhány kisebb biztosító jelentett, amelyek úgy gondolták, egy kampányban jobban meg tudják mutatni magukat.

A Gazdasági Versenyhivatal korábban bírálta a kampány megszüntetésének tervét, mert úgy vélte, ezzel csökken a verseny, nehezebb lesz összehasonlítani az ajánlatokat, ezzel párhuzamosan pedig emelkednek a díjak. Forgács szerint ez nem igaz. Úgy véli, a verseny továbbra is fennmarad, sőt egész évben folyik majd, miközben a csökkenő adminisztrációs terhek csökkenthetik a biztosítási díjakat is.

Szinte biztosan rosszul járnának azonban a törvénnyel azok az autósok, akik egy ideig kötelező biztosítás nélkül jártak. A jelenlegi szabályok szerint amikor egy ilyen autós végre betér egy biztosítóhoz, annak a saját tarifájával, a bonus-malus fokozatok figyelembevételével kell kiszámolnia és beszednie a biztosítás nélküli időszak díját (bár ez nem jelent visszamenőleges kockázatviselést). A törvény eltörölné azt a lehetőséget, hogy egy olcsó biztosítónál lehessen kifizetni ezt az időszakot, és egységes, a Mabisz által meghatározott tarifa használatát írná elő az ilyen esetekre.