Uniós szigorral magyarázza propaganda ízű reklámjait az NFÜ

2009.04.17. 11:33

Bár egy választási hirdetésre hasonlít a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) legújabb reklámja, az NFÜ állítja, a válságkezelési stratégiába illő tájékoztatásnak szánta a filmet. Szerintük uniós kötelezettség informálni az embereket, még ha a Gyurcsány-kormány be is fagyasztotta a reklámkiadásokra szánt pénzt a válság miatt.

Nemrég indult el a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) legújabb reklámkampánya "Beszéljenek a tények!" szlogennel, amelyben a válság miatt panaszkodó szereplők nehézségeivel az uniós forrásokból megvalósított beruházásokat állítják szembe. "Emberek veszítik el állásaikat, a segítség meg sehol" - szól a reklámszöveg. Majd éles váltással sorolni kezdik a "tényeket": a kormány uniós forrásokból 1800 milliárd forint építőipari megrendelést ad, 24 rendelő, 78 városközpont és egyetemi központok újulnak meg, miközben több száz kilométer közút épül. A nagyberuházások mellett 1400 milliárd forint jut a vállalkozásoknak. "Gyarapítjuk az országot" - hangzik el a hirdetésben.

Mivel a Gyurcsány-kormány a válság miatt novemberben - a gazdasági válság hatásairól szóló tájékoztatás kivételével - befagyasztotta a kormányzati kommunikációra fordított kiadásokat, az [origo] megkérdezte a reklámkampányt megrendelő NFÜ-t, hogy a választási sikerpropagandára emlékeztető kampányt válságkezelési hirdetésnek szánták-e. Az ügynökség válaszában azt emelte ki, hogy az "Európai Unió által rendeletekben megkövetelt, kötelezően előírt tevékenység a tagállamok lakóinak tájékoztatása az uniós források felhasználásáról, melyhez az unió a kommunikációs költségek 85 százalékát biztosítja". Amennyiben egy tagország nem tesz maradéktalanul eleget a kommunikációs kötelezettségeknek, akár egyéb projektek finanszírozása is veszélybe kerülhet - tették hozzá.

Szerintük a kampány az uniós "elvárt válságkezelési stratégiába illeszkedik", mert olyan lehetőségekre hívja fel a figyelmet, melyek felhasználásával "munkahelyek ezreit lehet megmenteni". A vállalkozásoknak nyújtott támogatások pedig azért kerültek be a reklámba, mert az "uniós társfinanszírozással megvalósuló válságkezelésnek két nagy pillére van: a vállalkozásoknak nyújtott 1400 milliárd forintos gazdaságélénkítő, pénzügyi csomag, valamint kifejezetten az építőiparnak nyújtott - mely a válság által leginkább sújtott terület - 1800 milliárd forintnyi megrendelés-állomány".

Kérdésünkre azt is közölték, hogy az NFÜ közbeszerzési eljárás során választotta ki a reklám készítőit, a kreatív anyagok nettó 30 millió forintba kerültek, míg ezek médiában való elhelyezéséért nettó 260 millió forintot fizettek.

KAPCSOLÓDÓ CIKK