A fideszes Pelczné Gáll Ildikó brüsszeli információkra hivatkozva azt állította, hogy gyakorlatilag megbukott a 4-es metró uniós pályázata. Az Európai Bizottság illetékes szóvivője szerint azonban nincs szó elutasításról, jelenleg is vizsgálják a pályázatot. Brüsszelben tudnak a kivitelező és a megbízó közti vitáról, de ennek fejleményeiről a magyar féltől várnak tájékoztatást.

Brüsszeli információk szerint az Európai Bizottság (EB) visszadobta a főváros és a kormány által benyújtott pályázati anyagot, mert abban egyebek mellett 1996-os forgalomszámlálási adatok szerepelnek, a hivatalos költség-haszon elemzés pedig megalapozatlan, nincs közlekedési koncepció - közölte Pelczné Gáll Ildikó, a Fidesz országgyűlési képviselője, akit a Magyar Nemzet idéz keddi számában. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv végrehajtását felügyelő eseti bizottság elnöke szerint egyre bizonytalanabb Magyarország legnagyobb beruházásának sorsa, folyamatosan emelkednek a költségek és nem tudni, mikor készülhet el a metróvonal.

A lapnak Czuk Dorottya, a Főpolgármesteri Hivatal sajtófőnöke azt monda, hogy a metrópályázatban nincs hiba. A dokumentumot 2008 augusztusában nyújtották be Brüsszelnek, az első visszajelzések pozitívak voltak. Azóta két kiegészítő kérdést tettek fel a pályázatról, ezekre megküldték a választ, most várják a döntést.

"Nem helyes azt mondani, hogy a bizottság elutasította volna Magyarország kérelmét a négyes metró projekt finanszírozására a kohéziós alapból. A projektet jelenleg is vizsgálja az Európai Bizottság" - közölte az [origo]-val Dennis Abbott, a regionális politikáért felelős biztos, Danuta Hübner szóvivője. Abbott szerint a metróépítés egy nagyon összetett beruházás, amelyet több mint 50 szerződés bonyolít. Az EB-nek értékelnie kell, hogy ezek megfelelnek-e az uniós szabályoknak.

A bizottság tud arról a vitáról - a részletekről ebben a cikkben olvashat - ami az alagutat építő Bamco konzorcium és a megrendelő BKV Zrt. közt zajlik - közölte Abbott, aki szerint egyelőre nem lehet megbecsülni, hogy a vita miatt milyen késések vagy költségnövekedések lehetnek. A magyar irányító hatóságnak tájékoztatnia kell a bizottságot, ha a beruházás főbb jellemzői megváltoznának, és felül kell vizsgálnia az EU-s támogatásra benyújtott pályázatot is.

Nevük mellőzését kérő brüsszeli források az MTI-vel azt közölték, a négyes metró projektjével kapcsolatos, több mint 50 szerződés közül néhány a jelek szerint nem áll teljes összhangban az uniós közbeszerzési előírásokkal: uniós megítélés szerint egyes esetekben átláthatóbb közbeszerzési eljárásra, például teljesen nyitott pályáztatásra lett volna szükség.

A beruházást irányító DBR Projekt Igazgatóság keddi közleményében ismét felszólította az alagútépítőt az április 14-én felfüggesztett munkálatok folytatására. A DBR azt is várja a Bamcótól, hogy igazolja, megfelel-e még azoknak a pénzügyi és műszaki követelményeknek, amelyeket a szerződéskötéskor vállalt. Ha a Bamco nem veszi fel a munkát, a BKV felmondhatja a szerződést, de ez legalább féléves csúszást jelentene az alagútépítésben.