Demszky szerint bármennyit megér a Margit híd

Vágólapra másolva!
Demszky Gábor főpolgármester tagadta, helyettesének irodája szerint azonban van rá esély, hogy akár a tervezett összeg másfélszeresébe kerüljön a Margit híd még el sem kezdődött felújítása. A 2007-es, többször kiegészített költségkalkuláció elavult, de a beruházás végleges ára csak akkor derül ki, ha felbontják a kivitelezői pályázatokat. Demszky szerint kerül, amibe kerül, júliusban megkezdik a felújítást.
Vágólapra másolva!

Bár a kivitelezői pályázatok még zárt borítékban vannak, a budapesti városháza máris arra készül, hogy jelentősen megdrágulhat a Margit híd idén nyáron kezdődő felújítása. Egy, a főpolgármesteri kabinet által hétfőn tárgyalt tájékoztatóban - az MTI tudósítása szerint - Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes arra hívta fel a figyelmet, hogy a banki finanszírozási költségek, az áfa és az acél világpiaci árának emelkedése miatt jelentősen megnőhetnek az eredetileg 13 milliárd forintra becsült költségek.

Nem volt szó ilyen számokról - állította ezzel szemben az [origo] érdeklődésére Demszky Gábor főpolgármester, aki szerdán a Margitszigeten tartott sajtótájékoztatót a híd felújításáról. Az Demszky szerint is elképzelhető, hogy a legkedvezőbb ajánlat magasabb lesz, mint amit eredetileg a hídra szántak, sőt, a 10 százalékos tartalékkeretnél többet kell költeni a felújításra. A főpolgármester ugyanakkor kijelentette: akkor is szerződést köznek a pályázaton győztes kivitelezővel, ha ajánlata drágább, mint a tervezett összeg, és előteremtik a különbözetet.

Hagyó Miklós titkárságán az [origo]-nak azt mondták, nem adhatják ki az előterjesztést, hiszen az még csak munkaanyag. Megerősítették azonban, hogy abban szerepel a költségek 30-50 százalékos növekedésének lehetősége. Ez benne van a pakliban, de egyelőre csak feltételezés - mondta a főpolgármester-helyettes egyik munkatársa.

A fővárosi közgyűlés még 2007 májusában nyújtott be pályázatot a Margit híd régóta halogatott felújításának költségeire. A kormány 2007 novemberében döntött úgy, hogy hatmilliárd forint uniós támogatást biztosít a beruházásra. Ez az akkor tervezett költségek 50 százaléka lett volna, ugyanis a Margit híd nem része az országos úthálózatnak, így az EU legfeljebb a költségek felét hajlandó fizetni. Ez már akkor is behatárolta a projektet, hiszen például a híd szobrainak felújítása már nem fért bele a keretbe.

A főváros 2008-as költségvetése már hétmilliárd forint önrészt különített el a felújításra. A plusz egymilliárd forint olyan költségeket fedezne, amelyeket nem lehet elszámolni az EU-pályázatban: ilyen a villamosközlekedés fenntartása a felújítás alatt is - úgynevezett repülővágányokkal -, illetve a díszkivilágítás. Ebbe a keretbe szorították bele a 100 millióra tervezett PR-költségeket és a műszaki ellenőr 75 milliós költségét. A 2008-ban elfogadott költségvetésben már szerepelt egy ötszázalékos korrekció a 2009-re várható infláció miatt, és egy szintén ötszázalékos tartalékkeret.

A hétfőn tárgyalt előterjesztés ehhez még hozzáadna egy újabb - az uniós pályázatoknál kötelező - tízszázalékos tartalékkeretet, 1,2 milliárd forintot, illetve külön keretből 650 milliót számol a szobrok felújítására. A becsült költség tehát jelenleg 14,8 milliárd forint, ami már most is jelentősen meghaladja a Szabadság híd hamarosan befejeződő felújításának 5,6 milliárdos - eredetileg 4,7 milliárdra tervezett - költségeit. A két híd felújításának árai azonban nem vethetők össze, hiszen a két híd jelentősen különbözik: a Szabadság híd jóval rövidebb, és a villamosközlekedés is szünetelt a felújítás idején.